دولت بریتانیا به تازگی سپیدنامه چشمانداز پرداخت ملی خود را منتشر کرده و در آن به جنبههای مختلف زیستبوم پرداخت کشور و به طور ویژه نیاز به کاهش حجم رگولاتوری پرداخته است. همچنین در این سپیدنامه در مورد نقش حیاتی بانکداری باز در شکلدهی به چشمانداز آینده صنعت پرداخت بریتانیا صحبت شده است. طبق این سپیدنامه، دولت در نظر دارد پرداختهای حساب به حساب یکپارچه را به عنوان یک راهکار پرداخت عمومی توسعه دهد و برای این که بانکداری باز بتواند رقابت و نوآوری را در بازار ایجاد کند، به یک چارچوب رگولاتوری بلندمدت نیاز دارد. در واقع این سپیدنامه چشمانداز بریتانیا برای بانکداری باز را ترسیم کرده و مسیر مشخصی برای پیادهسازی بانکداری باز ارائه میکند.
پرداختهای مکرر متغیر
تنها در سال گذشته، بریتانیا ۲۹.۱ میلیارد عدد پرداخت از طریق کارتهای اعتباری را پردازش کرده است. دولت قصد دارد با ارائه انتخابهای بیشتر برای پرداخت به مشتریان و کسبوکارها، اتکاء به کارتهای اعتباری را کاهش دهد. با این حرکت نوآوری در حوزه پرداخت افزایش پیدا کرده و هزینههای پرداخت کاهش پیدا میکند.
به سازمان رفتار مالی بریتانیا (FCA) ماموریت داده شده تا رگولاتوری بانکداری باز را بر عهده گرفته و در نهایت با ایجاد یک شاخه جدید، بر فعالیتهای مربوط به بانکداری باز در کشور نظارت کند. علاوه بر این FCA باید تطبیق طرحهای بانکداری باز و سایر فعالیتهای مربوط به هوشمندسازی داده با چشمانداز دولت برای بانکداری باز در جهت آمادهسازی زیرساختهای امور مالی باز را بررسی میکند.
برای رسیدن به این منظور بریتانیا در حال توسعه یک برنامه برای پرداختهای مکرر متغیر (variable recurring payments) است. این روش پرداخت مبتنی بر بانکداری باز قرار است در ابتدا برای تعدادی از موارد کاربردی با ریسک کم مانند قبوض خدماتی فعال شود. VRP مانند پرداخت مستقیم از حساب، برای انتقال وجه مستقیم از حساب به طور تکرارشونده استفاده میشود، با این تفاوت که مقدار پرداخت برای هر پرداخت قابل تغییر است.
واکنشها به سپیدنامه چشمانداز بریتانیا برای بانکداری باز
عکسالعملها به این سپیدنامه بسیار مثبت بوده است. خانم شارلوت کراسول، مدیر مرکز مالی، نوآوری و فناوری لندن، در این باره گفته است که سپیدنامه جدید یک نقشه راه برای ایجاد یک صنعت پرداخت رقابتپذیر، نوآورانه و امن ترسیم کرده است.
به عقیده ایشان این سپیدنامه بنیان زیستبوم امروزی را تقویت کرده و فعالیتهای آتی را به سمت نوآوری، رقابت سالم و امنیت سوق میدهد. همچنین این سپیدنامه با توصیههای دفتر حمایت مالی از مصرفکننده مبنی بر اهمیت آزادی عمل مشتریان در انتقال دادهها بین موسسهها و کسبوکارهای گوناگون بدون مانع همسو است. طبق این سپیدنامه، اشخاص میتوانند به طور کامل دادههای مالی خود را کنترل کرده و در صورت نیاز، دسترسی بقیه از جمله خود بانک به این دادهها را حذف کنند. این مسئله گام مهمی در راستای تحقق بانکداری باز در بریتانیا خواهد بود. بدون شک این سپیدنامه گام مهمی در راستای پیادهسازی بانکداری باز در بریتانیا و به تبع آن، اروپا خواهد بود.