پادیوم بلاگ

پرداخت مستقیم یا دایرکت دبیت چیست؟

یاسمن عیسایی
بانکی و مالی ، کسب و کار

اگر شما هم به طور مرتب هر روز از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنید، سری به اپلیکشن‌های سفارش غذا می‌زنید و یا به خرید‌های اینترنتی علاقه‌مندید؛ کمک گرفتن از سرویس دایرکت دبیت از واجبات سهولت کار برای‌تان محسوب می‌شود. به کمک این روش دیگر نیازی نیست که هر روز به درگاه‌های مختلف بانک متصل شوید و از اطلاعات کارت بانکی، رمز دوم و.. استفاده کنید. کافی‌ است این روش را امتحان و لذت پرداخت به موقع قبوض مختلف را تجربه کنید. اگر تا به اینجای کار برای استفاده از سرویس پرداخت مستقیم (Direct Debit) کمی قلقلک داده شده‌اید، پیشنهاد می‌کنم که تا پایان مقاله ما را همراهی کنید. 

دایرکت دبیت (Direct Debit) چیست؟

پرداخت مستقیم که با نام انگلیسی دایرکت ‌دبیت (Direct Debit) هم شناخته می‌شود، در واقع یک زیرساخت مالی قدرتمند برای پرداخت‌ و تسویه هر چه آسان‌تر بدهی‌های دوره‌ای است.
به عنوان مثال شما هر ماه باید مبلغی را برای قبوض مختلفی همچون آب و برق بپردازید و برای این کار باید هر بار اطلاعات مختلف حساب بانکی خود را وارد کنید؛ با کمک دایرکت‌دبیت دیگر نیازی به طی کردن این مراحل نیست و این مبلغ هر ماه به صورت پیش‌فرض از حساب شما کسر و به حساب آن شرکت واریز می‌شود. دلیل این امر هم وجود یک «API» جایگزین کارت بانکی است که با فراخوانی آن، هماهنگی با بانک مورد نظر برای برداشت از حساب مشتری و اجرای تراکنش (مطابق با شرایط توافق شده) انجام می‌شود، پس دیگر نگرانی بابت فراموشی و مراجعه مجدد مشتریان به بانک‌ها برای انجام پرداخت‌های ضروری دوره‌ای وجود نخواهد داشت! 
تفاوتی که میان تراکنش برداشت مستقیم با پرداخت‌های دوره‌ای منظم توسط پرداخت‌کننده وجود دارد این است که در روش برداشت مستقیم (دایرکت‌دبیت) دریافت‌کننده باید فرآیند را آغاز و پول را از حساب برداشت کند، در حالی‌که این ماجرا در روش پرداخت‌های دوره‌ای منظم کاملا برعکس است. 
حال بیایید با ذکر یک مثال شفاف و واضح به مفهوم دایرکت‌دبیت بپردازیم.
فرض کنید به دلیل مشغله و کارهای روزمره فراموش کرده‌اید قبوض آب و برق را پرداخت و یا بسته اینترنتی خود را شارژ کنید؛ حال چه اتفاقی رخ می‌دهد؟ به احتمال خیلی زیاد پس از قطع شدن تمامی این موارد، یک حجم قابل توجه فشار عصبی و استرس به شما وارد خواهد شد. در واقع جرقه‌ی ایده‌ی دایرکت‌دبیت هم به علت همین دست اتفاقات مشابه زده شد. 

