پادیوم بلاگ
تصویر یک بذر در حال رشد

توسعه زیست‌بوم‌ API: فرصت‌های شراکت و همکاری

رضا دهقان
تکنولوژی ، کسب و کار ، مقالات

استفاده از APIها در بالاترین سطح خود قرار دارد و طبق یک تحقیق که توسط موسسه تحقیقاتی Coleman Parkes انجام شده، ۸۸ درصد سازمان‌های بزرگ از API استفاده می‌کنند. در زیست‌بوم‌های API کسب‌و‌کارها می‌توانند دارایی‌های و توانایی‌های خود را با شرکای خارجی به اشتراک بگذارند. به این ترتیب تامین‌کنندگان می‌توانند از طریق به اشتراک‌گذاری دانش، ابزارها و منابع ارزش مادی و معنوی APIهای خود را افزایش دهند. توسعه زیست‌بوم API به سازمان‌های کمک می‌کند چابک بمانند و محصولات خود را سریع‌تر از همیشه به دست مشتریان برسانند. طبق تحقیق ذکر شده، ۵۴ درصد سازمان‌های بزرگ باور دارند استفاده از APIها خلاقیت و سرعت آن‌ها در بازار را بهبود بخشیده است.

اما زیست‌بوم API چیست؟ و چطور باید یک زیست‌بوم API بسازیم؟

زیست‌بوم API چیست؟

زیست‌بوم API در واقع یک نرم‌افزار یکپارچه است که از APIها برای اتصال میکروسرویس‌های مختلف استفاده می‌کند. این مرحله یک گام ضروری برای جمع‌آوری اپلیکیشن‌های ضروری در جهت توسعه نرم‌افزارهای پیچیده‌تر است. 

در گذشته رقابت باعث رشد خلاقیت بود و شرکت‌ها با وسواس بسیاری از کوچکترین رازهای تجاری خود محافظت می‌کردند. اما معرفی APIها باعث تغییر نگرش در بسیاری از کسب‌و‌کارها شد. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌ها با اشتراک‌گذاری دانش و ابزارهای خود از طریق APIها، ضمن ایجاد ارزش افزوده، به رشد خلاقیت و نوآوری کمک می‌کنند.

یک زیست‌بوم API شامل کسب‌و‌کار شما، API و ذی‌نفعان است. این زیست‌بوم‌ها همه از جمله مشتریان، شرکا، توسعه‌دهنده‌ها و فروشنده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند. برای بهره بردن از پلتفرم‌های مدیریت API مانند Swagger و Apigee، شما باید APIهای قابل دسترسی خود را در اختیار دیگران قرار دهید. 

هفت گام برای ساخت یک زیست‌بوم API

مشتریان را درک کنید

اولین گام برای ساخت یک زیست‌بوم API درک افرادی است که قرار است با آن تعامل داشته باشند. یک زیست‌بوم موفق نه تنها برای اشتراک داده‌ها با کاربران طراحی شده، بلکه به ایجاد یک تجربه کاربری عالی و توسعه ابزارهای لازم می‌اندیشد. برای نیل به این هدف، باید نیازهای مخاطبان هدف را شناخته و یک اپلیکیشن منعطف و ساده برای اتصال کاربران و کسب‌وکارها طراحی کنید.

زیست‌بوم را به عنوان یکی از پایه‌های اصلی کسب‌وکار در نظر بگیرید

پایه‌های اصلی هر کسب‌و‌کار شامل فعالیت‌های منحصر‌به‌فرد آن کسب‌و‌کار است. سازمان‌هایی که می‌خواهند یک زیست‌بوم API موفق بسازند باید به APIهای خود به چشم دارایی‌های باارزش نگاه کنند. در واقع این APIها باعث تمایز یک کسب‌و کار و تثبیت جایگاه آن در بازار می‌شوند. این نگرش به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند از زیست‌بوم خود برای توسعه استراتژی بازار بهره ببرند. به جای این که هر API جداگانه توسعه داده شود، هر کدام یک قطعه از پازل استراتژی کسب‌و کار را تشکیل می‌دهند.

