پادیوم بلاگ

هر آنچه باید درباره‌ی WealthTech بدانید!

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، کسب و کار

ولث‌تک (WealthTech) در اصطلاح از دو کلمه (wealth) به معنای ثروت و (tech) به معنای فناوری ساخته شده است که در حال حاضر از آن به عنوان یکی از محبوب‌ترین‌ فناوری‌ها در فضای فین‌تک یاد می‌شود. ولث‌تک به عنوان نسل جدیدی از شرکت‌ها با فناوری مالی همواره برای کشف راه‌حل‌های دیجیتال‌محور و نوآورانه در تحول صنعت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی تلاش می‌کند. این بخش از بسیاری جهات، نحوه‌ی رسیدگی مشاوران و مصرف‌کنندگان به مدیریت ثروت را تغییر داده است. این نسل جدید راه‌حل‌های دیجیتالی را برای تغییر صنعت سرمایه‌گذاری و مدیریت دارایی ارائه داده و چالش‌ها و فرصت‌های جدیدی را روانه‌ی بازار کرده است. در ادامه قرار است بیشتر با این فناوری آشنا شویم پس با ما همراه باشید. 

 WealthTech چیست؟

WealthTech به استفاده از فناوری‌های نوآورانه و جدید مانند هوش مصنوعی و داده‌های بزرگ برای ارائه جایگزینی در شرکت‌های مدیریت ثروت سنتی اشاره دارد. هدف این فناوری در واقع خودکار و کارآمدتر کردن خدمات مدیریت ثروت و سرمایه‌گذاری است.
WealthTech در چند سال گذشته به دلیل سازگاری مدیریت ثروت با تغییرات عمده، محبوبیت زیادی پیدا کرده است، از جمله این سازگاری‌ها می‌توان به مواردی مانند: مسئولیت‌های نظارتی بیشتر و الزامات انطباق، تغییر سلیقه و انتظارات مشتری و تغییر مدل کسب‌وکارها اشاره کرد. 

انواع WealthTech

با اینکه WealthTech در زیر چتر فین‌تک قرار دارد اما خودش طیف گسترده‌ای از فناوری‌های متمرکز بر مدیریت ثروت را تحت پوشش می‌دهد،  WealthTech انواع مختلفی دارد که با هم به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

Robo-Advisors(مشاوران مجازی):

شاید محبوب‌ترین شکل مدیریت سرمایه‌گذاری یا WealthTech را مشاوران مجازی به صورت آنلاین و بدون تعامل انسان ارائه می‌دهند. این سرویس خودکار از الگوریتم‌های یادگیری ماشین به منظور تعیین سبد سرمایه‌گذاری ایده‌آل برای مشتریان و بر اساس اولویت‌های ریسک استفاده می‌کند. مشاوران روبو با کاهش کارمزدها و دنبال کردن مخاطبان بسیار گسترده‌تری نسبت به مشاوران ثروت سنتی، می‌توانند از طریق حاشیه‌های کمتر و حجم معاملات بالاتر، درآمد بهتری ایجاد کنند.
مجموع دارایی‌های تحت مدیریت (AUM) برای مشاوران مجازی در سال ۲۰۲۰ به ۹۸۰ میلیون دلار رسید و طبق گزارش تحقیقاتی Business Insider Intelligence، مشاوران مجازی “تا سال ۲۰۲۲ حدود ۴.۶ تریلیون دلار را مدیریت می‌کنند.”

Robo Retirement(خدمات بازنشستگی رباتیک): 

Robo Retirement، نسخه‌ی بسیار محبوبی از مشاوران روبو است. شرکت‌های این دسته در مدیریت پس‌اندازهای بازنشستگان تخصص دارند. خدمات بازنشستگی رباتیک با برنامه‌ریزان مالی انسانی متفاوت است. این پلتفرم‌ها مسئولیت‌هایی از قبیل مدیریت دارایی‌، ارائه استراتژی‌ و برنامه‌های تولیدی توسط یک سیستم کامپیوتری را دارا هستند. 

