پادیوم بلاگ
وضعیت رو به تغییر زیست‌بوم فناوری و نقش بانک‌ها در آن

وضعیت رو‌ به‌ تغییر زیست‌بوم مالی و نقش بانک‌ها در این تحول

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

هم‌گام با تغییر اقتصاد و بازار، نقش موسسه‌های مالی در جامعه تغییر کرده است. در طول زمان ما فناوری‌های دیجیتالی نظیر کارت‌های بانکی و پرداخت موبایلی را تجربه کرده‌ایم و راهکارهای بلاکچین به مرور جایگاه خود را در بازار تراکنش‌ها باز کرده‌اند. در نتیجه این تحول، بانک‌ها خود را با قوانین جدید سازگار کرده و با پیگیری فرصت‌های جدید پیش آمده، نقش مهمی در وضعیت رو‌ به‌ تغییر زیست‌بوم مالی ایفا می‌کنند.

در حال حاضر تراکنش‌ها از یک تبادل ساده خدمات و کالاها به یک تجربه کاربری اساسی و حیاتی تبدیل شده‌اند. اکنون کسب‌و‌کارها تمام تلاش خود را می‌کنند تا با ارائه خدماتی نظیر پرداخت خودکار، تشخیص کلاهبرداری و احراز هویت ساده و امن، میزان رضایت مشتریان را افزایش دهند. حال چالش اصلی ساخت یک سیستم کارآمد برای ساده‌سازی فرایند‌ها و دسترسی عموم به این فرایندها به صورت امن و ساده است. 

تلاش موسسه‌های مالی برای ایجاد ترندها و تجربه‌های جدید

امروزه پول با سرعتی باور نکردنی بین اشخاص، شرکت‌ها و بازارهای جهانی جا‌به‌جا شده و دیگر منوط به اراده یک کشور یا موسسه خاص نیست. در حال حاضر ارزهای کشورهای مختلف در دنیای پویای دیجیتال همواره در حال جا‌به‌جایی است و از این رو، نیاز به ناظرانی که برای انجام امن تراکنش‌ها ضروری است. مفهوم پردازش تراکشن‌های دیجیتالی برای رسیدگی به این موضوع به وجود آمده است. 

پردازش تراکنش یکی از المان‌های صالی کسب‌و‌کارهایی است که به صورت دیجیتالی از مشتریان خود پول دریافت می‌کنند (و یا انتقال پول را تسهیل می‌کنند)، تا پرداخت‌ها به موقع، امن و هم‌سو با قوانین رگولاتوری انجام شود. کسب‌‌وکارها می‌توانند از فناوری‌هایی مانند پلتفرم‌های ابری، بلاکچین، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای امنیت بیشتر و بهبود کارایی و کاهش هزینه‌ها بهره ببرند.

به همین دلیل، بانک‌ها به مرور زمان از نقش سنتی خود به عنوان نگهدارنده پول مشتریان خارج شده و به ارائه خدمات و ابزارهای گوناگون می‌پردازند. اکنون بانک‌ها به مشتریان حقیقی و حقوقی خود راهکارهای نوآورانه‌ای را ارائه می‌کنند که به آن‌‌ها در مدیریت بهتر امور مالی کمک می‌کند. 

مشکلات نوین، راهکارهای نوین

برای مثال معماری‌های جدید پرداخت مانند کیف پول‌ها یا پرداخت فرد‌به فرد در سایه تغییر نیازهای بازار توسط بانک‌ها ارائه شده‌اند. همچنین بانک‌ها به دلیل دسترسی به منابع بزرگ مالی، توانسته‌اند شرکت‌ها و افراد متخصص را به کار گرفته و یکی از پیشروان اصلی توسعه فناوری‌های جدید مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین باشند. 

طی سال‌های اخیر صنعت بانکداری یکی از نوآورترین بخش‌های اقتصاد دنیا بوده است که با پشتیبانی از شرکت‌ها و استارتاپ‌های نوآور و همکاری با شرکای جدید، فصل تازه‌ای در تحولات دنیای مالی رقم زده است. 

پیشگامی در عصر جدید تراکنش‌های دیجیتالی

موسسه‌های مالی برای رقابتی ماندن در عصر دیجیتالی جدید، باید خدمات را خود را متحول می‌کردند. شروع این ترند با توسعه اپلیکیشن‌های مالی و ارائه خدمات متنوع بر بستر اینترنت رقم خورد و با پیشرفت‌های هوش مصنوعی شتاب بیشتری به خود گرفت. بانک‌ها یکی از اولین بخش‌های اقتصاد بودند که با آغوش باز پیشرفت‌های هوش مصنوعی را قبول کرده و با استفاده از آن، سهم بازار خود را افزایش دادند. بانک‌های بزرگی نظیر جی‌پی‌مورگان از طریق مشارکت با غول‌های فناوری مانند اپل و سرمایه گذاری‌های کلان در فین‌تک‌ها، باعث شدند تا انحصار ارائه خدمات مالی از دست بانک‌ها خارج شده و شرکت‌های فناوری نیز در این فرایند دخیل شوند.

از سوی دیگر، بانک‌ها قلب فرایند بانکداری بازاند و بدون همکاری و مشارکت بانک‌ها در این فرایند، بانکداری باز چیزی جز یک مفهوم توخالی نبود. اکنون بانک‌ها ضمن تلاش برای هم‌گامی با رگولاتوری و توسعه چارچوب‌های بانکداری باز، در این مسیر قدم‌های محکمی برداشته و باعث توسعه این مفهوم به تمام نقاط دنیا شده‌اند. 

همچنین موتورهای مبتنی بر ابر به عنوان یک فناوری نوین در خدمت بانک‌ها قرار گرفته‌ا است که به آن‌ها اجازه می‌دهد سریع‌تر و بهنیه‌تر با تغییرات دنیای فناوری هم‌گام شده و پا‌به‌پای رشد سرسام‌آور فناوری، پیشرفت کنند.

بنابراین نقش بانک‌ها در آینده اقتصاد دیجیتال با حضور فین‌تک‌ها نه‌تنها کم‌رنگ‌تر نشده، بلکه حیاتی‌تر نیز شده است.