شاید تصور نقش API در کسبوکار و فضای اقتصادی امروز کمی سخت باشد. برای مثال من امروز را با گرفتن موجودی از کیف پول همراهم آغاز کرده و قبضها را از طریق اپلیکیشن پرداخت کردم. پس از آن، به سایت رزرو بلیط هواپیما سری زدم تا قیمت بلیطها را ببینم و سپس وضعیت آب و هوا را در اپلیکیشن هواشناسی نگاه کردم و برای رفتن به محل کار وضعیت ترافیک را بررسی کرده و مسیر مناسب را از طریق سرویس نقشه جستجو کردم.
من تنها در همین چند دقیقه، برای انجام این فعالیتهای مختلف، به طور مداوم از خدماتی که API برای ما فراهم آورده است استفاده کردم. APIها به طور پیوسته در زندگی روزانهی ما مورد استفاده قرار میگیرند و انجام بسیاری از کارها را برای ما راحتتر و دلنشینتر کردهاند؛ خبر خوب این است که APIها قرار است بیش از پیش در زندگی ما کاربرد داشته باشند.
هر روز کسبوکارهای بیشتری در حوزههای گوناگون، با خدمات و مزایای استفاده از API آشنا میشوند و با استفاده از آن، عملکرد کسبوکار خودشان را بهبود میبخشند. اقتصاد API هر روز بزرگتر میشود و کمکم به بخشی ضروری و جداییناپذیر از کسبوکارهای دیجیتال تبدیل خواهد شد.
اما API چیست؟ چطور میتوانیم به اقتصاد API وارد شویم و از مزایای آن بهره ببریم؟ APIها چطور به ما کمک میکنند تجربههای بهتر و عمیقتری برای مشتریان خود ایجاد کنیم؟ و چطور از طریق API درآمدزایی کنیم؟
اینها سوالاتی هستند که مهدی ملکیفر، مدیر توسعه کسبوکار پادیوم، در وبینار نقش API در کسبوکار به آنها پاسخ داده است و با ذکر مثالهای مختلف، گسترهی کاربردهای API را تشریح کرده است. این وبینار با میزبانی بازارچه API و خدمات دیجیتال پادیوم در آبان ماه سال ۱۳۹۹ و با شرکت نمایندگان تعدادی از کسبوکارهای برتر کشور برگزار شد.
خلاصه وبینار نقش API در کسبوکار
در شروع وبینار، آقای ملکیفر اهداف وبینار را برای شرکتکنندگان تشریح کرد. در ادامه، تعریف API، نحوهی کارکرد آن، سطوح دسترسی، نقش API در شکست نرمافزار و همچنین باز کردن دادهها و کسبوکارها توضیح داده شد. آمار رشد APIها نشان میدهد که از سال ۲۰۱۰ به این سو، تعداد APIها و حوزههای کسبوکاری که از آنها استفاده میکنند به طور مداوم در حال رشد بوده و شیوع بیماری کرونا نیز به سرعت این رشد افزوده است.
در ادامه، با بررسی مدلهای کسبوکار مختلف مثل مجموعهی خدمات حمل کالا، فروشگاه آنلاین، پلتفرمهای خدمات فنی، بانکها و موسسات مالی، مجموعههای ارائهدهنده خدمات هوش مصنوعی، گلخانههای هوشمند، سرویسهای ارائهدهندهی کیف پول، سامانههای هواشناسی، پلتفرمهای مدیریت مالی فردی، سرویسهای خدمات گردشگری، بازارچه خدمات حمل کالا، سامانههای مدیریت ساختمان، سامانههای سلامت دیجیتال و ارائهدهندهی خدمات بیمه و پلتفرمهای ارائهدهندهی نقشه، APIهای مورد نیاز و ارزشهایی که این APIها برای آنها ایجاد میکند توضیح داده شد.
آقای ملکیفر با ترسیم API در بوم کسبوکار، اهمیت و ارزش نقش آن در کسبوکار را بیان کرد. در این بوم، راههای کسب درآمد از API مثل فروش API ،APIهای تسهیمی، ایجاد ارزشهای عمیق و غنیتر برای مشتریان و جذب مشتریان جدید مشخص شده است.
در قسمت بعد بازارچههای API مثل پادیوم معرفی شد و نحوه استفاده از آنها برای بهبود کسبوکار توضیح داده شد.
مفاهیم مهم
- تعریف API: مخفف عبارت Application Program Interface یا رابط برنامهنویسی کاربردی است که امکان برقراری ارتباط بین دو ماشین یا سامانهی نرمافزاری را، صرفنظر از سختافزار و تنظیمات، موقعیت جغرافیایی یا مالکیت آنها، ایجاد میکند.
- API چگونه کار میکند؟: سرویسگیرنده درخواست خود را در قالب یک فرم مشخص به نام API برای سرویسدهنده ارسال میکند و سرویسدهنده پاسخ را در همان قالب باز میگرداند. برای مثال، درخواست تایید صحت کد ملی از طرف درخواستکننده و از طریق API برای سازمان ثبت احوال ارسال شده و جواب آن را از طریق API دریافت میشود.
- سطوح دسترسی APIها:
- APIهایداخلی: بین سامانههای داخلی شرکت تعریف میشود و ارتباط بین آنها را تسهیل میکند.
- APIهای شبکه همکار: APIهایی که در اختیار تعداد مشخصی از کسبوکارها در شبکهی همکاران سازمان قرار میگیرد.
