پادیوم بلاگ
SPORT API

انواع APIهای ورزشی

رضا دهقان
مقالات

ورزش و سلامتی همواره در زندگی بشر اهمیت ویژه‌ای داشته است. استارتاپ‌ها و شرکت‌های بسیاری در دنیا با توجه به همین موضوع، طیف گسترده‌ای از خدمات را برای بهبود وضعیت زندگی ما ارائه می‌دهند. با بهره‌جویی از امکاناتی که پیشرفت فناوری در اختیار ما قرار داده است، طیف وسیعی از کسب‌وکارها و برنامه‌ها، از پلتفرم‌های ارائه اخبار و نتایج مسابقات گرفته تا استارتاپ‌های سلامتی، قدم در این راه گذاشته‌اند. وجود APIهای ورزشی باعث شده تا این شرکت‌ها بتوانند به راحتی و بدون نیاز به صرف هزینه‌های گزاف، کار خود را شروع کنند. تنها کافی است یک ایده خوب داشته باشید، APIها برای کمک به شما آماده‌اند.

APIهای ورزشی با توجه به کاربردشان بسیار متنوع هستند. ما در این مقاله برخی از بهترین APIهای موجود در بازار را بر اساس دسته‌بندی معرفی کرده‌ایم. این APIها می‌توانند به شما در راه‌اندازی یک کسب‌و‌کار مرتبط با حوزه ورزش و سلامت کمک کنند. اگر برای توسعه فعالیت‌های خودتان نیاز به API دارید، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    سلامتی و تناسب اندام

    در دنیای امروز، انسان‌ها به طور پیوسته در حال فعالیت هستند. شاید افراد پرمشغله نتوانند به سادگی وقت برای انجام تمرین‌های روزانه پیدا کنند؛ اما می‌توانند با استفاده از APIهای بخش سلامت و تناسب اندام، فعالیت‌های روزانه خود را زیر نظر گرفته و در صورت لزوم، تغییراتی در شیوه زندگی خود اعمال کنند.

    شمردن تعداد قدم‌هایی که در روز برمی‌دارید، دریافت رژیم‌های غذایی توصیه شده با توجه به مشخصات ظاهری مانند قد و وزن و فعالیت‌های روزانه، دریافت نقل قول‌های انگیزه‌دهنده برای تناسب اندام، اتصال به پلتفرم‌های تناسب اندام برای دریافت برنامه ورزشی روزانه، دریافت گزارش‌های تحلیلی بعد از ورزش مانند ضربان قلب و میزان کالری از دست رفته، اندازه‌گیری زمان خواب لازم و… بخشی از کاربردهای این APIها به شمار می‌روند.

    باشگاه‌های تناسب اندام و پوشیدنی‌های هوشمند (مانند مچ‌بندهای سلامت) جزو بزرگترین کاربران این دسته از APIها به شمار می‌روند. باشگاه‌های ورزشی از طریق API به طور مستمر با مشتریان خود در ارتباط هستند و اطلاعات موردنیاز آن‌ها را تامین می‌کنند. پوشیدنی‌های هوشمند نیز می‌توانند داده‌های دریافتی خود را در قالب گزارش‌های تحلیلی به نمایش بگذارند.

    اعلام نتیجه زنده و آمار مسابقه‌ها

    بسیاری از افراد، به یک رشته ورزشی یا باشگاه خاص علاقه‌مند هستند و به طور معمول مسابقه‌های آن را پیگیری می‌کنند. APIهای اعلام نتایج زنده، اطلاعات مسابقه‌های ورزشی مختلف را از مرجع آن‌ها دریافت می‌کنند و برای درخواست‌کننده به نمایش می‌گذارند. سایت‌های ورزشی به طور معمول این سرویس را برای علاقه‌مندان ارائه می‌کنند. اگر از سایت‌های تخصصی یک رشته مانند فوتبال یا بسکتبال دیدن کنید، بخش نتایج زنده را در آن‌ها مشاهده خواهید کرد.

