پادیوم بلاگ

CodeGPT، افزونه VSCode با عملکردهای مشابه ChatGPT

یاسمن عیسایی
مقالات

اگر شما هم جزو افراد پیگیر دنیای فناوری و اخبار روز هستید، به احتمال زیاد تابه‌حال درباره‌ی چت‌بات‌های ترند و محبوبی همچون ChatGPT و GoogleBard زیاد شنیده‌اید. ابزارهایی بسیار کاربردی و تسهیل‌کننده که کار کردن با آن‌ها نه تنها سخت نیست بلکه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اگر هنوز نتوانسته‌اید در ChatGPT ثبت‌نام کنید (به دلیل محدودیت‌هایی که شرکت OpenAI برای کاربران ایرانی قرار داده است)، می‌توانید از مقاله‌ی «توسعه API با ChatGPT» کمک بگیرید. در مقاله‌ی  «به Bard، رقیب اصلی ChatGPT سلام کنید!» نیز به مقایسه این دو چت‌بات پرداختیم.
حال در این مقاله قصد داریم تا به شما نشان دهیم چطور با افزونه‌ی VSCode می‌توان همچون ChatGPT رفتار کرد!
افزونه‌ی CodeGPT در داخل VSCode چیزی شبیه داشتن ChatGPT در ویرایشگر کد است! با داشتن CodeGPT می‌توان علاوه‌بر تولید کد، آن را توضیح داد و در نهایت به بهینه‌سازی و refactor کردن آن پرداخت. در ادامه قصد داریم تا بیشتر با این افزونه آشنا شویم پس تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

راه‌اندازی CodeGPT در VSCode

برای نصب این افزونه، در ابتدا باید VSCode را باز کنید و در بخش افزونه‌ها «CodeGPT» را جستجو و روی دکمه‌ی «نصب» کلیک کنید.

پس از نصب CodeGPT، باید وارد بخش “تنظیمات” شوید و روی “CodeGPT” کلیک کنید. (در سیستم‌های macOS در نوار منو روی Code کلیک و سپس “Preferences” را انتخاب کنید تا گزینه “Settings” ظاهر شود).
در تنظیمات، موارد زیر را مشاهده خواهیم کرد.

برای کار با این افزونه باید کلید OpenAI API را سمت راست در اولین کادر مطابق تصویر بالا بنویسید.


می‌توانید کادرهای باقی‌مانده را همانطور در حالت پیش‌فرض رها کنید، اما اگر قصد سفارشی و شخصی‌سازی آن‌ها را دارید، باید توجه به نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  1. حداکثر توکن‌ها: حداکثر تعداد توکن‌هایی که می‌خواهید برای هر درخواست به API دریافت کنید.
  2. مدل: در حال حاضر ۳ مدل در افزونه CodeGPT موجود است (text-davinci-003، code-cushman-001 و code-davinci-002). در میان این گزینه‌ها، کد-davinci-002 قدرتمندترین مدل در زمینه کدنویسی است.
  3. دما: میزان تصادفی بودن خروجی را کنترل می‌کند (هرچه دما کمتر باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که GPT-3 کلماتی با احتمال وقوع بالاتری را انتخاب کند).

ویژگی‌های CodeGPT

CodeGPT ویژگی‌های زیادی دارد. همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، ساخت و توضیح کد از جمله بهترین ویژگی‌های این افزونه به شمار می‌آیند که نحوه‌ی استفاده از آن به شکل زیر است. 
۱) ایجاد کد: شما تنها کافی‌ است تا کد مدنظر خود را بنویسید و cmd-shift-ian را فشار دهید تا CodeGPT یک پنجره جدید با کد دلخواه شما را نمایش دهد.

۲) توضیح کد: پس از انتخاب کد، روی آن کلیک راست و گزینه Explain CodeGPT را انتخاب کنید. CodeGPT برای شما یک پنجره جدید باز می‌کند و کد را توضیح می‌دهد.

در نتیجه 

از ویژگی‌های دیگر CodeGPT، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرسیدن سوالات مختلف
  • Refactor code برای بهینه و پاکسازی کد
  • ارائه‌ی مستندات کد
  • پیدا کردن مشکلات کد

بهبود کیفیت کد با CodeGPT!

در این مقاله ویرایشگر کد ویژوال استودیو با یک تولیدکننده کد OpenAI مبتنی بر هوش‌مصنوعی ترکیب شده است. افزونه VSCode به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا کد منبع را به زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف تولید و مستند کنند. علاوه بر این، می‌توانید از VSCode Extension Code GPT بخواهید که قسمت خاصی از کد منبع را برای‌تان توضیح دهد. مهم‌تر از همه، مشکلات مرتبط با یک قطعه کد انتخابی به راحتی پیدا می‌شود. در مجموع استفاده از این افزونه می‌تواند باعث بهبود کیفیت کار شما شود.
اگر با خواندن این مقاله به کار کردن با Code GPT علاقه‌مند شدید، توصیه ما به شما سر زدن به وب‌سایت اصلی CodeGPT است. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی چگونگی کار با این افزونه می‌توانید وارد این سایت شوید و ضمن دانلود فایل CodeGPT، نکات بیشتری درباره‌ی این افزونه را مشاهده کنید. بی‌صبرانه منتظر خواندن نظرات و پیشنهادات شما هستیم.