پادیوم بلاگ
تصویر یک تلفن همراه به همراه آیکون‌های راه‌های ارتباطی برای مقاله کسب درآمد از فروش شارژ

راه‌های کسب درآمد از فروش شارژ

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

طبق آخرین آمار جهانی در ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی تعداد کاربران تلفن همراه در ایران نزدیک به ۵۹ میلیون نفر برآورد شده که نسبت به سال قبل از آن ۲۸ درصد رشد داشته است. بنابراین طبق این آمار در ژانویه سال ۲۰۲۱ (دی ماه سال ۱۳۹۹) حدود ۷۰ درصد جمعیت ایران تلفن همراه داشته‌اند. همچنین تعداد مشترکین تلفن همراه در همین سال بیش از ۱۳۱ میلیون نفر بوده است که نشان می‌دهد اکثر جمعیت دارای گوشی همراه بیش از یک خط تلفن داشته‌اند. با توجه به رشد ثابت تعداد مشترکین و کاربران تلفن همراه در ایران، انتظار می‌رود در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد جمعیت ایران دارای تلفن همراه باشند.

در این بین تعداد قابل توجهی از سیم‌کارت‌های فروخته‌شده به مشترکین از نوع اعتباری هستند. سیم‌کارت‌های اعتباری به دلیل ارزانی و سهولت استفاده نقش مهمی در گسترش تعداد کاربران تلفن‌های همراه بازی کرده‌اند. از این رو می‌توان انتظار داشت که هر روز حجم بزرگی از تراکنش‌های مالی مربوط به خرید شارژ در کشور انجام شود. بنابراین تعجبی ندارد که بسیاری از کسب‌و‌کارها به دنبال کسب درآمد از فروش شارژ هستند.

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال کسب درآمد از طریق فروش شارژ هستید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما وب‌سرویس‌های مرتبط با آن را به شما معرفی کنند:

    نقش اینترنت در فروش شارژ

    از اولین سال‌های ورود سیم‌کارت‌های اعتباری به کشور و رشد استفاده از آن‌ها، کسب‌و‌کارهای مختلفی به فروش شارژ و کسب درآمد از آن روی آوردند. از دکه‌ها و مغازه‌های فیزیک گرفته تا سامانه‌های تلفنی و سایت‌ها و اپلیکیشن‌های گوناگون، همه سعی کرده‌ان تا از این بازار مالی بزرگ سهمی کسب کنند. 

    اما در سال‌های اخیر با توجه به بهبود وضعیت اینترنت در کشور و افزایش تعداد کاربران آن، راهکارهای آنلاین نسبت به سایر راهکارها (نظیر کارت شارژهای فیزیکی) محبوبیت یشتری کسب کرده‌اند.

    در ادامه راه‌های کسب در آمد از فروش شارژ را توضیح می‌دهیم.

    فروش شارژ در سایت یا بلاگ

    اگر کسب‌و‌کار شما دارای سایت است یا شما یک بلاگ شخصی دارید، می‌توانید به راحتی از طریق ‌آن‌ها اقدام به فروش شارژ کنید. کسب‌و‌کارهای واسط با ارائه سرویس فروش شارژ به نمایندگی از اپراتورهای تلفن همراه، به سایت‌ها و بلاگ‌ها کمک می‌کنند تا بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی و کمترین زحمت، به مشتریان و مخاطبان خود شارژ تلفن همراه بفروشند.

    فروش شارژ از طریق ussd

    پروتکل ussd (مخفف عبارت Unstructured Supplementary Service Data) یک پروتکل ارتباطی است که توسط اپراتورهای تلفن همراه برای ارتباط با دستگاه‌های فعال در شبکه تلفن همراه استفاده می‌شود. کدهای ussd که به آن‌های کدهای کدهای سریع نیز می‌گویند، به کاربران اجازه می‌دهد تا با وارد کردن یک سری از اعداد در قالب یک کد (که به طور معمول با * شروع شده و با علامت # پایان می‌یابند) به سامانه‌های مختلف (نظیر سامانه‌های فروش شارژ) درخواست خود را ارسال کنند.

    مزیت این روش در عدم نیاز به اینترنت است. با وجود پوشش گسترده شبکه اینترنت تلفن همراه، گاهی ممکن است به دلایل مختلف به اینترنت دسترسی نداشته باشید. در چنین شرایطی استفاده از کدهای ussd برای خرید شارژ بهترین گزینه است.

    نحوه دریافت کد ussd برای فروش شارژ

    تهیه کد اختصاصی ussd برای ارائه خدمات فروش شارژ در دسترس عموم نیست و تنها اشخاص حقوقی می‌توانند با طی کردن مراحل اداری و کسب مجوزهای لازم، این سرویس را دریافت کنند. اما کسب‌و‌کارهایی وجود دارند که می‌توان از طریق آن‌ها بدون طی کردن مراحل اداری به صورت غیر مستقیم کد ussd خود را دریافت کنید. این شرکت‌ها با گرفتن درصدی از سهم فروش شما، اجازه درخواست و دریافت کد ussd را به شما می‌دهند. 

    یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه رایانمهر است که با ثبت‌نام در آن می‌توانید کد ussd خود را دریافت کرده و به راحتی در اختیار سایرین قرار دهید. این شرکت وظیفه تامین شارژ، امنیت سرویس، تامین زیرساخت ارسال پیامک و ایجاد درگاه بانکی سرویس شما را بر عهده می‌گیرد و پشتیبانی‌های لازم را به شما ارائه می‌دهد. 

    فروش شارژ از طریق اپلیکیشن

    اپلیکیشن‌های وب و گوشی‌های همراه کاربردهای گسترده‌ای دارند که فروش شارژ نیز یکی از آن‌ها است. اگر کسب‌و‌کار شما دارای سرویسی است که در قالب اپلیکیشن به مشتریان خدمات می‌دهد، می‌توانید به راحتی سرویس فروش شارژ را نیز به آن‌ اضافه کنید. هرچند اپراتورهای گوشی‌های همراه اپلیکیشن‌های مخصوص به خود را برای ارائه خدماتی نظیر فروش شارژ گوشی یا اینترنت دارند، اما اگر اپلیکیشن شما به کاربران زیادی خدمات ارائه می‌دهد، راحتی دسترسی به سرویس در داخل اپلیکیشن باعث می‌شود تا کاربران از برنامه شما برای خرید شارژ استفاده کنند.

    کسب‌و‌کارهای بزرگی کار خود را با سهولت خرید شارژ برای کاربران شروع کرده‌اند. برای مثال اپلیکیشن آپ که یکی از سرویس‌های بزرگ فعال در حوزه مالی است، ابتدا با فروش شارژ فعالیت خود را آغاز کرد و سپس با با اضافه کردن سرویس‌های دیگر، موفق شد طیف بزرگی از کاربران را جذب کند.

    عامل تسریع گسترش فعالیت اپلیکیشن‌هایی نظیر آپ APIها بودند. APIها به کسب‌و‌کارها اجازه می‌دهند تا بدون نیاز به پیاده‌سازی زیرساخت سرویس و طی کردن فرایندهای پیچیده اداری، به سرویس‌های مختلف مانند فروش شارژ دسترسی داشته باشند. 

    با کمک API پادیوم کسب‌و‌کار فروش شارژ خودتان را راه‌اندازی کنید

    یکی از سرویس‌های فعال در پادیوم، سرویس فروش شارژ است.این سرویس توسط تامین‌کننده‌های زیر در پادیوم ارائه می‌شود:

    • همراه اول
    • ایساج
    • پرداخت الکترونیک پاسارگاد

    شما می‌توانید با ثبت‌نام کسب‌و‌کار خود در پادیوم، API هر کدام از این تامین‌کننده‌ها را دریافت کرده و در اپلیکشن خود استفاده کنید و کارمزد فروش شارژ گوشی و اینرتنت را به راه‌های کسب درآمدتان اضافه کنید. در جدول زیر می‌توانید لیست سرویس‌ها و قیمت‌های API فروش شارژ ایساج را مشاهده کنید.

    وضعیت نهایی سفارشرایگان
    استعلام بسته های اینترنتی یک اوپراتوررایگان
    استعلام دسته بندی های بسته پیشنهادی ایرانسلرایگان
    استعلام بسته های پیشنهادی ایرانسل براساس دسته بندیرایگان
    شارژ مستقیماستعلامی
    استعلام وضعیت سفارش ( با مقدار web_service_order_id دریافتی )رایگان
    استعلام وضعیت سفارش ( با مقدار order_id ارسالی )رایگان

    مراحل دریافت سرویس فروش شارژ در پادیوم

    برای دریافت سرویس فروش شارژ کافی است تا از طریق یک حساب کاربری کسب و‌کاری در پادیوم ثبت‌نام کنید. پس از ثبت‌نام و قبول شرایط سرویس، می توانید به راحتی سرویس فروش شارژ را در داخل پنل پادیوم دریافت کنید. برای کمک به تصمیم‌گیری کسب‌و‌کارها، سرویس فراخوانی آزمایشی راه‌اندازی شده است که با کمک آن می‌توانید یک درخواست آزمایشی را ارسال و نتیجه را دریافت کنید.

    همچنین مستندات سرویس در اختیار شما قرار می‌گیرد تا بتوانید به راحتی آن را در اپلیکیشن خود پیاده‌سازی کنید.

    در صورت داشتن سوال نیز کارشناسان پادیوم آماده هستند تا در تمامی مراحی از درخواست سرویس گرفته تا پیاده‌سازی، شما را راهنمایی کنند.