پادیوم بلاگ
فین‌تک در بانکداری

رد پای پررنگ فین‌تک در بانکداری

فاطمه قائم‌مقامیان
بانکی و مالی ، تکنولوژی ، مقالات

اصطلاح فین‌تک این روزها موضوع داغی شده و به‌ویژه وابستگی بالایی با حوزه بانکداری پیدا کرده است. با این‌که فین‌تک یک جنبش مدرن است اما استفاده از فناوری در خدمات مالی، موضوع جدیدی نیست. ترویج این اصطلاح از استارت‌آپ‌ها شروع شد. استارت‌آپ‌ها با این‌که در دایره داخلی خدمات مالی نیستند، نقش برجسته‌ای در این اکوسیستم دارند. در واقع فین‌تک امکان همکاری میان صنعت بانکداری و استارت‌آپ‌های حوزه خدمات مالی را فراهم می‌کند. از زمانی‌که کارت‌های اعتباری در دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفتند، این جنبش آغاز شد و با بانکداری اینترنتی در دهه ۱۹۹۰ ادامه پیدا کرد.  زمینه فعالیت استارت‌آپ‌ها با ورود آن‌ها به خدمات بانکی گسترده‌تر شد. با این‌که در گذشته ارائه این خدمات در انحصار بانک‌ها بود اما رشد فین‌تک، فضای نوآورانه‌ای در کسب‌وکارهای مرتبط با خدمات بانکداری ایجاد کرد تا آن‌جا که برخی کارشناسان، رشد فین‌تک را یک رقیب قدرتمند برای بانکداری سنتی می‌دانند. در واقع فین‌تک دارای فرصت‌ها و تهدیدهایی برای بانک‌ها است که در ادامه به‌طور مفصل به بحث و بررسی کاربرد فینتک در بانکداری می‌پردازیم.

بیشتر بخوانید: فین‌تک چیست؟ | اصطلاحی که دیگر جدید نیست!

فین‌تک کجای صنعت بانکداری ایستاده است؟

توسعه فناوری‌های اطلاعاتی و مالی موجب شد تا استارت‌آپ‌ها هم به حوزه خدمات بانکی وارد شوند. به این ترتیب در رقابت با بانک‌ها شروع به ارائه خدمات مالی و بانکی کردند. با توجه به این‌که دیگر جایگاه فین‌تک تثبیت شده است، بانک‌ها هم باید به فکر پیداکردن راه‌حل‌های نوآورانه‌تری برای عقب نماندن از قافله می‌افتادند. اکنون فین‌تک بخش جدایی‌ناپذیر صنعت بانکداری است که خدماتی فراتر از حوزه مالی ارائه می‌کند. برخی از خدماتی که استارت‌آپ‌ها ارائه می‌کنند عبارتند از: خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه، ایجاد فرصت‌های مالی مانند اعطای وام، تامین سرمایه، مدیریت سرمایه و غیره. 

در حال حاضر با قرار گرفتن وب سرویس های بانک پاسارگاد در پادیوم، این بانک گام بزرگی را در رشد شرکت‌های فینتکی در نظام مالی و بانکی ایران برداشته است. پیشنهاد می‌کنیم سری به صفحه‌ای این خدمت‌دهنده در پادیوم بزنید.

چرا فین‌تک در صنعت بانکداری مهم است؟

شرکت‌های فین‌تک ارائه کننده تکنولوژی‌های مرتبط با بانکداری، تامین مالی، بازار سرمایه، تحلیل داده‌های مالی و مدیریت پرداخت شخصی هستند. توسعه و یکپارچه‌سازی فین‌تک باعث تغییر ماهیت خدمات مالی می‌شود که از آن به‌عنوان انقلاب فین‌تک یاد می‌شود و از طریق توسعه سخت‌افزار شامل دستگاه‌های موبایل، رایانش ابری، شخصی‌سازی خدمات و همگرایی اطلاعات و تکنولوژی‌های ارتباطات اتفاق می‌افتد. 

اما با این‌که برخی معتقد هستند که پیشرفت فین‌تک عامل تهدیدکننده بانکداری سنتی است به نظر برخی دیگر از صاحب‌نظران، فین‌تک چالشی است که می‌تواند تبدیل به فرصت شود، چراکه انعطاف‌پذیری و قابلیت‌های بالاتری در تجمیع خدمات دارد. 

کاربرد فینتک در خدمات مالی و بانکی

خدمات بانکی بر پایه فناوری، از بهره‌وری و سرعت بالاتری برخوردار هستند. فین‌تک کارکردی فراتر از بانکداری الکترونیک دارد و صنعت خدمات مالی پتانسیل بالایی در بهره‌گیری از هوش مصنوعی، دارد. مدیریت سرمایه‌گذاری از اصلی‌ترین کارکردهای فین‌تک است. الگوریتم‌های تحلیل‌گر در رابطه با بازار سرمایه‌، به کاربران مشاور می‌دهند تا بهینه‌ترین سرمایه‌گذاری را داشته باشند. در واقع مشاوران در طول شبانه‌روز، در حال تجزیه و تحلیل داده‌ها و ارائه راه‌کارهایی جهت کاهش ریسک و افزایش سود هستند.

موبایل بانک

امروزه با افزایش تقاضا برای دریافت سرویس‌های بانکداری دیجیتال، استفاده از موبایل بانک از سوی مصرف‎‌کنندگان با استقبال زیاد روبه‌رو شده است. به این ترتیب تقریبا همه بانک‌ها، امکانات موبایل بانک را در سیستم عامل خود ایجاد کرده‌اند. 

بانکداری موبایلی تا امروز مسیری پر ماجرا و طولانی داشته است. بانکداری موبایلی، محدودیت‌های مکانی برای دریافت خدمات مالی و هزینه‌های عملیاتی را به‌شکلی محسوس کاهش می‌دهد. از بانکداری پیامکی در سال ۱۹۹۹ تا تلفن‌های هوشمند و اپلیکیشن‌های بانکی که اکنون امکان مدیریت فرایندهای بانکی و مالی را برای کاربران فراهم کرده‌اند، شاهد این ماجرا هستند.

فین‌تک در رقابت با بانکداری سنتی

فین تک اصطلاحی است که فناوری‌های جدید مرتبط با ارائه خدمات مالی را توصیف می‌کند و بر ایجاد تجربه متفاوت و خوشایند برای کاربر از طریق ارتقاء عملکرد، شخصی‌سازی و دردسترس‌بودن تمرکز دارد. بنابراین به دلیل استفاده از پیشرفت‌های فناوری و تنوع زمینه‌های فعالیتشان، طیف گسترده‌ای از مخاطبان را شامل می‌شود. 

امروزه بانک‌ها در رقابت با فین‌تک، خدماتی فراتر از حوزه خدمات مالی ارائه می‌کنند. در نتیجه این رقابت، بانک‌های سنتی بخشی از سهم بازار خود را از دست داده‌اند. توسعه فین‌تک تاثیر چشمگیری بر فعالیت بانک‌ها داشته به‌طوری‌که اکنون بسیاری از محصولات بانک‌ها اطلاعات‌محور هستند و می‌توانند توسط سایر ارائه‌کنندگان خدمات مالی خریداری شوند. علاوه بر این، روش‌های مدرن تجزیه و تحلیل داده و فناوری اطلاعات امکان شخصی‌سازی خدمات مالی را به صورت دیجیتالی فراهم کرده است.

به‌کارگیری فناوری‌های جدید موجب ارائه خدمات مالی اثربخش‌تر شده و نظام بانکی سنتی را کاملا به چالش کشیده است. بنابراین ضرورت همکاری بانک‌ها با شرکت‌های فین‌تک و سرمایه‌گذاری در این حوزه، هر روز بیش از پیش احساس می‌شود.

 سوالات متداول

مهم‌ترین کاربرد فینتک چیست؟

مهم‌ترین کاربرد فینتک سهولا ورود بازیگران جدید به بازار خدمات مالی است. این بازار سال‌ها در انحصار بانک‌ها بوده و برای همین بانک‌ها به شرکت‌های فینتکی به چشم یک رقیب نگاه می‌کردند. اما با ایجاد قوانین حمایتی از سوی دولت‌ها، این شرکت‌ها آمدند تا هم این انحصار از بین برود و هم کاربران خدمات بهتری را دریافت کنند.

چه شرکت‌هایی فینتکی محسوب می‌شوند؟

فینتک انواع مختلفی دارد، رگ‌تک، ولث‌تک، اینشورتک، پی‌تک، لندتک و… از جمله انواع مختلف شرکت‌های فین‌تکی به شمار می‌آیند. ما در یادداشت «فین‌تک، اصطلاحی که دیگر جدید نیست» این موضوع را بیشتر باز کردیم.