پادیوم بلاگ
تصویر اصلی برای رگ‌تک

رگ تک (RegTech) یا فناوری‌ قانون‌گذاری چیست؟

ندا خراسانی
مقالات

رگ تک (RegTech) مخفف Regulatory Technology و به معنای فناوری‌های قانون‌گذاری و نظارتی است. به بیانی دیگر رگ‌تک (RegTech) سعی دارد از فناوری در جهت بهبود شیوه‌ی مدیریت قانون‌گذاری در صنایع استفاده کند.

سوال این است:

چرا فناوری برای مدیریت بهتر قانون‌گذاری به میدان آمد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل این مساله آن است که مقررات و الزامات هر سازمان و صنعتی باید حتما به‌روز نگه داشته شوند. از سوی دیگر قوانین با سرعت فوق بشری در حال تغییر هستند! 

شاید باورش سخت باشد اما در دهه‌ی گذشته تغییرات در قوانین ۵۰۰ درصد افزایش یافته است! این یعنی در هر ۷ دقیقه یک بار، قوانین به‌روز‌رسانی شده‌اند!

علاوه بر این، جریمه‌های مرتبط با عدم رعایت قوانین هر روز بیشتر و بیشتر می‌شوند. در نتیجه تیم‌های ارزیابی ریسک و مدیریت سازگاری در صنایع و سازمان‌ها با مساله‌ای مواجه هستند که حل کردن آن به شکل وصف‌ناپذیری دشوار است.

اما؛

 چگونه تیم‌های ارزیابی ریسک و مدیریت سازگاری می‌توانند این مساله را حل کنند؟

رگ‌تک (RegTech) جواب این سوال است.

با بهره‌گیری از فناوری می‌توان با تغییرات قوانین همراه شد و چالش‌های مرتبط با سازگاری با قوانین را برطرف کرد.

در ادامه تاریخچه‌، نحوه‌ی به وجود آمدن، چگونگی کار و آینده‌ی رگ‌تک را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

تاریخچه‌ای مختصر از رگ‌تک (RegTech)

طلوع یک عصر جدید در قانون‌گذاری

در سال ۲۰۰۸ دنیای مالی دچار آشفتگی و هرج و مرج زیادی شده بود.

بانک برادران لیمن در حال از بین رفتن بود، دولت فدرال Fannie Mae و Freddie Mac را به دست گرفته بود و بازارهای مالی در حال ورشکست شدن بودند!

برادران لیمن یا Lehman Brothers، چهارمین بانک سرمایه‌گذاری در ایالات متحده آمریکا بود.
Fannie Mae انجمن ملی فدرال وام و Freddie Mac بزرگترین آژانس ارائه‌دهنده‌ی وام مسکن در ایالات متحده آمریکا هستند.

در حقیقت جهان در وخیم‌ترین بحران اقتصادی بعد از رکود بزرگ قرار داشت.

رکود بزرگ، یک رکود گسترده‌ی اقتصادی بود که یک دهه پیش از آغاز جنگ جهانی دوم اتفاق افتاد.

دولت فدرال در تلاش بود تا دوباره بتواند اعتماد عمومی را نسبت به موسسات مالی بازگرداند. این بدان معنا بود که باید یک سیستم جدید برای نظارت بر قانون‌گذاری‌ها ایجاد می‌شد.

این عصر جدید با یک قانون خاص و کلان به میدان آمد: قانون اصلاح مالی Dodd-Frank!

Dodd-Frank  که بیش از ۲۳۰۰ صفحه است، برای شرکت‌های فعال در حوزه‌های مالی در آمریکا چارچوب‌های قانونی تعریف و تغییرات بسیاری بر رویه‌های آن‌ها، اعمال کرده است.

این قانون در سال ۲۰۱۰ با امضای باراک اوباما به تصویب رسید.

قانون Dodd-Frank معایبی هم دارد اما نمی‌توان از موفقیت چشمگیری که در زمینه‌های نظارت بر عملکرد شرکت‌های مالی داشته، چشم‌پوشی کرد.

اما با وجود این قانون، چه شد که نیاز به حضور تکنولوژی در این عرصه احساس شد؟

فناوری وارد گود می‌شود

در همین حین که دنیا در وضعیت بدی از نظر اقتصادی قرار داشت، در بخشی دیگر هوش مصنوعی به شکل نمایی در حال پیشرفت بود.

دهه‌ی ۲۰۱۰، دهه‌ای بود که هوش مصنوعی به شکل قابل توجهی توسعه پیدا کرد.

مفاهیمی از قبیل یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی به میدان آمدند. این مفاهیم این امکان جدید را مطرح کردند که برای انجام یک کار می‌توانیم از مجموعه‌ای از داده‌های نمونه استفاده کنیم و از تجربیات گذشته برای بهبود آینده بهره ببریم.

در حقیقت با استفاده از یادگیری عمیق و شبکه‌های عصبی، برنامه‌نویسان می‌توانند از مجموعه داده‌ها استفاده کنند، الگوریتم‌ها را با این داده‌ها تغذیه کرده و به آن‌ها در یادگیری کمک کنند.