تاریخچه ایجاد دایرکت‌دبیت

در دهه‌ی ۱۹۵۰ میلادی متخصصان اقتصاد و بانکداری در آلمان که با مشکلاتی از قبیل پرداخت مستقیم بدهی‌ها و .. دست‌وپنجه نرم می‌کردند، تصمیم گرفتند که برای سهولت در جریانات مالی دست به‌کار شوند. اگرچه که در آن زمان راهی که انتخاب کردند با پیچیدگی‌های زیادی همراه بود اما سبب شد که ده سال بعد، یعنی در دهه ۱۹۶۰، شخصی به‌نام الستر هنتن (Alastair Hanton) که در آن سال‌ها کارمند شرکت یونی‌لور (Unilever) بود، تصمیم بگیرد ایده‌ی دایرکت دبیت را عملی کند. شرکتی که هنتن در آن مشغول بکار بود در واقع مالک شرکت‌های تولیدکننده مواد غذایی، قهوه، بستنی و محصولات مراقبت از پوستی بود. این شرکت برای کسب درآمد باید از خرده‌فروشان چک بانکی می‌گرفت و همانطور که واضح است نقد کردن این چک‌ها کاری بسیار زمان‌بر و پرهزینه محسوب می‌شد. هنتن به همین منظور و برای بهبود این شرایط ایده دایرکت‌دبیت را مطرح کرد. طرحی که در ابتدا (همانند اغلب ایده‌های نوظهور) مورد مخالفت مدیران شرکت قرار گرفت. 
اوایل دهه ۱۹۷۰ میلادی بود که بانک‌های انگلستان تصمیم به اجرای طرح دایرکت‌دبیت گرفتند و شروع به توسعه آن دادند و در نهایت توانستند یک سیستم پیشرفته و کارآمد به بانکداری دنیا تحویل بدهند.

مزایای استفاده از دایرکت دبیت چیست؟

کاری که دایرکت‌دبیت در زیرساخت مالی کشور انجام می‌دهد، سرعت، دقت و امنیت بخشیدن به فرآیندهای مالی برای بهبود و رشد اقتصادی جوامع است. همانطور که در جریان هستید گسترش فناوری و تکنولوژی سبب رشد تمامی کسب‌وکارها و به‌طبع آن بهبود کار و آسایش روانی مردم می‌شود.
از نقش مهم فین‌تک‌ها نیز نباید در این میان غافل شد؛ فین‌تک‌ها توانایی بالایی در جلوگیری از رکود اقتصادی و رشد سریع خدمات پولی دارند و می‌توانند عملکرد بسیار مفید و موثری در این زمینه داشته باشند. از دیگر مزایای پرداخت مستقیم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سهولت در استفاده
    پرداخت‌ها در دایرکت‌دبیت اتوماتیک انجام می‌شوند. خوبی این روش برای افرادی است که به دلیل کهولت سن و یا مشغله‌های فراوان زمان پرداخت‌ها را فراموش می‌کنند و کارشان همیشه به دقیقه ۹۰ می‌رسد!
  • لغو آنی سرویس
    شما در لحظه و در هر جایی که احساس کنید دیگر نیازی به سرویس دایرکت‌دبیت ندارید، می‌توانید به راحتی انصراف خود را اعلام نمایید و سرویس را متوقف سازید.
  • کارمزد اینجا بی‌معنی است!
    شما در هر تراکنشی که به صورت عادی انجام می‌دهید باید کارمزد انتقال پول از کارگزار یا ارائه‌کننده خدمات کسر شود درحالی‌که در اینجا دیگر خبری از کارمزد نیست!
  • کمک به محیط‌زیست
    یکی دیگر از مزایای این روش عدم نیازش به کاغذ و کاغذبازی است! این کار علاوه بر حفظ محیط‌زیست به ذخیره زمان و پول شما نیز کمک شایانی خواهد کرد. 
  • انعطاف‌پذیری
    از آنجایی که هر بار مبالغ برداشتی از حساب متفاوت است و سقف آن نیز می‌تواند تغییر کند، استفاده از یک سرویس منعطف و پویا همچون دایرکت‌دبیت می‌تواند بسیار مفید واقع شود.
  • امنیت
    هر جا نامی از مبادلات مالی و پول مطرح می‌شود، پای امنیت به میان می‌آید. از آنجایی که امکان حمله سایبری فیشینگ (سرقت اطلاعات حساس افراد) پس از ورود به درگاه شاپرک وجود دارد و این کار اصلا دور از ذهن نیست، کمک گرفتن از روش دایرکت‌دبیت می‌تواند در این مواقع موارد مثمر ثمر واقع شود و احساس خوب امنیت را برای افراد تداعی کند. 

