پادیوم بلاگ
حساب تجاری چیست

حساب تجاری بانکی؛ الزامات و نیازمندی‌ها

صبا محبی
بانکی و مالی

از اواسط سال ۱۳۹۸ بود که دولت تصمیم به انجام اقدامات جدی‌تری در زمینه مالیات و شفاف‌سازی هر چه بیشتر فعالیت‌های اقتصادی اشخاص گرفت و در این راستا گام‌هایی را برداشت. یکی از جدیدترین تصمیم‌های بانک مرکزی در این راستا و با تکیه بر مصوبه شورای پول و اعتبار، ارائه چارچوبی برای تشخیص و تفکیک حساب‌های بانکی تجاری از حساب‌های شخصی است. در این یادداشت به بررسی مفهوم «حساب تجاری بانکی» و مزایا و امکانات آن می‌پردازیم. 

حساب تجاری بانکی چیست؟ 

بر اساس تعریف بانک مرکزی، حساب تجاری بانکی به حسابی گفته می‌شود که در هر ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش واریزی ( و نه کل تراکنش‌ها) دارد و جمع این تراکنش‌ها بیش از ۳۵ میلیون تومان است. این شروط باید هر دو در یک حساب رخ دهد. یعنی حسابی که برای مثال یک تراکنش واریزی ۳۶ میلیون تومانی دارد، به عنوان حساب تجاری شناخته نمی‌شود. همچنین اگر برای مثال به یک حساب ۲۰۰ نفر مبلغ ۱۰ هزار تومان واریز کنند، این حساب تجاری نیست. 

علاوه‌براین، حساب‌هایی که توسط اشخاص حقوقی و یا شرکت‌ها افتتاح شده‌اند و یا مودیان مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور به صورت مستقیم معرفی کرده‌اند، به عنوان حساب تجاری شناخته می‌شود. در این حالت، حتی اگر در حساب‌های اشخاص حقوقی، مجموع تراکنش‌های واریزی آن‌ها کمتر از ۳۵ میلیون تومان باشد، باز هم به عنوان حساب تجاری شناخته می‌شود. 

پیشنهاد مطالعه‌ی بیشتر: پادیوم؛ فراتر از یک درگاه پرداخت

مزیت‌های استفاده از حساب‌های تجاری برای کسب‌وکارها چیست؟

بر اساس بررسی‌های اداره مبارزه با پولشویی بانک مرکزی تا انتهای شهریور ۱۴۰۲، علی‌رغم همه‌ی اطلاع‌رسانی‌ها فقط حدود ۲ درصد حساب‌های تجاری شناسایی شده‌اند. با توجه به نقش این حساب‌ها در جلوگیری از وقوع جرایم مالی، فرار مالیاتی و مبارزه با پولشویی، بانک مرکزی مشوق‌هایی را در استفاده از این نوع حساب تعبیه نموده تا کسب‌وکارهای بیشتری به معرفی حساب‌های تجاری خود به صورت داوطلبانه تشویق شوند. این مشوق‌ها عبارتند از: 

  • افزایش سقف روزانه برداشت غیر حضوری از کلیه حساب‌های تجاری مشتری تا ۵۰۰ میلیون تومان 
  • افزایش سقف ماهانه برداشت غیر حضوری از کلیه حساب‌های تجاری مشتری تا ۳ میلیارد تومان 
  • عدم نیاز به ارائه مستندات به بانک برای نقل و انتقالات حضوری تا مبلغ ۱ میلیارد تومان 
  • کاهش حد نصاب بازگشت چک‌های قبلی یا ثبت و صدور و تایید چک‌ها در سامانه صیاد برای صدور و اعطای دسته چک جدید از ۸۰ درصد به ۶۰ درصد. 
  • اعمال تخفیف در کارمزد خدمات بانکی حداکثر تا ۴۰ درصد در سرفصل‌های صدور انواع ضمانتنامه، حواله و وصول برات‌ها 
  • در اولویت قرار دادن ضمانت اشخاص دارای حساب تجاری به عنوان یکی از وثایق قابل قبول برای اعطای تسهیلات خرد 
  • عدم اعمال محدودیت‌های مربوط به تعداد مجاز حساب سپرده اشخاص حقیقی در افتتاح و نگهداری حساب تجاری (منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی دولت)

چطور باید حساب خود را تجاری کنیم؟

اگر صاحب کسب‌وکار هستید، بهتر است حساب خود را به کمک یکی از روش‌های زیر تجاری کنید: 

  • مراجعه به درگاه سازمان امور مالیاتی کشور و اعلام شماره حساب یا حساب‌های خود 
  • مراجعه به بانک عامل و اعلام اطلاعات حساب یا حساب‌های مورد نظر خود به همراه شماره پرونده مالیاتی 

اگر حساب تجاری معرفی نشود، چه پیامدهایی دارد؟

اگر کسب‌وکاری حساب تجاری خود را به بانک و یا سازمان امور مالیاتی معرفی نکند و در ماه بیش از ۱۰۰ تراکنش واریزی با جمع مبلغی بیش از ۳۵ میلیون تومان داشته باشد، از سوی سازمان امور مالیاتی شناسایی می‌شود و مشمول جریمه مالیاتی ۱۰ درصدی و محرومیت از معافیت‌ها و مشوق‌های مالیاتی خواهد شد. حتی اگر کسب و کار حسابی را به عنوان حساب تجاری خود اعلام کند، اما تراکنش‌های تجاری خود را با حساب عادی انجام دهد، ممکن است این مشکلات برای کسب‌وکار باز هم پیش آید. 

البته اگر فردی عادی هستید (مثلا مدیر یک صندوق قرض‌الحسنه خانگی هستید) و به اشتباه حساب شما به عنوان حساب تجاری شناخته شود، امکان پیگیری و ثبت شکایت در سازمان مالیات برای شما وجود دارد. 

چطور از تجاری شدن حساب بانکی خود باخبر می‌شویم؟

به محض اینکه بانک مرکزی حسابی را به عنوان حساب تجاری تشخیص دهد، به سازمان امور مالیاتی اطلاع داده و این سازمان برای دارنده حساب پیامکی را ارسال می‌کند و به او اطلاع می‌دهد که مشمول قواعد حساب تجاری شده است.  

حساب تجاری و پادیوم 

در پادیوم اگر به عنوان یک شخص حقوقی ثبت نام کرده باشید، برای شما به صورت خودکار، «حساب دیجیتال» افتتاح می‌شود. این حساب، مشابه یک حساب بانکی است و از مبدا بانک پاسارگاد برای شما افتتاح می‌شود. لذا از سوی بانک، به صورت خودکار به عنوان حساب تجاری شناخته می‌شود و نیازی به انجام کاری از سوی شما نیست و مزایای حساب تجاری برای شما قابل استفاده است. اما اگر از حسابی غیر از حساب دیجیتال استفاده می‌کنید و یا به عنوان فرد حقیقی در پادیوم ثبت نام کرده‌اید، لازم است حساب خود را تغییر دهید. 

پیشنهاد می‌کنیم اگر به دنبال راه‌انداختن کسب‌وکار و یا استفاده از APIها و راهکارهای دیجیتال پادیوم هستید، فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.