    این سایت‌ها علاوه بر نتایج آمارهای بازی مانند تعداد گل‌ها و امتیازها، میزان مالکیت توپ، تعویض‌ها و آمارهای مربوط به هر بازیکن مانند مسافت طی شده یا گل‌هایی که به ثمر رسانده است را نیز نمایش می‌دهند. به طور خلاصه، این APIها تمام اطلاعات موردنیاز طرفداران را تامین می‌کنند.

    تماشای زنده مسابقه‌ها

    با گسترش اینترنت، دیگر تماشای مسابقه‌های ورزشی محدود به تلویزیون نیست. پلتفرم‌های گوناگون، مسابقه‌های ورزشی رشته‌های مختلف در سراسر دنیا را به طور زنده پخش می‌کنند. این پلتفرم‌ها تصاویر بازی را از پخش‌کننده‌های رسمی و از طریق API، دریافت می‌کنند و برای مخاطبان خود به نمایش می‌گذارند.

    به این ترتیب، هر فرد در هر جایی که باشد، می‌تواند با دستگاهی که به اینترنت دسترسی دارد (مانند تلفن همراه)، مسابقه‌های ورزشی موردعلاقه خود را تماشا کند.

    پیش‌بینی نتایج مسابقه‌ها

    پیش‌بینی مسابقه‌ها یکی از سرگرمی‌هایی است که هر روز بر طرفداران و کاربران آن افزوده می‌شود. سایت‌های بسیاری با دریافت اطلاعات مسابقه‌ها، امکان پیش‌بینی مسابقه‌ها و شرکت در مسابقه‌های گوناگون را فراهم می‌کنند. این پلتفرم‌ها نتایج و آمار مسابقه‌ها را به طور زنده دریافت می‌کنند و با توجه به آن‌ها، به مخاطبان خود امکان‌های متفاوتی برای پیش‌بینی ارائه می‌دهند.

    اخبار و اطلاعات عمومی

    کنجکاوی بخشی از وجود انسان‌ها است که آن‌ها را به سمت کسب اطلاعات سوق می‌دهد. شاید تا به حال برای شما پیش آمده باشد که از خود بپرسید چرا نماد یک تیم قوی سفید است؟ یا چرا یک تیم به زیردریایی‌های زرد معروف است؟ یا قهرمان مسابقه‌های تنیس ویمبلدون در سال ۲۰۰۲ چه کسی بوده است؟ اطلاعاتی از این دست را می‌توانید از طریق APIهای اطلاعات عمومی ورزشی دریافت کنید. بانک‌های اطلاعاتی متعددی در رشته‌های ورزشی مختلف وجود دارند که شما می‌توانید با استفاده از APIهای آن‌ها، اطلاعات لازم را بر روی پلتفرم خود دریافت کنید.

    در کنار اطلاعات عمومی، اخبار باشگاه‌ها و مسابقه‌های ورزشی نیز برای طرفداران جذابیت ویژه‌ای دارند. بسیاری از آن‌ها نقل و انتقال‌های فصلی، جا‌به‌جایی در مدیریت و کادر فنی، همایش‌ها و رویدادهای تیم موردعلاقه خود را دنبال می‌کنند. علاوه بر بانک‌های اطلاعاتی، باشگاه‌های ورزشی معروف (که معمولا طرفداران زیادی دارند) APIهای ویژه خود را دارند که از طریق آن‌ها می‌توان به این اخبار دست پیدا کرد. سایت‌های هواداری اغلب با استفاده از این APIها، اخبار و اطلاعات باشگاه را از پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی آن دریافت می‌کنند و به نمایش می‌گذارند. 

    منابع:

    https://www.programmableweb.com/category/fitness/api

    https://www.programmableweb.com/category/sports/api

    https://rapidapi.com/collection/best-sports-apis

    https://rapidapi.com/category/Sports