- API عمومی (باز): این APIها توسط تمام توسعهدهندگان قابل استفاده هستند.
APIهای شبکه همکار و عمومی نقش پررنگتری در کسبوکار ما دارند.
- نقش API در شکست نرمافزار به اجزاء: API نرمافزار را به بلوکهای کوچکی تقسیم میکند که هر کدام کاربرد خاصی دارند. به این ترتیب نیازی نیست تمام قسمتهای یک نرمافزار را خودمان بنویسیم. در واقع API یک بستر برونسپاری نرمافزاری است.
- نقش API در باز شدن دادهها: APIها با ایجاد یک پل برای تبادل اطلاعات بین سامانههای مختلف، امکان خواندن و تحلیل اطلاعات را به صورت خودکار و شخصیسازیشده فراهم میکند. به این ترتیب سطح جدیدی از باز شدن دادهها محقق میشود.
- نقش API در کسبوکارها: بستر و ابزار جابهجایی ارزشها بین کسبوکارها که امکان اشتراکگذاری خدمات را تسهیل کرده و شبکهای از کسبوکارها را به وجود میآورد که تجربههایی با ارزش عمیقتر برای مشتریان خود ایجاد میکنند.
APIهای کاربردی در مدلهای کسبوکار مختلف
- فروشگاه آنلاین
- پرداخت
- احراز هویت
- حمل بار
- قیمت
- کاتالوگ
- شبکه همکاران
- هوش مصنوعی
- پلتفرم خدمات فنی
- پرداخت
- احراز هویت
- بیمه
- تعرفه
- فروش
- هوش مصنوعی
- استعلام
- بانک و موسسات مالی
- پرداخت
- انتقال استعلام
- دادهها
- احراز هویت
- خدمات هوش مصنوعی
- تبدیل صوت به متن
- پردازش تصویر
- پلاک خوان
- تولید متن
- درک متن
- تحلیل رفتار
- تحلیل داده
- تشخیص کلاهبرداری
- امنیت سایبری
- پلتفرم ارائهدهنده کیف پول همراه
- احراز هویت
- درگاه پرداخت
- استعلام قبض
- انتقال وجه
- خرید شارژ
- استعلام بانکی
- برداشت مستقیم
- کیف پول
- پلتفرم مدیریت مالی فردی
- دادههای بانکی
- قیمت ارز، طلا و… و خرید و فروش آنها
- هوش مصنوعی
- بورس
- فروش خدمات گردشگری
- رزرو هتل و اقامتگاه
- مجموعههای تفریحی
- بلیت هواپیما، قطار و…
- هوش مصنوعی
- هواشناسی
- بیمه
- پرداخت
- احراز هویت
- سامانه مدیریت ساختمان
- استعلام قبض و پرداخت
- احراز هویت
- بیمه
- هوش مصنوعی
- اینترنت اشیاء
- سفارش تکنسین
- سامانه سلامت دیجیتال
- پرداخت
- احراز هویت
- بیمه
- نقشه
- اینترنت اشیاء
- هوش مصنوعی
- نظام پزشکی
- رزرو وقت پزشک
- پلتفرم نقشه
- دادههای ماهواره ای
- دادههای اماکن
- هوش مصنوعی
- دریافت دادههای ترافیکی
- تبدیل آدرس پستی به مکان جغرافیایی
- جستجوی محلها
- مسیریابی
- بازارچه API
- پرداخت
- احراز هویت
- فروش API
- تامین API
- برای شروع استفاده از خدمات بازارچه API پادیوم، کافی است با طراحی مدل کسبوکار، ارزشهایی را که میتوانید برای مشتریان خود خلق کنید، در نظر بگیرید. از طریق بازارچهی پادیوم، سرویسهای مورد نیاز خود را شناسایی کنید و با برقراری اتصال فنی با پادیوم، پازل کسبوکار خود را تکمیل کنید.
- اگر قصد عرضهی API را دارید، در نظر داشته باشید که شیوههای قیمتگذاری APIها به سه صورت رایگان، تسهیم درآمد و فروش بر مبنای فراخوانی است. مدل توصیه شده برای کسب درآمد از APIها مدل فریمیوم است که در آن تا سطحی از استفاده به صورت رایگان در اختیار دریافتکنندگان قرار میگیرد و بعد از آشنایی کامل با سرویس، برای استفاده بیشتر هزینه دریافت میشود.
نکات کلیدی وبینار نقش API در کسبوکار
- نقش API در کسبوکار و فضای اقتصادی کشور هر روز پررنگ تر میشود. API با ایجاد یک بستر امن برای ارتباط بین دو ماشین یا سامانه نرمافزاری، امکان تبادل داده بین آنها را فراهم میکند. به این ترتیب هر سامانه یا ماشین، در هر نقطه از دنیا، و با هر سختافزار و تنظیماتی، قادر است با ماشین دیگری ارتباط برقرار کرده و از خدمات آن بهرهمند شود.
- از سال ۲۰۱۰ میلادی به این سو، تعداد APIها و حوزههای کسبوکاری که از آنها استفاده میکنند، به صورت مرتب رشد صعودی داشته است. شیوع بیماری کرونا به این رشد افزوده و چهرهی کسبوکارها را عوض کرده است.
- مدلهای کسبوکاری مختلف میتوانند با استفاده از APIهای مختلفی که در حوزه کسبوکاری آنها ارائه میشود، ضمن بهبود کارایی و عملکرد کسبوکار، برای مشتریان خود تجربهای عمیق و ارزشمند را خلق کنند.