پادیوم بلاگ
قابلیت Tap to Cash اپل

معرفی قابلیت Tap to Cash اپل

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

شرکت اپل به تازگی از قابلیت جدیدی برای پرداخت فرد‌به‌فرد (یا P2P) با نام Tap to Cash رونمایی کرده است که به کاربران آیفون اجازه می‌دهد تا با نزدیک نگه داشتن گوشی‌ها رو‌به‌روی هم، انتقال وجه انجام دهند. این ویژگی که در مراسم WWDC 2024 و در کنار iOS ۱۸ معرفی شد، فرایند انتقال وجه را بیش از پیش ساده کرده است. در فرایند Tap to Cash کاربران حتی نیازی به داشتن شماره تلفن یکدیگر نیز ندارند. برای مثال در مواقعی که قصد دارید سهم خودتان از هزینه شام را به دوستان‌تان پرداخت کنید و یا می‌خواهید از یک حراجی خرید کنید، می‌توانید به راحتی گوشی خودتان را نزدیک گوشی فرد مقابل گرفته و پرداخت را انجام دهید.

به گفته اپل این قابلیت به عنوا بخشی از به‌روزرسانی iOS ۱۸ به دستگاه‌های آیفون می‌آید و کاربران گوشی‌هایی که از این به‌روزرسانی پشتیبانی می‌کنند، می‌توانند از این قابلیت بهره ببرند.

اشتراک داده‌ها تنها با یک Tap

کاربران آیفون از به‌روزرسانی قبلی می‌توانستند تنها با یک لمس داده‌ها را بین دستگاه‌های خود به اشتراک بگذارند. به کمک این خلق این تجربه‌های کاربری لذت‌بخش، اپل‌پی به یکی از راه‌های اصلی برای خرید و انتقال وجه بین مردم به خصوص در بازار آمریکا تبدیل شده است. حال با ارائه ویژگی Tap to Cash، اپل در زمینه پرداخت و انتقال وجه فرد‌به فرد بدون نیاز به تماس پیشگام شده است. همچنین کاربران می‌توانند با بهره‌گیری از این قابلیت و استفاده از کارت اپل برای پرداخت و انتقال وجه، از جایزه‌های گوناگون درنظر گرفته شده بهره ببرند.

حال باید دیدی که این قابلیت جدید اپل می‌تواند را رقبای بزرگ دیگر نظیر پی‌پال و ونمو در زمینه پرداخت فرد‌به‌فرد رقابت کند یا نه. 

کاربردهای قابلیت Tap to Cash اپل

مهم‌ترین کاربرد این قابلیت انتقال وجه بین افراد است که در ایالات متحده یکی از اصلی‌ترین راه‌های انتقال وجه به شمار می‌رود و بازاری بزرگ دارد. کاربردهای دیگر را می‌توان در پرداخت‌های گروهی و فروشگاهی دید. برای مثال در رستوران‌ها و یا فروشگاه‌های زنجیره‌ای این قابلیت می‌تواند برای انتقال وجه کاربردی باشد. اما پرداخت آنلاین خدمات و کالا همچنان با چالش های گذشته همراه است و باید دید که آیا شرکت‌های فناوری در این زمینه نیز پشگام خواهند شد و یا شرکت‌های فین‌تکی و خدمات پرداختی در این زمینه بازی را به دست می‌گیرند.