پادیوم بلاگ
تبدیل شماره کارت به شماره شبا

ساتنا چیست؟ انتقال وجه با ساتنا

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

با توجه به نیازهای مختلف افراد حقیقی و حقوقی برای انتقال وجه، در کشور ما روش‌های مختلفی برای این کار طراحی و پیاده‌سازی شده است تا جوابگوی نیازهای مختلف باشد. برای مثال عموم افراد حقیقی از اپلیکیشن‌های پرداخت یا بانکی برای انتقال وجه به صورت کارت به کارت  استفاده می‌کنند که سقف روزانه ۱۰ میلیون تومانی دارد. برخی نیز ممکن است برای استفاده از این اپلیکیشن‌ها مشکل داشته باشند (برای مثال افرادی که گوشی هوشمند ندارند) و از این رو برای انتقال وجه به دستگاه‌های خودپرداز (ATMها) مراجعه می‌کنند. اما نیازهای کسب‌و‌کارها نسبت به افراد عادی متفاوت است. حجم بالای تراکنش‌های مالی در کسب‌و‌کارهای متوسط و بزرگ، بازاریان یا خرید و فروش‌های بزرگ باعث شده تا به دنبال روشی امن و ساده برای انتقال وجه باشند و از این رو، ساتنا در پاسخ به این نیازها به وجود آمد.

ساتنا چیست؟

ساتنا (مخفف عبارت سامانه تسویه ناخالص آنی) یک سیستم انتقال وجه الکترونیک بین بانک‌ها و موسسه‌های مالی است که در سال ۱۳۸۶ توسط بانک مرکزی معرفی شد. به کمک ساتنا می‌توان مبالغ بالاتر از ۵۰ میلیون تومان را به صورت آنی (حداکثر نیم‌ساعت) به حساب‌های مختلف در بانک‌های گوناگون انتقال داد. این سامانه هر روز (به غیر از روزهای جمعه) از ساعت ۷:۳۰ صبح تا ۱۴:۱۵ عصر کار می‌کند و می‌توان از طریق آن انتقال وجه انجام داد.

قوانین استفاده از ساتنا

برای انتقال مبالغ بالا از طریق ساتنا مشتری باید علت دقیق انتقال را مشخص کند. سقف انتقال وجه ساتنا از طریق اپلیکیشن‌ها بسته به هر بانک متفاوت است اما حداکثر تا ۲۰۰ میلیون تومان را از طریق اپلیکیشن‌ها می‌توان انتقال داد. برای انتقال مبالغ بالاتر شخص باید به شعبه بانک خود مراجعه کرده و ضمن مشخص کردن علت انتقال، آن را انجام دهد. سقف ماهانه برای انتقال وجه ساتنا ۳ میلیارد تومان است.

کارمزد انتقال وجه ساتنا ۰/۰۲ درصد وجه انتقال داده‌شده و تا سقف ۲۵ هزار تومان است. این کارمزد از سوی بانک‌ها برای ارائه خدمات امن و آنی وجه دریافت می‌شود. 

نکته دیگر این که انتقال وجه ساتنا برگشت‌ناپذیر است. یعنی وجه انتقال داده‌شده از طریق ساتنا به هیچ‌وجه و تحت هیچ شرایطی به حساب مشتری برگشت داده نمی‌شود. بنابراین برای انتقال وجه ساتنا باید مبلغ و مقصد انتقال را دقیق بررسی کرده و از صحت آن‌ها اطمینان حاصل کنید. در نظر داشته باشید که در انتقال وجه ساتنا تنها شماره شبا دریافت می شود و هنگام انتقال نمی‌توانید موارد هویتی دیگر مانند نام صاحب حساب را بررسی کنید.

پیگیری انتقال وجه ساتنا

در صورت بروز اختلال حین فرایند انتقال وجه مشتریان می‌توانند از طریق راه‌های زیر نسبت به پیگیری تراکنش اقدام کنند:

  • پیگیری حضوری از طریق مراجعه به شعبه بانک
  • پیگیری تلفنی از طریق تماس با شماره تعیین‌شده از سوی بانک

در نظر داشته باشید که در صورت عدم موفقیت تراکنش به دلایل مختلف که مربوط به شعبه مبدا نباشد (قطعی سامانه، مسدودی حساب مقصد و…)، کارمزد انتقال وجه کسر شده و باقی مبلغ فردای روز درخواست به حساب مشتری باز می‌گردد. 

چرا باید از ساتنا استفاده کنیم؟

در گذشته برای انتقال وجوه بالا بین بانک‌ها از چک‌های رمزدار بین بانکی استفاده می‌شد که علاوه بر وجود خطر سرقت، فرایند انتقال به دلیل نیاز به مراجعه مشتری به شعبه بانک مقصد، زمان زیادی از وقت مشتری را هدر می‌داد. اما ساتنا با رفع این مشکلات و ارائه خدماتی مانند تسویه آنی، عدم نیاز به بانک پذیرنده و حذف خطر سرقت توانسته فرایند انتقال وجوه بالا را ساده‌تر، سریع‌تر و امن‌تر کند.

مراحل انتقال وجه با ساتنا

فرایند انتقال وجه از طریق ساتنا به روش آنلاین یا مراجعه تفاوتی ندارد:

  • مراجعه مشتری به شعبه بانک یا انتخاب گزینه انتقال وجه ساتنا در اپلیکیشن
  • پر کردن فرم درخواست انتقال الکترونیک بین بانکی
  • بررسی اطلاعات توسط بانک
  • ارسال درخواست مشتری به ساتنا
  • تایید انجام تراکنش توسط ساتنا
  • انتقال وجه به حساب بانکی مقصد

سرویس انتقال وجه سپرده پادیوم

فراهم آوردن امکان انتقال وجه ساتنا برای مشتریان می‌تواند ضمن افزایش درآمد کسب‌و‌کارها، تجربه کاربری بهتری را نیز پدید آورد. با توجه به سهم بزرگ درآمدهای حاصل از کارمزد تراکنش در سبد درآمدی کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه پرداخت، طبیعی است اضفه کردن روش‌های انتقال وجه گوناگون از جمله ساتنا، در اولویت‌های کسب‌و‌کار باشد. 

سرویس انتقال وجه سپرده پادیوم با فراهم آوردن امکان اضافه کردن این قابلیت به اپلیکیشن شما در کمترین زمان ممکن، می‌تواند به کسب‌و‌کار شما در این زمینه کمک کند. این سرویس برای مشتریان حقیقی و حقوقی در دسترس است و شما می‌توانید با دریافت سرویس انتقال وجه سپرده، خدمات زیر را از پادیوم دریافت کنید:

  • انتقال وجه پایا و ساتنا
  • انتقال وجه داخلی
  • لیست تراکنش‌های پایا و ساتنا
  • نمایش وضعیت تراکنش ساتنا و پایا

در حال حاضر کاربران پادیوم و علاقه‌مندان می‌توانند این سرویس‌ را در پنل کسب‌و‌کار خود دریافت کنند. همچنین امکان فراخوانی آزمایشی برای این سرویس‌ها فراهم شده است که به کمک آن می‌توانید ورودی  و خروجی سرویس را بررسی کنید.

در صورت بروز مشکل یا وجود سوال نیز کارشناسان پادیوم از مرحله انتخاب و دریافت سرویس تا پیاده‌سازی و نظارت همواره در کنار شما هستند.