استراتژی کسب درآمد را توسعه دهید

هر چه APIها به زیست‌بوم بزرگتری از توسعه‌دهنده‌ها، اپلیکیشن‌ها و شرکا متصل باشند، ارزش بیشتری پیدا می‌کنند. برای طراحی یک زیست‌بوم، ساخت یک مدل کسب‌وکاری مبتنی بر API ضروری است. به این ترتیب کسب‌‌و‌کارها متوجه می‌شوند که منابع درآمدی آن‌ها از چه طریق تامین می‌شود و چطور می‌توان با ترکیب APIها با یکدیگر راه‌های درآمد جدیدی ایجاد کرد. در ادامه باید از خود بپرسید چه کسب‌و‌کارهایی از این APIها و سرویس‌ها بهره می‌برند؟ چطور می‌توان به نیازهای آنان پاسخ داد؟ مجموع این اقدامات به ایجاد یک زیست‌بوم پوبا و موفق کمک می‌کند.

برای ایجاد ارزش با دیگران همکاری کنید

همان‌طور که گفتیم، در مدل‌های سنتی کسب‌و‌کارها به شدت از دانش و محصولات خود در برابر دیگران محافظت می‌کردند. اما در مدل‌های پلتفرمی جدید، همکاری هسته اصلی کسب‌و‌کار است. APIها به شرکا اجازه می‌دهند تا با یک روش کنترل‌شده، قابل پیش‌بینی و قابل اعتماد، به داده‌ها و سرویس‌های یک کسب‌وکار دسترسی داشته باشند.

زیست‌بوم API خودتان را بسازید

APIهای ضروری برای زیست‌بوم خودتان را طراحی، تست و آماده کنید. از یک ابزار مدیریت API برای مدیریت APIها در تمام طول چرخه حیات‌شان، از توسعه تا پیاده‌سازی امن، بهره ببرید. با کمک ابزارهای مدیریت API، می‌توانید فرایندها و استانداردها را تعریف کرده و تمام زوایای زیست بوم خودتان را کنترل کنید.

زیست‌بوم خودتان را تبلیغ کنید

تشویق دیگران به استفاده از APIها یک گام مهم است که بسیاری از کسب‌و‌کارها آن را به درستی انجام نمی‌دهند. برخی کسب‌و‌کارها فکر می‌کنند چون APIها مشکل گروهی از کاربران را حل می کند، پس خودش به مرور محبوبیت کسب کرده و بازه کاربرانش را گسترش می‌دهد. اما در دنیای واقعی، ترغیب کاربران به استفاده از API نیاز به بازاریابی، آموزش و تعامل با توسعه‌دهنده‌ها دارد. 

آزمایش و تکرار برای توسعه زیست‌بوم API ضروری است

ارزیابی نیازهای مشتریان بالقوه یک گام بسیار حیاتی در توسعه موفق محصولات است. متاسفانه بسیاری از کسب‌وکارها این گام مهم را فراموش می‌کنند. ساخت‌، اندازه‌گیری و یادگیری فرایندهای اساسی برای چابکی هستند. تست‌ها و تکرارهای سریع بر اساس بازخورد مشتریان پیش‌فرض‌ها و نظریه‌ها در مورد نیاز بازار را رد یا تایید می‌کنند و به این ترتیب، به توسعه محصولات هدفمند سرعت می‌بخشند.

چرا به توسعه زیست‌بوم API نیاز دارید؟

اقتصاد API برای هر دو سوی معامله (تامین‌کننده و دریافت‌کنندگان) منفعت دارد. به خاطر داشته باشید دریافت‌کنندگان همیشه شامل مشتریان نمی‌شود، بلکه سایر استفاده‌کنندگان از API شما مانند ذی‌نفعان داخلی، شرکا و توسعه‌دهنده‌های ثالث را نیز در بر می‌گیرد.

توسعه یک زیست‌بوم API برای همگامی با بازار همیشه در حال تغییر ضروری است. شرکت‌ها همواره باید در حال توسعه و رشد باشند تا بتوانند با دیگران رقابت کنند. هر چه سیستم‌ها و فرایندهای یک کسب‌و‌کار به‌روزتر باشد، نقشه راه بهتری را طراحی می‌کند و نتیجه بهتری را می‌گیرد.