پادیوم بلاگ
چرخه حیات API

مدیریت چرخه حیات API: از توسعه تا بازنشستگی

صبا محبی
مقالات

این روزها رابط‌های کاربردی برنامه‌نویسی یا همان APIها به عنوان یک ابزار حیاتی برای رشد کسب‌وکارها و چابکی آن‌ها به شمار می‌آیند. APIها به دو سرویس مختلف اجازه می‌دهند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند، همدیگر را کامل کنند و افق‌های جدیدی را به روی مجموعه‌ای از امکانات مهندسی و کسب‌و‌کاری باز کنند. بنابراین توسعه APIهای مفید و قدرتمند باعث می‌شود اقتصاد API هم رشد کند. اما توسعه‌ API به خودی خود کار آسانی نیست. در نظر گرفتن APIها و کارهایی که باید برای آن‌ها انجام داد، از مرحله ایده‌پردازی تا پیاده‌سازی، به معنی مدیریت چرخه حیات APIهاست و به دلیل اهمیت آن، یکی از نگرانی‌های اصلی تیم‌های مهندسی است. اگر در این شرایط رقابتی، شرکت‌ها به دنبال موفقیت در دنیای کسب‌وکارها هستند، باید سرویس‌ها و محصولات انعطاف‌پذیر و درجه یکی را ارائه دهند که توسعه‌دهندگان بتوانند به راحتی از آن‌هااستفاده کنند و با سیستم خود ادغام کنند. از این رو سازمان‌ها باید در انتخاب ابزارهای مناسب برای مدیریت چرخه عمر API دقت بیشتری را به خرج دهند. در سال‌های اخیر گوگل Apigee را خریده و ۳scale  هم توسط Red Hat  خریداری شده است. این دو خرید جنجالی نشان می‌دهد که این صنعت به مقوله چرخه حیات API  توجه بیشتری نشان می‌دهد. با در نظر گرفتن تمام نیازهای اقتصاد API به هم متصل، SwaggerHub  به تمام جنبه‌های چرخه حیات API کمک می‌کند تا یک راه حل متمرکز و در عین حال انعطاف‌پذیر برای برنامه API  شما ارائه کنید. در این یادداشت قرار است مراحل مختلف چرخه حیات را بهتر درک کنیم و نشان دهیم که SwaggerHub چگونه می‌تواند به این فرایند کمک کند. 

آشنایی به چرخه حیات API 

پنج مرحله چرخه حیات API عبارتند از: 

  • برنامه‌ریزی و طراحی API 
  • توسعه‌ی API
  • تست API
  • استقرار API
  • بازنشستگی API

برنامه‌ریزی و طراحی API

برنامه‌ریزی و طراحی API شامل ترسیم نقشه‌های مختلف، منابع و عملیات همراه با سناریوهای موردی تجاری قبل از اجرای کامل API است. با توجه به بسیاری از استراتژی‌های دیجیتال که به APIها متکی هستند، پیاده‌سازی آن‌ها نیاز به طراحی جدی دارد. طراحی API  یک نکته مهم است که بهتر است در چارچوب Swagger  اجرا شود. SwaggerHub یک ویرایشگر قوی و کامل برای طراحی راه‌حل‌های API، با پشتیبانی کامل از Swagger ارائه می‌کند که امکان تجربه طراحی مناسب را فراهم می‌کند. امکاناتی نظیر تکمیل طراحی خودکار و هوشمند، شبیه‌سازی داخلی و رندر بصری به صورت در لحظه از طراحی API  به یک توسعه‌دهنده کمک می‌کند که یک تجربه طراحی کامل و یکپارچه ایجاد کند. 

توسعه‌ی API 

مرحله‌ی توسعه‌ی API بر پیاده‌سازی API بر اساس برنامه و طراحی متمرکز است. پیاده‌سازی و ساختن API در سریع‌ترین زمان ممکن یک استراتژی کلیدی برای ورود به بازار است که بسیاری از سازمان‌ها به آن توجه می‌کنند. سهولت و سرعت اجرای API مورد نظر در کنار طراحی دقیق API برای یک استراتژی بازار خوب مناسب برای APIهای یک سازمان بسیار مهم است. نیروی محرکه توسعه منبع‌باز Swagger Codegen  به ساده‌سازی فرایند ساخت شما به کمک ایجاد میکروسرور و SDKهای مشتری کمک می‌کند. بنابراین تیم شما باید روی پیاده‌سازی و استفاده از APIهای شما تمرکز کند. پلتفرمی مانند SwaggerHub می‌تواند فراتر از این‌ها عمل کند؛ طرح و کد API را در محجیط‌های کنترل منبع داخلی سازمان مانند GitHub، Bitbucket و GitLab تولید کند. 

