پادیوم بلاگ
بانکداری باز در آفریقای جنوبی

آغاز ماجراجویی بانکداری باز در آفریقای جنوبی

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

شرکت Network International که در حوزه پرداخت به عنوان سرویس (payments-as-a-service) متخصص است، در حال توسعه همکاری برای استفاده از ظرفیت‌های بانکداری باز در آفریقای جنوبی است. با این که مزایا و منافع بانکداری باز در دنیا شناخته‌شده است، استراتژی‌های پیاده‌سازی آن در کشورها تفاوت داشته و برخی از کشورها ابتکارهای مبتنی بر رگولاتوری را ترجیح می‌دهند. 

موفقیت بریتانیا در رویکرد مبتنی بر رگولاتوری

در بریتانیا و اتحادیه اروپا این استراتژی موفق عمل کرده و در نتیجه مشاغل جدیدی ایجاد شده است که ارزش این بخش را به ۴.۱ میلیارد پوند می‌رساند. همچنین سه بازیگر اصلی بانکداری باز در آفریقا (مصر، کنیا و نیجریه) مسیر مبتنی بر رگولاتوری را در پیش گرفته‌اند. آفریقای جنوبی از سوی دیگر، رویکرد مبتنی بر بازار را در پیش گرفته و به بانک‌های داخلی اجازه داده تا با فینتک‌ها شراکت پویاتری داشته باشند.

ریچارد کادیاکا، مدیر منطقه آفریقای جنوبی شرکت Network International، بر اهمیت توسعه ذهنیت همکاری برای ایجاد شراکت‌های موفق تاکید کرده است. وی معتقد است همکاری بانک‌های داخلی با فینتک‌ها محیط کم‌خطرتری را به وجود آورده و به آن‌ها اجازه می‌دهد با استفاده از تجربه‌های جهانی، راهکارها و محصولات نوآورانه‌ای تولید کنند.

نیاز به تغییر ذهنیت کل بازار

با وجود این که رویکرد مبتنی بر بازار آفریقای جنوبی شاهد پیشرفت است، آقای کادیاکا بر لزوم تغییر ذهنیت کل حوزه مالی تاکید دارد. بانکداری باز به عنوان یک تسهیل‌گر برای ایجاد شراکت‌های ارزشمند تلقی شده و برای معرفی محصولات و راهکارهای جدید نیازمند ملاحظات قانونی و تجاری است.

دکتر ردا هلال، مدیر فرایندهای تجاری در آفریقا، به نمونه‌های موفق بانکداری باز در کل قاره اشاره می‌کند. نیجریه پس از انتشار قوانین و راهنماها بانکداری باز را پذیرفته است، کنیا رویکرد مرحله‌ای را قبول کرده و غنا یک برنامه چهارساله را به اجرا درآورده است که طی آن یک سندباکس رگولاتوری برای تست نوآوری‌ها ایجاد شده است.

دکتر هلال همچنین به موفقیت رویکردهای مبتنی بر رگولاتوری و مبتنی بر بازار در عربستان سعودی و امارات متحده عربی اشاره کرده و نیاز به یک سندباکس رگولاتوری برای ایجاد محیط‌های کنترل‌شده را ضروری می‌داند.

آقای کادیاکا شکاف بین پذیرش و پیاده‌سازی را قبول دارد اما یکپارچگی ۲۰۰ API ثالث را به عنوان مدرکی برای ظرفیت‌های بانکداری باز در آفریقا می‌آیند. ایشان معتقد است با وجود چالش‌ها، سیستم بانکداری پیشرفته آفریقای جنوبی بستر مناسبی برای مدرن‌سازی فراهم کرده و امکان همکاری با شرکای باتجربه در بانکداری باز را فراهم می‌کند.

در حالی که که آفریقای جنوبی رویکرد مبتنی بر بازار را پذیرفته است و پایه‌های بانکداری باز در آفریقای جنوبی شکل می‌گیرد، متخصصین حوزه توسعه همکاری سودآور و رده‌بالا بین بانک‌ها و فینتک‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.