پادیوم بلاگ
ماهیت حساب تنخواه‌گردان

ماهیت حساب تنخواه‌گردان چیست؟

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

حساب تنخواه‌گردان از جمله حساب‌های سیستم حسابداری است که برای پرداخت‌های خرد و روزانه (از جمله خریدهای پذیرایی و ملزومات اداری) ایجاد می‌شود. به طور معمول برای ایجاد حساب تنخواه‌گردان کسب‌و‌کار یک حساب جداگانه ایجاد کرده و یا در برخی موارد بودجه تنخواه را به حساب تنخواه‌دار (فرد مورد اعتماد مسئول خرید اقلام تنخواه) واریز می‌کند. اما به دلیل ماهیت حساب تنخواه‌گردان این موضوع می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی شود.

ماهیت حساب تنخواه‌گردان

حساب تنخواه‌گردان ماهیت دارایی دارد و از آن به عنوان یک حساب موقت یاد می کنند. به همین دلیل با افزایش حساب تنخواه‌گردان، مبلغ آن افزایش یافته و با کاهش آن، مبلغ تنخواه کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که مبلغی از حساب تنخواه برداشت شود، آن حساب بستانکار می‌‌شود و تا زمانی که تنخواه‌گردان محل هزینه را مشخص نکرده و فاکتور ارائه نکرده است، حساب بستانکار باقی می‌ماند.

در پایان هر دوره مالی در صورتی که حساب تنخواه دارای باقی‌مانده باشد، این مبلغ باید به یکی از حساب‌های دائمی مانند حساب بانک منتقل شود. به عبارت دیگر حساب تنخواه یک حساب واسط برای حساب‌های دائمی است که به دلیل ماهیت خود، می‌تواند فرایند خرید و ثبت برای هزینه‌های روزانه و خرد را بسیار تسهیل کنید.

مسئول بودجه تنخواه، تنخواه‌گردان است و می‌تواند خرید‌های خرد را پس از تایید، با بودجه‌ای که در اختیار دارد، انجام دهد.

چالش تنخواه‌گردانی با حساب شخصی

به دلیل ماهیت دارایی حساب تنخواه و واریز و برداشت وجوه مختلف که بسته به نوع و اندازه سازمان گاه می‌تواند مبالغ کلانی باشد، ممکن است برای تنخواه‌گردان چالش‌های مختلفی به وجود آورد. به طور معمول تنخواه‌دار باید حساب خود را به تنخواه اختصاص داده و در پایان دوره‌های مالی مستندات مربوط به هزینه‌ها را ارائه دهد تا مجبور به پرداخت مالیات اضافه نباشد. این فرایند بسیار زمان‌بر و بوده به دلیل امکان بالای خطای انسانی، همواره احتمال بروز اشتباه وجود دارد که در این صورت فرایند اعتراض به آن اضافه شده و مسیر حتی طولانی‌تر هم می‌شود.

گاهی کسب‌و‌کار یک حساب اختصاصی برای تنخواه در نظر می‌گیرد، اما با توجه به این که برای هر حساب تنها یک کارت می‌توان دریافت کرد، در صورت نیاز به تنخواه‌های بیشتر باید حساب‌های متعدد باز کند. این موضوع نیز برای کسب‌وکار چالش‌های مختلفی را ایجاد و فرایند تنخواه‌گردانی را فرسایشی می‌کند. در این موارد کسب‌وکار ناچار حساب‌های متعدد افتتاح کرده و آن‌ها را به عنوان حساب تنخواه‌گردان ثبت کند. همچنین پایان هر دوره مالی باید تمام هزینه‌های تمام این حساب‌ها بررسی و تایید شوند که خود بار کاری بخش حسابداری را افزایش می‌دهد.

راهکار تنخواه‌گردان پادیوم

راهکار تنخواه‌گردان پادیوم با رفع این چالش‌ها، به کسب‌و‌کارها در مدیریت بهینه حساب تنخواه کمک می‌کند. با استفاده از این راهکار یک حساب دیجیتالی بانک پاسارگاد به صورت آنلاین برای تنخواه افتتاح شده و کسب‌و‌کارها می‌توانند چندین کارت برای این حساب دریافت کنند. همچنین تمام پرداخت‌ها با کارت های این حساب به صورت خودکار ثبت می‌شوند که نیاز به تایید فاکتورها را از بین می‌برد. در پایان هر دوره مالی کافی است با دریافت گزارش، هزینه‌ها به صورت تفصیلی و تفکیکی دریافت می‌شوند. به این ترتیب پرداخت‌های هر شعبه به صورت جداگانه و مجموع پرداخت‌ها و محل هزینه‌ها مشخص می‌شوند. به این ترتیب ضمن رفع چالش مالیاتی، بار کاری بخش حسابداری کاهش پیدا کرده و امکان بروز خطا در ثبت و تایید هزینه‌ها از بین می‌رود. شما می‌توانید برای کسب‌ اطلاعات بیشتر در خصوص راهکار تنخواه گردان پادیوم و امکانات آن فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان پادیوم در اولین فرصت با شما تماس بگیرند.