تست API

توسعه APIها دقیقا باید از نظر فرایندی مشابه سایر برنامه‌ها باشد. یعنی وقتی API توسعه پیدا می‌کند، باید روی عملکرد آن نظارت شود و آن را آزمایش نمود. هنگامی که API خود را در دسترس سایر توسعه‌دهندگان قرار می‌دهید، مسئولیت این که API شما با کیفیت کافی و عملکرد مناسب در اختیار آن سازمان قرار گرفته، به عهده‌ی شماست. بنابراین ابزارهای تست عملکردی API مانند SoapUI و ابزارهای تست بارگذاری مانند LoadUI برای آزمایش عملکرد و عملکرد API در محیط‌های پیش از تولید ضروری است. 

استقرار API

APIها باید در نهایت حداقل در یک زمینه یک نیاز را برآورده کنند. حالا مشتری و مصرف‌کننده‌ی API می‌تواند تیم توسعه‌دهنده‌ی داخلی شما یا یک شرکت طرف قرارداد شما و یا عموم مردم باشند. استقرار API در هر صورت باید در یک محیط امن صورت پذیرد و در جهت تسهیل دسترسی و استفاده از آن توسعه پیدا کرده باشد و این است که شرط موفقیت API شماست. APIهای تمام شده را می‌توان به رجیستری SwaggerHub فرستاد تا به کاربران اجازه دهد به سرعت اسناد API را بررسی کرده و با آن‌ها یکپارچه شوند. مهم است که به خاطر داشته باشید که برای ارائه‌ی عملکرد API به صورت تضمین شده و با کیفیت بالا، نظارت بر APIهای عرضه شده به بازار نیز ضروری است. SwaggerHub به سازمان‌ها و تیم‌ها اجازه می‌دهد تا APIهای خود را به طور امن در پلتفرم‌های مدیریت API مانند IBM API Connect، AWS API Gateway، Microsoft Azure مستقر کنند و این زیرساختی می‌شود برای اینکه سازمان‌ها مجموعه‌ ابزارهای خود را به گردش کار API متصل کنند. 

بازنشستگی API 

منسوخ شدن بخشی طبیعی از چرخه حیات API است. این مرحله‌ای است که پشتیبانی از نسخه‌ی خاص از یک API  و یا در بسیاری از موارد، کل یک API متوقف می‌شود. مثال‌هایی مانند قطع شدن سرویس‌دهی API Netflix ،  ESPN API و Google Hangouts API دلایلی هستند برای اینکه با احتیاط از APIها استفاده کرد. مکانیسم انتشار داخلی SwaggerHub به سازمان‌ها اجازه می‌‌دهد APIهای منسوخ‌شده‌ی یک تامین‌کننده را هم مشاهده کنند. بنابراین مصرف‌کنندگان نهایی می‌توانند دقیقا بدانند کدام تامین‌کننده APIهای پایداری را توسعه داده و کدام تامین‌کننده چنین شرایطی ندارد. توانایی اضافه کردن وب‌هوک برای رویدادهای مختلف در SwaggerHub به این معناست که سازمان شما می‌تواند سرویس‌های خارجی را فعال کند تا مصرف‌کنندگان نهایی را از APIهای منسوخ شده مطلع کند. رویکرد شما برای ساخت APIها هر چه که باشد، توصیه می‌کنیم یک ابزار قابل اعتماد و مناسب برای مصرف‌کننده داشته باشید تا چرخه عمر API خود را تنظیم کنید، که می‌تواند یک تغییر اساسی در بازی اقتصاد دیجیتال باشد. باید پیدا کنید که چگونه می‌توانید گردش کار مدیریت چرخه حیات API خود را با SwaggerHub متمرکز کنید.