Micro-Investing(سرمایه‌گذاری خرد):

سرمایه‌گذاری خرد به مصرف‌کنندگان خود این اجازه را می‌دهد تا مقدار بسیار کمتری از پول را پس‌انداز، سپرده‌گذاری و سرمایه‌گذاری کنند. این امکان وجود دارد که علاوه بر خودکار کردن فرآیند به پلتفرم اجازه دهید تا سبد شما را بر اساس ترجیحات شخصی‌تان مدیریت کند و EFT و سهام خود را انتخاب کنید.
با توجه به این گزینه، سرمایه‌گذاری خرد تجربه تعاملی‌تری را نسبت به استفاده از یک مشاور روبو برای شما فراهم می‌کند. برای استارت‌آپ‌های سرمایه‌گذاری خرد خیلی روتین و عادی است که یک طرح پرداخت مبتنی بر اشتراک (هزینه‌ی ثابت) داشته باشند و آن طرح به‌طور چشمگیری زمینه بازی را برای مشارکت بیشتر در فرصت‌های سرمایه‌گذاری افزایش داده باشد. 

Digital Brokers(کارگزاران دیجیتال):

کارگزاران دیجیتال پلتفرم‌ها و ابزارهای نرم‌افزاری آنلاینی هستند که امکان دسترسی به اطلاعات بازار سهام و سرمایه‌گذاری را فراهم می‌کنند. یک کارگزار معمولاً کارمزد ثابت بالایی را برای هر معامله دریافت می‌کند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری به طور سنتی فقط برای افرادی قابل دسترسی است که در موقعیت سرمایه‌گذاری مقادیر بالایی هستند. از آن‌جایی که پلتفرم‌های کارگزاری دیجیتال برای مخاطبان هدف‌های متفاوتی دارند، آنالیزها و ابزارهای سرمایه‌گذاری متنوعی را برای سرمایه‌گذاران با تجربه و مبتدیان عرضه می‌کنند. در این دسته، «تجارت اجتماعی» برای بازارهای کم تجربه محبوبیت بالایی پیدا کرده است. از طریق این ویژگی، کاربران می‌توانند معاملاتی را که معامله‌گران با تجربه‌تر انجام می‌دهند، به‌طور خودکار تکرار کنند.

Investment Tools & Portfolio Management (ابزارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت پرتفوی):

ابزارهای سرمایه‌گذاری و مدیریت یک بخش B2B از دسته‌ی WealthTech هستند. جنبه‌های معمول ابزارهای سرمایه‌گذاری شامل ابزارهای مقایسه، تحلیل‌های تحقیقاتی و دسترسی به شبکه‌های مشاوره است. راهکارهای مدیریت به موسسات مالی در تجزیه و تحلیل کلاس دارایی کمک می‌کند و با استفاده از اتوماسیون و سازمان‌ها، کارایی اکثر وظایف را نیز افزایش می‌دهد.

Financial Services Software(نرم‌افزار خدمات مالی):

این دسته شامل شرکت‌هایی است که نرم‌افزارهای تخصصی را برای پشتیبانی از اتخاذ استراتژی‌های مدیریت ثروت دیجیتال و سرمایه‌گذاری ارائه می‌کنند. شرکت‌هایی مانند Plaid Technologies در این دسته قرار می‌گیرند. Plaid یک واسطه نرم‌افزاری است که کاربران برنامه‌های مالی را به‌طور امن با حساب‌های بانکی شخصی‌شان متصل می‌کند.

چشم‌انداز آینده

با در نظر گرفتن فناوری‌های نوآورانه‌ای که WealthTech به بخش مالی معرفی کرده است، خیلی دور از انتظار نیست که بگوییم پیشرفت‌های جدید و هیجان‌انگیزی در انتظار این بخش خواهد بود و حتی می‌توان گفت WealthTech در نهایت به طور کامل جایگزین مشاوران مالی خواهد شد!
بسیاری بر این باورند که برای ادامه پیشرفت این بخش، امنیت داده‌ها باید به اولویت شماره یک مشاوران آن تبدیل شود. علاوه بر این، فناوری تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده نیز باید به عنوان یک اصل به منظور بقای آینده شرکت WealthTech در نظر گرفته شود. زیرا این امر با کمک کردن به کسب بینش در مورد نیازها و رفتارهای مشتری، سبب بهبود خدمات و محصولات در آینده می‌شود. 
برای نمونه، در سال ۲۰۱۹، شرکت‌های مدیریت دارایی با بهره‌گیری از فناوری تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده به طور متوسط ​​۱۱ درصد به تعداد مشتریان‌ خود اضافه کردند.
در نهایت باید در نظر داشت که محاسبات ابری به دلیل رشد پایدارشان همچنان به عنوان یک روند اصلی در فناوری WealthTech باقی می‌مانند و محاسبات کوانتومی به مدیران WealthTech کمک می‌کنند تا با اطلاعات اضافی و همچنین بهبود تصمیمات سرمایه‌گذاری خود در بلندمدت مقابله کنند.