پادیوم بلاگ
جایگاه سرویس‌های مالی و فین‌تکی

جایگاه سرویس‌های مالی و فین‌تکی: بانکداری آینده

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

پول همه چیز را تغییر می دهد و فناوری نحوه جا‌به‌جایی پول را متحول کرده است. از اولین روزهای بانکداری دیجیتال شرکت‌ها همواره در حال نوآوری برای ساده‌سازی پس‌انداز و سرمایه‌گذاری مشتریان بوده‌اند. مشتریان همیشه به دنبال روش‌های ساده‌تر برای پرداخت‌اند و شرکت‌ها نیز برای ابداع و پیاده‌سازی این روش ها با یکدیگر رقابت می‌کنند. این رقابت در نهایت به بهبود جایگاه سرویس‌های مالی و فین‌تکی بین مردم و کسب‌و کارها کمک می‌کند.

این ترند منجر به ظهور فین‌تک‌ها شده است که از فناوری برای ارائه خدمات مالی از جمله خدمات بانکی روزانه، مدیریت ثروت و پرداخت استفاده می‌کنند. اکنون فین‌تک‌ها از استارتاپ‌های کوچک به سازمان‌های میلیارد دلاری در بانکداری موبایلی، رمزارزها، بلاکچین و اینشورتک تبدیل شده‌اند. 

رشد سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها

سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها نیز رشد چشمگیری داشته است. بر اساس گزارش شرکت McKinsey & Company، سرمایه‌گذاری روی فین‌تک‌ها از ۱۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ به ۳۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته که یعنی به طور میانگین میزان سرمایه‌گذاری سالانه شاهد رشد ۱۷ درصدی بوده است. رشد سرمایه‌گذاری در دوران کرونا نیز ادامه داشته و حجم سرمایه‌گذاری در فین‌تک‌ها به رقم چشمگیر ۵۵ میلیارد دلار رسیده که این مبلغ معادل ۱۲ درصد از کل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال ۲۰۲۲ است.

فناوری به شرکت‌ها کمک می‌کند تا بر چالش‌ها فائق آیند. بر اساس گزارش موسسه Deloitte، در سال ۲۰۲۴ عواملی نظیر افزایش نرخ بهره بانکی، کاهش ذخیره‌های پولی، رگولاتوری‌ها، تغییرات آب و هوایی و تنش‌های ژئوپلیتیکی در تغییر صنعت بانکداری نقش مهمی ایفا می کنند. همچنین در این گزارش اشاره شده که تاثیر هوش مصنوعی‌های مولد، امور مالی تعبیه‌شده، داده‌های باز، پول دیجیتالی، هویت دیجیتالی و کلاهبرداری‌های آنلاین بر این صنعت چشمگیرتر خواهد بود. برای رویارویی با این چالش‌ها و استفاده از فرصت‌ها، بانک‌ها باید استراتژی‌های خود را دوباره ارزیابی کرده و مدل کسب‌و‌کاری خود را بهبود دهند.

اینشورتک زمین بازی جدید

یکی از حیطه‌های در حال رشد فناوری‌های بیمه یا اینشورتک است که از نوآوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، اتوماسیون و جمع‌آوری داده برای بهبود یک صنعت متکی بر کاغذبازی استفاده می‌کند. سقف بازار اینشورتک در سال ۲۰۲۲ معادل ۵.۴۵ میلیارد دلار ارزیابی شده و انتظار می رود از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ سالانه رشد ۵۲ درصدی را تجربه کند. 

رشد نیروی کاری حوزه فناوری

گسترش فناوری و نفوذ نوآوری‌های این حوزه به صنایع مختلف باعث شده تا نسل جدید نیروی کار و حتی نسل قبلی به دنبال یادگیری مهارت‌های مرتبط به راشته‌های فناوری باشند. از این روی نیروی کار حوزه فناوری رشد قابل توجهی را تجربه کرده است و اکنون بسیاری از افراد در رشته های مختلف به مفاهیم اولیه و حداقل یکی از زبان‌های برنامه‌نویسی تسلط دارند. 

حال نسل Z در حال ورود جدی به بازار کار است که به دلیل رشد در دوران اوج فناوری و زندگی در دنیای دیجیتالی، برتری‌های جدی نسبت به نسل قبلی دارد. این نسل با استفاده از ابزارهای مختلف بزرگ شده و به خوبی به چالش‌های دنیای دیجیتالی آشنا است. بنابراین با ورود این نسل به بازار کار و ترقی به رده‌های بالاتر باید انتظار تغییرات جدیدی در دنیای فناوری و فین‌تک‌ها داشته باشیم.

زیست‌بوم نوآوری جهانی

توسعه فناوری‌های جدید و رقابت شرکت‌ها و کشورهای مختلف برای محکم کردن جایگاه خود در دنیای جدید به توسعه زیست‌بومی پویا از نوآوری‌ها در جهان منجر شده است. در حال حاضر غول های فناوری نظیر گوگل، اپل و مایکروسافت در کنار بانک‌های بزرگ مانند جی‌ پی مورگان با سرمایه‌گذاری‌های عظیم در استارتاپ‌های فین‌تکی به رشد جایگاه سرویس‌های مالی و فین‌تکی در جهان کمک شایانی کرده‌اند. این زیست‌بوم پویا با رقابت برای نوآوری در عرصه‌های مختلف مرزهای خلاقیت را جابه‌جا کرده و با درگیر کردن مشتریان و کسب و‌کارها در سطوح مختلف، دید جدیدی از تجربه کاربری به آن‌ها ارائه می‌کند.

بنابراین و طبق پیش‌بینی‌ها، جایگاه فین‌تک‌ها و سرویس‌های مالی همواره در حال رشد بوده و باید انتظار داشته باشیم که نوآوری‌های فین‌تکی نحوه تعامل ما با پول و کسب‌و‌کارها را به طرز چشمگیری متحول کند.