چطور از دایرکت دبیت استفاده کنیم؟

برای استفاده از سرویس برداشت مستقیم کافی است یکی از بانک‌هایی که در آن حساب دارید و یا شرکتی که از آن خدماتی دریافت می‌کنید را انتخاب و اجازه برداشت پول از آنجا را تا یک سقف مشخص شده صادر کنید. بیشترین کاربرد این سرویس برای پرداخت‌های تکرار شونده همانند خرید شارژ، پرداخت قبوض، پرداخت آبونمان ساختمان، شارژ کیف پول الکترونیک، خرید از سرویس‌های اینترنتی و..  است. با زدن یک دکمه و بدون وارد کردن اطلاعات کارت بانکی می‌توانید سرویس برداشت مستقیم خود را مثلا برای تاکسی اینترنتی و یا سایر موارد فعال کنید. هرچند که باید برای استفاده از این طرح، فرم‌های مربوط به برداشت مستقیم را در شعبه بانک پر نمایید.
در نظر داشته باشید که تمامی این برداشت‌ها از حساب (با وجود دادن مجوز و اعلام رضایت مشتری) به صورت پیام کوتاه به اطلاع مشتریان می‌رسد. 
در ضمن برداشت مستقیم تنها یک‌بار در ماه انجام می‌شود و در صورت عدم موجودی حساب مشتری، آن دوره می‌سوزد و مشتری باید از سایر مکانیسم‌های پرداخت برای واریز استفاده کند.
نکته مثبت این قضیه که پیشتر نیز به آن اشاره شد مسئله لغو آنی سرویس دایرکت‌دبیت است که شما در هر لحظه قادر به خروج از این سرویس خواهید بود. 

سرویس دایرکت دبیت پادیوم

یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی سرویس دایرکت‌دبیت، پادیوم است. سرویس برداشت مستقیم پادیوم همواره در صدد رفع چالش‌های مالی کسب‌وکارها و افراد عادی می‌باشد. تمامی افراد می‌توانند با اتصال حساب دیجیتال خود به حساب بانکی نزد بانک پاسارگاد از طریق ورود به اینترنت بانک و اعطای مجوز به کسب‌وکار درخواست‌دهنده، از سرویس «برداشت مستقیم» بهره‌مند شوند. با این کار دیگر نگرانی بابت پرداخت‌نشدن حق اشتراک، صورتحساب‌های دوره‌ای و … و احتمال قطعی سرویس‌های وجود نخواهد داشت. اگر شما نیز تاکنون از سرویس دایرکت‌دبیت استفاده نکردید پیشنهاد می‌کنیم تا سری به وب‌سایت پادیوم بزنید و تمامی سوالات  و ابهامات خود را با کارشناسان مربوطه در میان بگذارید.

چه آینده‌ای در انتظار دایرکت‌دبیت خواهد بود؟

با پیشرفت تکنولوژی دایرکت‌دبیت نیز رشد زیادی کرد و تعداد شرکت‌های ارائه‌کننده این زیرساخت نیز افزایش یافت. همچنین عملکرد خوب آن باعث شد تا این مدل در سراسر بانک‌های جهان پیاده‌سازی شود. در حال حاضر، کسب‌وکارهای زیادی برای دریافت حق اشتراک، تسهیلات و سایر پرداخت‌های پرتکرار خود از سرویس پرداخت مستقیم استفاده می‌کنند. در نهایت امیدواریم که با خواندن این مقاله درباره‌ی چیستی دایرکت‌دبیت اطلاعات لازم را دریافت کرده و برای استفاده از سرویس وسوسه شده باشید!

دایرکت دبیت چیست؟

پرداخت مستقیم که با نام انگلیسی دایرکت ‌دبیت (Direct Debit) هم شناخته می‌شود، در واقع یک زیرساخت مالی قدرتمند برای پرداخت‌ و تسویه هر چه آسان‌تر بدهی‌های دوره‌ای است. در این روش کاربر به بانک اجازه می‌دهد به صورت خودکار مبلغی را برای پرداخت یک قبض، در موعد مقرر برداشت کند.

آیا در ایران دایرکت دبیت وجود دارد؟

در ایران بانک‌های زیادی امکان برداشت خودکار یا دایرکت دبیت را فراهم کرده‌اند. یکی از بانک‌های پیشرو در این زمینه، بانک پاسارگاد است. خدمات دایرکت دبیت بانک پاسارگاد از طریق پلتفرم پادیوم عرضه شده است.