پادیوم بلاگ
تصویر یک پاکت با یک برگه و علامت @ برای API ارسال ایمیل

API ارسال ایمیل چیست؟

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

ایمیل‌های مکاتبه‌ای در پاسخ به عمل‌های خاصی مانند ثبت‌نام کاربر جدید، خرید محصول، درخواست تغییر رمز عبور و… ارسال می‌شوند. همان‌طور که در پست قبلی توضیح دادیم، شما می‌توانید با استفاده از پروتکل SMTP، سرور ایمیل خود را راه‌اندازی کرده و ایمیل‌های مربوط به اپلیکیشن یا سرویس را ارسال کنید. اما با این کار نه تنها درگیر تعیین و پیاده‌سازی ساختار ایمیل می‌شوید، بلکه باید از قوانین و فرایندهای خاصی پیروی کنید تا ایمیل شما به پوشه Spam ارسال نشود.

اما جایگزین ساده‌تر برای ارسال ایمیل‌های تعاملی، استفاده از API ارسال ایمیل است. این APIها با مدیریت ساختار ایمیل، نحوه ارسال و… بار این فرایندها را از روی دوش شما برمی‌دارند. اگر شما سابق بر این از APIهای ارسال ایمیل استفاده کرده باشید، می‌دانید که سرویس‌های مختلفی توسط شرکت‌های گوناگون برای ان کار ارائه می‌شود. در ادامه این پست، ما ضمن بررسی ویژگی‌های یک API ایمیل خوب، بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

ویژگی‌های یک API ارسال ایمیل خوب چیست؟

هنگام انتخاب یک API ایمیل، مهم‌ترین ویژگی که باید به آن دقت کنیم، قابلیت تحویل ایمیل است. برای این که یک ایمیل باز شود، مشتری باید آن را به درستی دریافت کند. ملاک‌های بررسی قابلیت تحویل یک ایمیل میزان بالا بودن سرویس و عملکرد آن است. به علاوه، باید تعداد ایمیل‌های شما که سر از پوشه Spam در می‌آورند، کمترین تعداد ممکن باشد (این موضوع بستگی به فرایند ارسال ایمیل توسط سرویس‌دهنده و محتوای پیام شما ارتباط دارد).

در کنار قابلیت تحویل، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که باید به آن‌ها توجه کرد:

  • سرعت
  • امنیت
  • راحتی استفاده
  • قیمت
  • ابزار تحلیل و گزارش‌گیری

ابزارهای تحلیل شاید در مورد ایمیل‌های تعاملی زیاد مهم نباشند، اما در بحث ایمیل‌های مربوط به بازاریابی (براس مثال ایمیل تخفیفی که بعد از ثبت‌نام یا ارتقای حساب کاربری ارسال می‌شود) اهمیت زیادی دارند. با استفاده از این ابزارها می‌توانید گزارش تعداد ایمیل‌های باز شده، تعداد افرادی که روی لینک کلیک کرده‌اند و… را ببینید یا دریافت کنید.

۵ API ارسال ایمیل خارجی که باید از آن‌ها دیدن کنید

حالا که می‌دانیم به دنبال چه سرویسی هستیم، پنج مورد از بهترین APIهای ارسال ایمیل خارجی را به شما معرفی می‌کنیم که دیدن و کار کردن با آن‌ها خارج از لطف نیست.

سرویس SendGrid

سرویس SendGrid که حالا توسط شرکت Twilio خریداری شده، از جمله APIهای ارسال ایمیل شناخته‌شده در بین کسب‌‌و‌کارها است. شرکت‌های بزرگی نظیر eBay، اوبر، Yelp و اسپوتیفای از SendGrid برای ارسال ایمیل‌های خود بهره می‌برند. API این شرکت به نرخ بالای تحویل ایمیل شهرت داشته و پنل تحلیل و گزارش‌گیری فوق‌العاده‌ای در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. SendGrid به عنوان یکی بازیگران اصلی حوزه ارسال ایمیل، تجربه کاربری توسعه‌دهنده‌ها را بسیار جدی می‌گیرد. کد API این سرویس تمیز و ساده نوشته شده و به همراه مستندات کامل در اختیار توسعه‌دهنده‌ها قرار می‌گیرد. این API یک طح رایگان دارد که با آن می‌توانید تا صد ایمیل در روز را ارسال کنید. اما طرح‌های غیر رایگان این سرویس که با افزاشی سقف تعداد ایمیل‌های ارسالی در روز همراه است، به نسبت رقبا قیمت بالایی دارند.

نمونه درخواست POST که به API ارسال ایمیل SendGrid ارسال شده است.

سرویس SendInBlue

سرویس SendInBlue با ارائه یک API ایمیل جامع و مقرون‌به‌صرفه یکی از گزینه‌های محبوب توسعه‌دهنده‌ها و کسب‌و‌کارها است. همچنین این API شامل ابزارهای بازاریابی مختلفی مانند پیام کوتاه و چت‌باکس‌های وبسایت می‌شود. مهم‌تر از همه این که SendInBlue نزخ تحویل بالایی داشته و نحوه کار با آن بسیار ساده است. شما می‌توانید فایل YAML نسخه سوم OpenAPI این سرویس را اینجا مشاهده کنید.

طرح رایگان سرویس SendInBlue روزانه تا ۳۰۰ ایمیل را پشتیبانی می‌کند که نسبت به SendGrid بیشتر است؛ اما مشکل اینجاست که در تمام ایمیل‌های طرح رایگان لوگوی SendInBlue نیز قرار داده می‌شود.

سرویس Postmark

API ایمیل سرویس Postmark به خاطر سرعت خود شهرت دارد. Postmark می‌تواند تمام ایمیل‌های شما را در ۱۰ ثاینه تحویل دهد. بر خلاف سرویس‌های قبلی که در این پست ذکر کردیم، این API تنها ایمیل‌های تعاملی را ارسال می‌کند. به این ترتیب Postmak شاهد نرخ تعامل بالاتری نسب به سایر رقبای خود است. مستندات API ایمیل Postmark بسیار جامع نوشته شده و این سرویس تلاش می‌کند تا با بالاترین سطح شفافیت سرویس خود را در اختیار مشتریان بگذارد. متاسفانه این سرویس هیچ طرح رایگانی ارائه نمی‌دهد و طرح‌های غیررایگان نیز کمی پرهزینه هستند.

نمونه درخواست POST در API ایمیل

سرویس SparkPost

سرویس SparkPost شاخه SaaS شرکت Message Systems است که نزیدک به یک‌سوم ایمیل‌ها در سطح وب را تحویل می‌دهد. این سرویس ادعا می‌کند بهترین نرخ تحویل ایمیل را دارد و گزارش‌های جامعی به مشتریان خود ارائه می‌دهد. با آپ‌تایم ٪۹۹.۹۹ به سختی می‌توان از لحاظ فنی با این سرویس رقابت کرد. این سرویس با کتابخانه‌های کلاینت فراوان و مستندات جامع، تجربه کاربری خیلی به توسعه‌دهنده‌ها ارائه می‌دهد. سرویس SparkPost طرح رایگان ندارد اما در دوره آزمایشی این سرویس می‌توان ماهیانه ۵۰۰ ایمیل را به صورت رایگان ارسال کرد.

نمونه درخواست cURL برای فراخوانی API

سرویس Amazon SES

این سرویس یک API ایمیل بسیار ارزان و سبک با نرخ تحویل قابل قبول ارائه می‌دهد. با توجه به این که آمازون از این سرویس پشتیبانی می‌کند، هنگام استفاده سرعت و ثبات مناسبی را شاهد هستیم. با این وجود API ایمیل Amazon SES محدودیت‌های زیادی در تحلیل و ارائه گزارش دارد و مستندات آن کامل نیست. طرح رایگان این سرویس برای بسیاری از کسب‌و‌کارها کافی است (۶۲ هزار ایمیل در ماه) اما فقط در دسترس کاربران سرویس Amazon EC2 است.

APIهای ارسال ایمیل ایرانی

در کشور ما نیز سرویس‌های مختلفی مانند نجوا و Mailzila وجود دارند که به کسب‌و‌کارهای مختلف خدمات می‌دهند. شناخته‌شده‌ترین گزینه در بین سرویس‌های ایرانی نجوا است که سهم بزرگی از بازار را در اختیار دارد. این سرویس ۲۰۰۰ ایمیل رایگان در اختیار کسب‌و‌کارها قرار می‌دهد تا با ویژگی‌ها و امکانات این سرویس آشنا شوند. 

کدام API ایمیل را انتخاب کنیم؟

ایمیل‌های تعاملی نقش مهمی در اپلیکیشن وب کسب‌و‌کارها بازی می‌کنند، بنابراین طبیعی است که کسب‌و‌کارها برای انتخا سرویس مناسب حساسیت زیادی نشان دهند. با وجود این که بیشتر ابزارهای موجود در بازار عملکرد و قیمت نزدیک به هم دارند، اما پنج گزینه معرفی شده در این پست سهم بزرگی را به خود اختصاص داده‌اند. هر کسب‌و‌کاری باید بسته به نیازها و بودجه خود، گزینه مناسب را انتخاب کند، اما پیشنهاد می‌کنیم با هر پنج سرویس ذکر شده کمی کار کنید تا بتوانید بهتر تصمیم بگیرید.