این روزها عبارتهای اینشورتک و فینتک در حوزه مالی و به خصوص صنعت بیمه سروصدای زیادی به پا کردهاند. همگام با پیشرفت در عصر دیجیتال، این عبارتها هم وزن و اهمیت بیشتری پیدا میکنند. اما اینشورتک چیست؟ و چطور فینتکها مدلهای سنتی بیمه را دگرگون کردهاند؟ در این پست به پاسخ این سوالات پرداخته و چشمانداز فناوری در صنعت بیمه را بررسی میکنیم.
اینشورتک چیست؟
اینشورتک (Insuretech) مخفف عبارت Insurance Technology و یکی از زیرمجموعههای فینتک است که روی استفاده از فناوریهای نوین برای بهبود خدمات فعلی و توسعه خدمات جدید در حوزه بیمه تمرکز دارد.
اجزای اینشورتک
اینشورتک تنها یک فناوری خاص و جداگانه نیست، بلکه از اجزای مختلفی تشکیل شده است:
هوش مصنوعی
هوش مصنوعی می تواند وظایف پیچیده مانند تنظیم قراردادها یا پردازش ادعاهای پرداخت را انجام دهد.
بلاکچین
این فناوری تراکنشهای امن و شفاف را ممکن ساخته و به کاهش کلاهبرداریها و ارزیابی خطرها کمک میکند.
تحلیل دادهها
الگوتریمهای پیچیده میتوانند داده های مشتریان را تحلیل کرده و به هر مشتری متناسب با وضعیت و نیازها شرایط مختلفی را پیشنهاد دهند.
اپلیکینشهای موبایل
اپلیکینشها تجربه کاربری (مانند پر کردن فرم درخواست غرامت) را ساده ساخته و به مشتریان اجازه می دهد تا به خدمات بیمهای خود در هر جای جهان دسترسی داشته باشند.
اهداف اصلی اینشورتک چیست؟
اینشورتک در قلب خود اهداف زیر را دنبال میکند:
- کاهش هزینهها از طریق خودکارسازی وظایف اجرایی و قابل تفویض به ماشینها
- ارائه سرویس های شخصیسازیشده، ساده و ایجاد یک تجربه کاربری لذتبخش
- اطمینان از تطبیق عملیاتهای بیمهای با قوانین کشورها و مطنقههای مختلف و ارائه پیشنهادات برای اجرای تغییرات لازم در هر منطقه
فینتک چطور صنعت بیمه را متحول کرد؟
قبل از ظهور فینتکها، صنعت بیمه بسیار سنتی اداره میشد و به شدت به کاغذبازی، تنظیم دستی قراردادها و تعامل رودررو وابسته بود. با این حال فینتکها چشمانداز این صنعت را مانند بسیاری از صنایع دیگر از جنبههای مختلف تغییر دادهاند. برای مثال:
دسترسی جهانی: فینتکها به شرکتهای بیمه کمک میکنند تا با حذف موانع قانونی و نظارتی، در مقیاس جهانی فعالیت کرده و خدمات خود را به خارج از مرزها ببرند.
محصولات هدفگذاری شده: شرکتهای بیمه اکنون میتوانند محصولات شخصیسازیشده متناسب با نیازهای هر فرد (و نه هر گروه یا دسته) را در لحظه ایجاد کرده و به مشتری ارائه دهند.
پلتفرمهای دیجیتال: ظهرو پلتفرمهیا آنلاین فرایند ثبتنام و خرید بیمه را در حد کلیک روی یک دکمه ساده کردهاند.
نوآوریهای اینشورتک
در ادامه برخی از نوآوریهایی که فینتکها وارد صنعت بیمه کردهاند را بررسی میکنیم:
تلهماتیک
در حوزه بیمه خودرو، دستگاههای تلهماتیک رفتارهای راننده حین رانندگی را نظارنت کرده و بر اساس آن میزان ریسک و هنزیه قرارداد راننده را تغییر می دهند.
بیمه فرد به فرد
در این مدل، گروهی از مشتریان هزینههای خود را در برابر نوع خاصی از خطر (سقوط ارزش سهام یا آتشسوزی) تجمیع میکنند.
چتباتها
باتهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند به صورت ۲۴ ساعته و به خوبی پاسخ مشتریان را داده و خدمات مشتریان را بهبود دهند.
چالشها و فرصتهای اینشورتک
در کنار پتانسیلهای خود فینتکها چالشهایی را نیز به همراه دارند:
خطرات امنیتی: گسترش استفاده از پلتفرمهای دیجیتال خطر نشت اطلاعات کاربران و نفوذ در پایگاههای داده را افزایش میدهد.
قوانین نظارتی: تطبیق با قوانین نظارتی در حین نوآوری گاهی سخت بوده و میتواند کسبوکار را با مشکلات متعددی مواجه کند.
با این حال چالشهای ذکرشده خط جدی برای توسعه اینشورتکها به همراه نداشته و حتی می توانند خود حوزههایی برای خلق نوآوری باشند.
آینده اینشورتک چگونه خواهد بود؟
فینتک در واقع صنعت بیمه را متحول و آن را از یک کسبوکار مبتنی بر کاغذ و سنگین به یک صنعت پویا و متمرکز بر مشتریان تبدیل کرده است. با پیشرفت فناوری میتوانیم انتظار اتفاقات و نوآوریهای هیجانانیگزی را داشته باشیم که چهره صنعت بیمه را دوباره تغییر داده و فصل جدیدی در دنیا رقم میزنند.