پادیوم بلاگ
شرکت Razorpay

فینتک برتر: شرکت Razorpay

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

شرکت Razorpay از سال ۲۰۱۴ میلادی کار خود را شروع کرده است. بنیان‌گذاران این شرکت، آقای Harshil Mathur و آقای Shashank Kumar با مشاهده وضعیت رو به زوال صنعت پرداخت هند متوجه شدند مشکل این صنعت فراتر از بوروکراسی پیچیده و روندهای طولانی است. این دو نفر فهمیدند برای رشد و پیشرفت صنعت پرداخت، دسترسی عادلانه به ابزارهای پرداخت به خصوص در بازارهایی که کمتر به آن‌ها توجه می‌شود (مانند کسب‌و‌کارهای متوسط و کوچک و استارتاپ‌ها) ضروری است. از سال ۲۰۱۴ تاکنون، شرکت Razorpay از یک درگاه پرداخت ساده برای کسب‌و‌کارها به تنها راهکارهای مالی فول استک هند تبدیل شده است. این شرکت با ارائه راهکارهای بانکی و مالی به کسب‌و‌کارها پیچیدگی‌های قدیمی را کنار زده و نحوه جریان و جا‌به‌جایی پول را متحول کرده‌اند.

 نماد اقتصاد دیجیتال هند

طی سال‌های اخیر شرکت Razorpay به مرور به یکی از نمادهای اقتصاد دیجیتال هند تبدیل شده است. از یک فروشگاه کوچک در یکی از نقاط دور افتاده که با دستگاه POS پرداخت‌ها را دریافت می‌کند تا یکی از بزرگترین صادرکننده‌های پارچه که از پرداخت‌های دلاری در سطح بین‌المللی و از مشتریان خارجی دارد، همه از خدمات Razorpay استفاده می‌کنند. در واقع این شرکت نحوه تبادل و تعامل کسب‌و‌کارها با پول را متحول کرده است. 

شرکت Razorpay اولین و تنها فینتک هندی است که توانسته یک درگاه پرداخت بین‌امللی فول استک با نام Curlec by Razorpay را بسازد. این شرکت در طول سال‌ها به یک ارائه‌دهنده جامع راهکارهای پرداخت تبدیل شده است که ضمن استفاده از فناوری‌های نوین برای توسعه راهکارهای مالی، درک عمیقی از زیست‌بوم پرداخت محلی هند دارد.

بر کسی پوشیده نیست که اقتصاد دیجیتال هند طی سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است و استارتاپ‌های گوناگون با راهکارهای متنوع و نوآورانه خون تازه‌ای به رگ‌های تقاصد هند جاری کرده‌اند. اغراق نیست اگر بگوییم بخش بزرگی از این موفقیت مدیون Razorpay است. این شرکت با توسعه راهکارهای مالی و بانکی خود و تسهیل فرایند دریافت راهکارهای مالی برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط (بخشی که سابق بر این در پیچ و خم بورورکراسی‌های اداری می‌ماند)، سهم چشمگیری در توسعه زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال هند داشته و اکنون به درستی از آن به عنوان یکی از شاخص‌های اقتصاد دیجیتال کشور هند یاد می‌شود.

بر موج موفقیت

شرکت Razorpay مجموعه‌ای از اولین‌ها را در کارنامه خود دارد:

  • اولین شرکتی که فرایند آنبوردینگ کاملا دیجیتالی برای استارتاپ‌ها ایجاد کرد
  • اولین شرکتی که از UPI پشتیبانی کرد
  • اولین شرکتی که از Bharath QR (راهکار پرداخت موبایلی و پرداخت با QR Code)
  • اولین شرکتی که پرداخت‌های مکرر را برای کسب‌و‌کارها توسعه داد
  • اولین ارائه‌دهنده راهکار توکن‌سازی چند شبکه‌ای

نوآوری و توسعه راهکارهای جدید منطبق با فناوری‌های روز و استانداردهای جهانی باعث شده تا Razorpay در صدر فینتک‌های هندی قرار بگیرد. طی سال‌های اخیر ارزش این شرکت از یک میلیارد دلار به ۷.۵ میلیارد دلار افزایش پیدا کرده و سرمایه‌گذاران بزرگی نظیر  Lone Pine Capital، Alkeon Capital، Tiger Global، Sequoia Capital India ،Salesforce Ventures و MasterCard را به جمع طرفداران خود اضافه کرده است. رشد سریع Razorpay به ویژه طی چند سال اخیر این شرکت را به یکی از یونیکورن‌های بزرگ هندی تبدیل کرده است. 

همچنین Razorpay طی سال‌های فعالیت خود ۸ شرکت را خرید است. لیست خریدهای این شرکت شامل موارد زیر است:

  • شرکت Billme: یک کسب‌و‌کار حوزه تعامل با مشتری و فاکتور دیجیتالی
  • شرکت Ezetap: بزرگترین شرکت ارائه‌دهنده POS هند 
  • شرکت PoshVine: بزرگترین پلتفرم مدیریت و وفاداری مشتری
  • شرکت IZealiant: یک راهکار پرداخت ابری متمرکز بر موبایل
  • شرکت Curlec: یک شرکت ارائه‌دهنده راهکار پرداخت‌های مکرر
  • شرکت TeraFin Labs: پلتفرم تسهیل راهکارهای دیجیتالی مالی مبتنی بر هوش مصنوعی
  • شرکت Opfin: راهکار مدیریت پرداخت حقوق 
  • شرکت Thirdwatch: پلتفرم تشخیص کلاهبرداری مبتنی بر هوش مصنوعی

آینده بهتر برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط، شعار شرکت Razorpay 

تمام فعالیت‌های Razorpay با همکاری بانک‌ها، رگولاتورها و ذی‌نفعان مختلف صورت می‌گیرد تا این شرکت بتواند هند را به مکانی ایده‌آل برای کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط تبدیل کند. امروزه Razorpay پرداخت‌های آنلاین ۷۶ استارتاپ از ۱۰۰ یونیکورن هندی را انجام می‌دهد. این موضوع در کنار میلیون‌های کسب‌وکار کوچک و متوسط هندی، به خوبی نشان‌دهنده قدرت و نفوذ این شرکت در صنعت پرداخت هند است. هدف اصلی Razorpay از سال ۲۰۱۴ تاکنون تغییری نکرده است. این شرکت می‌خواهد جا‌به‌جایی پول برای همه ساده‌تر و سریع‌تر انجام شود و در این راه از فناوری‌های جدید در کنار شراکت‌های استراتژیک بهره می‌برد.