پادیوم بلاگ

آموزش برنامه نویسی با گوشی

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، کسب و کار ، مقالات

این شاید یکی از رایج ترین سوالات در حوزه برنامه‌نویسی باشد! این روزها که تلفن‌های همراه اساساً نقش یک کامپیوتر کوچک قابل حمل را برای ما ایفا می‌کنند، نداشتن سیستم خوب و یا لپ‌تاپ مناسب برای کدنویسی تنها یک بهانه محسوب می‌شود. بهترین دستگاه‌های موجود در بازار بسیاری از ویژگی‌هایی را که می‌توانید با یک لپ‌تاپ معمولی به دست آورید را به راحتی در اختیار شما قرار می‌دهند. بنابراین برنامه نویسی با گوشی هوشمند هرگز غیرممکن نیست و تنها چیزی که شما به عنوان یک توسعه‌دهنده باید بدانید ابزارهای مناسب برای انجام این کار است. به همین منظور ما تصمیم گرفتیم تا در این یادداشت آنچه را که برای تبدیل گوشی خود به یک دستگاه برنامه‌نویسی دسکتاپ نیاز دارید را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برای توسعه نرم‌افزار نیاز به API دارید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    چطور با گوشی برنامه‌نویسی کنیم؟ 

    برای برنامه نویسی دیگر نیازی نیست دنبال بهانه بگردید! برنامه نویسی با گوشی می‌تواند یک خبر خوب برای افرادی باشد که به هر دلیلی در حال حاضر سیستم مناسبی برای کد زدن ندارند و یا دوست دارند تجربه جدیدی در این حوزه کسب کنند.
    امروزه شما با داشتن یک موبایل با سیستم عامل اندروید، می‌توانید خیلی از کارهای روتین که کامپیوتر یا لپ‌تاپ برای شما انجام می‌دهد را خود به اتمام برسانید.  

    معرفی چند برنامه کد نویسی با گوشی های اندرویدی  

    باید بگوییم که اطلاعات زیادی در مورد چگونگی استفاده و برنامه‌نویسی با گوشی موبایل به عنوان محیطی برای توسعه برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها به‌راحتی در دسترس افراد قرار ندارد. معمولا هنگامی که در اینترنت به دنبال آموزش برنامه‌نویسی در گوشی هستید به صفحاتی هدایت می‌شوید که درباره نحوه‌ی رمزگذاری و اشکال‌زدایی برنامه‌هایی که در تلفن‌های همراه اجرا می‌شوند و یا در مورد ابزارهای کلی برای برنامه‌نویسی بحث کرده و توضیح داده‌اند. اما در این مقاله شما دقیقا با ابزارهای شناخته شده در این حوزه آشنا خواهید شد.

    • CodePen
      اولین پلتفرم در حوزه برنامه‌نویسی با گوشی CodePen است که در آن نمونه‌سازی زیادی با HTML، CSS و جاوا اسکریپت انجام می‌شود. ایجاد حساب کاربری در CodePen با حساب Github خود بسیار آسان است. در عرض چند ثانیه می‌توانید شروع کنید! CodePen روی موبایل و تبلت بسیار عالی کار می‌کند، بنابراین اگر با HTML و CSS کد می‌زنید، این گزینه بهترین انتخاب برای شما است.
      شما می‌توانید با مراجعه به سایت CodePen به صورت کاملا رایگان از آن استفاده کنید!
    • CodeSandbox
      نحوه کار با  Code Sandbox درست همانند ویژوال استودیو است با این تفاوت که Code Sandbox در مرورگر کار می‌کند. در حقیقت این ویرایشگر برای کار با موبایل و تبلت طراحی شده و نکته مهمی که در این خصوص وجود دارد این است که  Code Sandbox تمامی زیان‌های Vanilla JavaScript، TypeScript، Angular، React، VueJS و یا هر چیز دیگری را تحت پوشش قرار می‌دهد. Code Sandbox از تمامی کتابخانه‌های مبتنی بر HTML، CSS، جاوا اسکریپت و TypeScript پشتیبانی می‌کند.
      شما می‌توانید پروژه CodeSandbox خود را به GitHub متصل کنید تا از کدتان یک نسخه پشتیبان در آنجا ایجاد شود.
      در اینجا نیز برای دریافت رایگان می‌توانید به سایت خود CodeSandbox مراجعه کنید!
    • CodeAnyWhere
      CodeAnyWhere، یکی از جذاب‌ترین ویرایشگرها برای موبایل و تبلت از دید من است! و دلیل آن هم چیزی نیست جز پشتیبانی از ۷۲ زبان برنامه‌نویسی Back-end از جمله Python ،PHP ،Java ،Ruby ،++C یا Node.js. از جمله ویژگی‌های این ویرایشگر می‌توان به اختصاص دادن یک ترمینال برای اجرای برنامه و حتی استقرار آن بر روی یک سرور از راه دور اشاره کرد. شما می‌توانید این ویرایشگر را مطابق با نیازهای خود با طرح‌های رنگی قابل تنظیم سفارش دهید.
      همچنین برای ۷ روز به صورت رایگان و برای استفاده بیشتر می‌توانید از خود سایت CodeAnyWhere اشتراک ماهانه خریداری کنید.
    • File Manager (اپلیکیشن مدیریت‌کننده فایل)
      اگر از طرفداران اندروید باشید حتما می‌دانید که از ویژگی‌های خوب این سیستم عامل همین برنامه مدیریت فایل (File Manager) است که امکان ایجاد پوشه و یا انتقال فایل‌ها را به راحتی فراهم می‌کند. ولی با این وجود باز هم این برنامه‌ها برای برنامه‌نویسان بسیار محدود هستند زیرا تمام داده‌ها و اطلاعات  تلفن همراه شما را نشان نمی‌دهند. فایل منیجر زمانی قدرت خود را به کاربر نشان می‌دهد که شما نیاز به یافتن فایل و برنامه‌ی خود داشته باشید چون هر برنامه‌ای می‌سازید به عنوان یک فایل در دستگاه اندرویدی‌تان ساخته می‌شود و شما به یک اکسپلورر نیاز خواهید داشت که حتما انعطاف‌پذیر باشد.
    • A VIEW-SOURCE HANDLER
      اگر مبتدی هستید و دوست دارید لذت یاد گرفتن اندروید را تجربه کنید،‌ یاد بگیرید VT View Source بهترین انتخاب شما است. به کمک این ویرایشگر می‌توانید کد سورس HTML ،CSS ،JavaScript و XML را مشاهده کنید! فقط کافی است که آدرس URL را در جای خود وارد کنید.

    در نهایت

    در این مقاله سعی کردیم تا شما را با اولین ابزارهای لازم برای شروع برنامه نویسی با گوشی آشنا کنیم و نقطه‌ی آغاز شما در این مسیر باشیم. با این مطلب قصد داشتیم تا به شما اثبات کنیم برای برنامه‌نویسی دیگر نیازی نیست دنبال بهانه بگردید! و با همین گوشی‌های هوشمند می‌توانید برنامه‌نویسی را شروع کنید! پس تنبلی را کنار بگذارید و دست بکار شوید.

    سوالات متداول

    آیا می‌توان با گوشی برنامه‌نویسی کرد؟

    بله، ابزارهای مختلفی برای برنامه‌نویسی با گوشی در دسترس هستند که می‌توانید به کمک آن‌ها کار خود را آغاز کنید. در این یادداشت این ابزارها را معرفی کردیم.