پادیوم بلاگ
پیمانکار عمومی چیست؟

پیمانکار عمومی چیست؟ پیمانکار عمومی در حسابداری پیمانکاری

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

بسیاری از پروژه‌های بزرگ و کوچک در سطح کشور به صورت پیمانکاری انجام شده و حسابداری پیمانکاری شامل ثبت و ارائه گزارش‌های مالی این پروژه‌ها از جمله هزینه‌ها، درآمد‌ها و میزان پیشرفت پروژه است. این گزارش‌ها و اطلاعات به کارفرما و پیمانکار کمک می‌کند بر سود و زیان پروژه و نحوه پیشرفت آن نظارت کرده و موارد لازم را برای حسابرسی و ارائه به مراجع قانونی آماده کنند. این وظیفه بر عهده پیمانکار عمومی بوده و توسط وی انجام می‌شود. اما پیمانکار عمومی چیست؟ و چه وظایف دیگری بر عهده دارد؟

پیمانکار عمومی

پیمانکار عمومی سازمان یا گروهی است که به وسیله کارفرما استخدام می‌شود تا یک پروژه را از ابتدا تا انتها به انجام برساند. در برخی از کشورها از عبارت‌های پیمانکار اصلی یا پیمانکار به جای پیمانکار عمومی نیز استفاده می‌کنند. وظایف پیمانکار عمومی شامل موارد زیر است:

  • تهیه برنامه زمان‌بندی پروژه و پیش‌بینی هزینه‌ها
  • مدیریت امور کارگاه 
  • استخدام نیرو متناسب با نیازهای پروژه
  • تامین مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز
  • تهیه مجوزهای لازم
  • تهیه گزارش‌های مالی
  • تعامل با کارفرما

یکی از قسمت‌های اصلی برنامه کارفرما پیش‌بینی و تعیین هزینه‌ها است. پیش‌بینی هزینه‌ها مستلزم بررسی دقیق الزامات پروژه و هزینه‌های جاری از جمله هزینه تسهیلات اسکان، خوراک، حقوق، بیمه و امکانات رفاهی افراد دخیل در پروژه است. پیمانکاران به طور معمول چند پروژه را هم‌زمان انجام می‌دهند و با توجه به این که هر پروژه هزینه‌های جاری مختص به خود را دارد، هر کدام به تنخواه خود نیاز دارند. بنابراین یکی از هزینه‌های قابل پیش بینی در برنامه پیمانکاران عمومی هزینه‌های تنخواه است. 

تنخواه در پروژه‌های پیمانکاری

پروژه‌های پیمانکاری بسته به نوع پروژه به حساب تنخواه برای مدیریت هزینه‌های جاری و روزانه کارگاه و پروژه نیاز دارند. برای مثال هزینه پذیرایی افراد درگیر در پروژه، هزینه‌های قسمت اداری از جمله اقلام و تجهیزات و هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی مانند خرابی‌های جزیی بخشی از هزینه‌های تنخواه به شمار می‌روند. مبلغ تنخواه توسط پیمانکار به صورت تخمینی اعلام می‌شود و ذیل هزینه‌های پروژه قرار می‌گیرد. اگر یک پیمانکار چند پروژه را برای یک کارفرما اجرا کند، هزینه‌های تنخواه هر پروژه جداگانه حساب شده و به صورت تفکیکی و تجمیعی در اختیار کارفرما قرار می‌گیرد.

گاهی ابعاد پروژه آنقدر بزرگ است که پیمانکار خود نیاز به استخدام چند پیمانکار دیگر برای اجرای بخش‌‌های مختلف پروژه دارد. در چنین شرایطی هر کدام از پیمانکاران جزء باید هزینه‌های خود از جمله هزینه تنخواه را در اختیار پیمانکار اصلی قرار داده و پیمانکار اصلی در خصوص این هزینه‌ها با کارفرما به توافق برسد.

این توافق شامل تایید و اصلاح هزینه‌ها از سوی کارفرما است. کارفرما با بررسی هزینه‌های اعلام‌شده از سوی پیمانکار و مستندات آن‌ها، دقیق بودن داده‌های پیمانکار را تعیین می‌کند. مهم‌ترین بند تایید هزینه‌ها مربوط به تنخواه است و پیمانکار عمومی موظف است کارفرما را در خصوص مبلغ تعیین‌شده برای تنخواه اقناع کند. 

راهکار تنخواه‌گردان پادیوم برای پیمانکارهای عمومی

پادیوم به عنوان پلتفرم ارائه API و خدمات دیجیتال و درگاه خدمات کسب‌و‌کاری بانک پاسارگاد، راهکار تنخواه‌گردان را با اتکاء به نیازهای مشتریان و تجربیات متخصصان خود طراحی و پیاده‌سازی کرده است. مدیریت وجوه تنخواه از جمله راهکارهای دیجیتال پادیوم است که فرایند مدیریت تنخواه‌گردان را تسهیل کرده و به کاربران اجازه می‌دهد با تعیین و تغییر معیارهای مختلف، به طور کامل روی هزینه‌های تنخواه نظارت داشته باشند.

در این راهکار برای مشتری یک حساب دیجیتال بانک پاسارگاد افتتاح شده و با اتصال حساب به راهکار تنخواه، امکانات مختلفی نظیر صدور چندین کارت برای یک حساب، ثبت آنی هزینه‌های تنخواه در پنل مدیریت، تهیه گزارش تفکیکی و تفصیلی آنی از هزینه‌های تنخواه، تعیین سقف مشخص برای هر کدام از کارت‌ها و واریز وجوه تنخواه به صورت زمان‌بندی شده در اختیار پیمانکار قرار می‌گیرد. 

این ویژگی‌ها به تسهیل تنخواه‌داری پیمانکار کمک می‌کنند. برای مثال پیمانکاران عمومی پروژه‌های بزرگ که خود پیمانکاران جزء استخدام می‌کنند. دیگر نیاز به ایجاد حساب جداگانه برای تنخواه هر پروژه نیستند و می‌توانند با یک حساب و صدور چندین کارت برای هر پروژه، تمام فرایندهای تنخواه‌داری از پنل خود مدیریت کنند.

برای آشنایی بیشتر با این راهکار یا کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان پادیوم در اولین فرصت با شما تماس بگیرند:

    پیمانکار عمومی چیست؟

    پیمانکار عمومی یا پیمانکار اصلی شرکت یا گروهی است که توسط کارفرما و برای انجام یک پروژه مشخص استخدام می‌شود. انجام تمام مراحل و فرایندهای پروژه بر عهده پیمانکار عمومی است.

    آیا پروژه‌های پیمانکاری هم نیاز به تنخواه دارند؟

    بله، پروژه‌های پیمانکاری هزینه‌های جاری و پیش‌بینی‌نشده مانند هزینه‌های غذا و اقلام اداری دارند که تامین این هزینه‌ها از طریق تنخواه انجام می‌شود.

    تعیین هزینه‌های تنخواه پروژه‌ها بر عهده چه کسی است؟

    تعیین هزینه‌های تنخواه پروژه بر عهده پیمانکار عمومی است. پیمانکار باید در برنامه خود جزییات هزینه‌های بخش‌های مختلف را ارائه دهند که هزینه‌های تنخواه نیز شامل آن می‌شود. این هزینه‌ها باید به تایید کارفرما برسند.