و این موضوع گامی بود برای یک انقلاب!

انقلاب رگ‌تک

این نقطه‌ی برخورد (یعنی همزمان شدن بحران اقتصادی و پیشرفت هوش مصنوعی)، نقطه‌ای بود که باعث به وجود آمدن یک انقلاب و به دنیا آمدن رگ‌تک شد.

به حقیقت پیوستن این موضوع البته نیاز به سرمایه بسیار زیادی داشت.

اما سرمایه‌گذاران این فرصت را خیلی خوب درک کردند و حاضر به سرمایه‌گذاری برای ورود فناوری به حوزه‌های مالی و قانون‌گذاری شدند. 

رگ‌تک دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

رگ‌تک سعی می‌کند با استفاده از فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی، محاسبات ابری، کلان‌داده‌ها، بلاک‌چین و… راه‌کارهایی را به شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف ارائه دهد، تا بتوانند از رعایت مقررات قانونی و نظارتی اطمینان حاصل کنند.

در بخش مالی رگ تک زیرمجموعه‌ای از فین تک است.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «فین‌تک چیست؟» را هم بخوانید.

نکته‌ی مهم این است که در بخش مالی، رعایت قوانین یکی از حساس‌ترین و مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که وقت و منابع زیادی را نیز به خود اختصاص می‌دهد. در نتیجه ورود فناوری به این حوزه و استفاده از رگ‌تک دو مزیت اصلی برای موسساتی مانند بانک‌ها دارد:

  1. صرفه‌جویی قابل توجه از نظر زمان و هزینه‌ها
  2. امکان ارائه‌ی گزارش‌های دقیق‌تر به نهادهای نظارتی

رگ‌تک برای نهادهای نظارتی نیز مزایای زیادی دارد که از جمله‌ی آن می‌توان به دقیق و در لحظه بودن اطلاعات اشاره کنیم.

اما رگ‌تک چگونه کار می‌کند؟

یک پاسخ واحد برای این سوال وجود ندارد. نحوه عملکرد رگ‌تک بستگی به نوع قوانین و مقررات حاکم بر هر منطقه دارد.

اما می‌توان اینگونه تصور کرد که واحدهایی در حوزه‌ی رگ‌تک وجود دارند که وطیفه‌ی آن‌ها کار کردن بر روی حوزه‌ای به نام آگاهی نظارتی (regulatory awareness) است. آن‌ها از ابزارهای تحلیل معنایی (semantic analysis) برای به‌روزرسانی الزامات نظارتی استفاده می‌کنند.

آینده رگ تک

نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که رگ‌تک تنها مورد استفاده شرکت‌های مالی قرار نمی‌گیرد. شرکت‌هایی که در حوزه‌های غیرمالی فعال هستند نیز می‌توانند از رگ‌تک برای نظارت بر قانون‌گذاری‌هایشان استفاده کنند. اما دلیل اینکه به رگ‌تک در حوزه‌های مالی بیشتر توجه شده، این است که میزان فشاری که در بخش‌های مالی برای کنترل و نظارت بر قوانین هم از سمت دولت و هم از سمت مشتریان مشاهده می‌شود، بسیار زیاد است و با بخش‌های غیرمالی قابل مقایسه نیست.

شما می‌توانید میزان استفاده‌ی کسب‌و‌کارهای غیر‌مالی از رگ‌تک در سال ۲۰۱۹ را در نمودار زیر مشاهده کنید.

تحقیقات و بازارهای مالی در جهان تخمین می‌زنند که تا سال ۲۰۲۳ درآمد رگ‌تک به ۷.۲ میلیارد دلار خواهد رسید.

در حالی که این چشم‌انداز بسیار خوبی برای آینده‌ی این صنعت است، اما گاهی با نوساناتی نیز مواجه می‌شود.

با این حال پیش‌بینی می‌شود که در آینده، شرکت‌های حوزه‌ی رگ‌تک راه‌حل‌هایی را در زمینه‌های مدیریت، ردیابی و اثبات روند کار ارائه دهند. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تقاضا برای قابلیت‌های پیشرفته‌تر و امکانات بیشتری در حوزه‌ی گزارش‌گیری افزایش یابد.

سوالات متداول

رگ تک ( regtech ) مخفف چیست و به چه معناست؟

رگ تک (RegTech) مخفف Regulatory Technology و به معنای فناوری‌های قانون‌گذاری و نظارتی است. به بیانی دیگر رگ‌تک (RegTech) سعی دارد از فناوری در جهت بهبود شیوه‌ی مدیریت قانون‌گذاری در صنایع استفاده کند.

رگ‌تک دقیقا چه کاری انجام می‌دهد؟

رگ‌تک سعی می‌کند با استفاده از فناوری‌های جدید مثل هوش مصنوعی، محاسبات ابری، کلان‌داده‌ها، بلاک‌چین و… راه‌کارهایی را به شرکت‌ها در زمینه‌های مختلف ارائه دهد، تا بتوانند از رعایت مقررات قانونی و نظارتی اطمینان حاصل کنند.

منابع: