پادیوم بلاگ

استارتاپ Signzy : ارائه‌ی راه‌حل‌های بلاک‌چین و هوش مصنوعی در نظام مالی

شادی سجادی
بانکی و مالی ، مقالات

استارتاپ Signzy به بانک‌ها کمک می‌کند تا با یک راه‌حل مبتنی بر بلاک‌چین، مشکلات تایید هویت مشتری و مشکلات مربوط به پردازنده را حل کنند. سازندگان این استارتاپ می‌گویند، بستر «Real KYC» آن‌ها می‌تواند ۷۵ درصد از هزینه‌های عملیاتی بانک‌ها را کاهش داده و بازده‌ی سیستم را سه برابر بهبود دهد.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی استارتاپ Gojek» را هم بخوانید.

استارتاپ Signzy در یک نگاه

استارتاپ Signzy در سال ۲۰۱۵ توسط سه فرد به نام‌های Arpit Ratan ،Ankur Pandey و Ankit Ratan در بنگالارو تاسیس شد. وظیفه‌ی اصلی این استارتاپ در بخش فین‌تک، ارائه‌ی راه‌حل‌های بلاک‌چین و هوش مصنوعی در خدمات بانکی و مالی است.

سرمایه‌ی جمع‌آوری شده توسط این استارتاپ ۲۵۰/۰۰۰ دلار بوده و سرمایه‌گذار آن Kstart است.

بانک‌داری یکی از قدیمی‌ترین و مهم‌ترین صنایع در سراسر حوزه‌ی اقتصاد است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی به میزان قابل توجهی تغییر پیدا کرده است؛ اما، هسته‌ی اصلی همه‌ی تغییرات، این موضوع بوده است که فناوری به بانک‌ها امکان می‌دهد تا تعامل رو‌در‌رو با مشتریان خود را در سطوح مختلف کاهش دهند؛ همچنین، با خودکار کردن فرآیندها، کارهای کاغذی را به حداقل برسانند.

درست است که فناوری کمک زیادی به بانک‌داری کرده است؛ اما، بسیاری از مشکلات در این حوزه هنوز به قوت قبل وجود دارند، به خصوص در هند که نه تنها بازه‌ی مشتریان بسیار گسترده است، بلکه چارچوب نظارتی نیز بسیار دست و پا گیر است.

با رشد انفجاری کلمه‌ی جدیدی به نام فین‌تک در اکوسیستم استارتاپی هند، امروزه بانک‌ها میزبان بسیاری از فناوری‌های مدرن از بلاک‌چین گرفته تا هوش مصنوعی (AI) و اینترنت اشیا (IoT) هستند. ناظران فین‌تک معتقدند که بلاک‌چین و هوش مصنوعی نه تنها نحوه‌ی عملکرد بانک‌ها را دگرگون می‌کنند، بلکه ذاتا روش استفاده از خدمات بانکی توسط مردم را نیز تغییر می‌دهند.

یکی از این استارتاپ‌ها که با استفاده از هوش مصنوعی در تلاش برای اصلاح بخش خدمات بانکی و مالی با کاهش انطباق و ایجاد «سیستم اعتماد دیجیتال» است، استارتاپ Signzy نام دارد.

مبدا اصلی استارتاپ Signzy

مبدا اصلی این استارتاپ در بنگالارو قرار دارد. استارتاپ Signzy در سال ۲۰۱۵ توسط فارغ‌التحصیلان IIT و کارآفرینان سریالی، آنکیت راتان و آنکور پندی و وکیل شرکت، آرپیت راتان تأسیس شد.
در حالی که انکیت و آنکور با علوم داده، API‌ها و توسعه‌ی برنامه‌ها آشنایی کامل داشتند، آرپیت به دانش مقررات مالی و تخصص کار با نهادهای قانونی مسلط بود.

این سه نفر شکافی را در سیستم بانکی مشاهده کرده بودند و سعی داشتند با استفاده از فن‌آوری‌های عصر جدید، این خلا را پر کنند.

در حالی که بانک‌داری هند قدم‌های بزرگی را در جهت دیجیتالی کردن برداشته بود؛ اما، یکی از مهم‌ترین فرآیندهای آن، یعنی احرازهویت در این کشور هنوز آفلاین بود.

 استارتاپ Signzy راه‌حل‌های بلاک‌چین و هوش مصنوعی را برای شناسایی دیجیتالی، احراز هویت و اعتبارسنجی مشتریان ایجاد کرد. راه‌حل شبانه‌روزی این استارتاپ اکنون توسط بیش از ۴۵ مشتری بزرگ اعم از بانک‌های پیشرو، NBFC، وجوه متقابل، پلتفرم‌های وام P2P، کیف‌ پول‌های پرداخت و غیره مستقر شده است. 

محصول

پلتفرم اختصاصی فناوری Signzy فرآیند KYC را ساده می‌کند، بررسی‌هایی را در پشت سیستم بر روی مشتریان انجام می‌دهد، کلاه‌برداری‌های احتمالی را شناسایی می‌کند و خطرات را کاهش می‌دهد، سیستم‌های مدیریت هوشمند قرارداد‌ها را فراهم می‌کند و از همه مهم‌تر، هزینه‌های عملیاتی را ۷۵ درصد کاهش می‌دهد.

همچنین طبق گفته‌ی این شرکت، افت مشتری را ۶۶ درصد کاهش داده و بهره‌وری را سه برابر افزایش می‌‌دهد.

 «آرپیت راتان» در حاشیه‌ی یک کنفرانس فن‌آوری به سایت YourStory می‌گوید:
«این امکان وجود دارد که همه‌ی کارهای پیچیده مستند از طریق بلاک‌چین و هوش مصنوعی به صورت خودکار انجام شود.»

سیستم پیمانکاری آنلاین Signzy برای پردازش مشتریان که با استفاده از امضاهای بیومتریک و فناوری بلاک‌چین انجام می‌شود، روشی ایمن، سریع و قانونی است.

پلتفرم API این استارتاپ به تشخیص صحت اطلاعات و جعل‌های دیجیتال که اغلب ممکن است از چشم انسان دور بماند کمک می‌کند.
همه‌ی این کارها با منابع بسیار کمتری نسبت به استقرار در بانک‌ها انجام می‌شود.

این همان چیزی است که آرپیت  به آن، «اتوماسیون نیروی کار» با کمک هوش مصنوعی می‌گوید.

پذیرش در صنعت

Signzy محصول خود را در مارس ۲۰۱۶ به بازار عرضه کرد و از آن زمان به طور مداوم سیر صعودی خود را حفظ کرده است.

در ژوئن سال ۲۰۱۶، استارتاپ Signzy برنده‌ی مسابقه‌ی نوآوری پرداخت RBI شد. در سال ۲۰۱۷، سه بنیان‌گذار آن در لیست ۳۰ تایی بنیان‌گذاران زیر سی سال فوربز هند معرفی شدند. در همان سال، Signzy در فهرست ۳۰ پیاده‌سازی مالی جهانی دیجیتال برتر توسط MAS سنگاپور انتخاب شد.

اخیراً  نیز، Signzy توسط IAMAI به عنوان بهترین ارائه‌دهنده‌ی راه‌حل داده‌ی فین‌تک انتخاب شده است.

Amit Goel، بنیان‌گذار و CIO از MEDICI (بستر ردیابی نوآوری‌های پرداخت)، می‌گوید:
«راه‌حل‌های پرداخت‌های بدون احرازهویت در واقع فقط حسابداری است. شناسایی و احراز هویت بخش مهمی در صنعت پرداخت است. در هندوستان که حالا در آن انقلابی در رابطه با digital onboarding و eKYC آغاز شده، کاملاً واضح است که باید از آن مراقبت کرد.»

 Signzy به عنوان یک شرکت «فناوری نظارتی» شناخته می‌شود. همان‌طور که مشخص است رگ‌تک اغلب به عنوان «برادر کوچکتر فین‌تک» در نظر گرفته می‌شود.

اما آرپیت این کار را راحت نمی‌داند. او فکر می‌کند که رگ‌تک قدرت زیادی برای از بین بردن ساختار‌های بانک‌داری سنتی دارد. او می‌گوید: «بلاک‌چین امکان غیر متمرکز کردن رگولاتور را دارد. گاهی اختلال‌هایی در رگولاتور اتفاق می‌افتد؛ زیرا، مردم معاملات معادل همتا (P2P) را انجام می‌دهند. Regtech می‌تواند اساساً نحوه‌ی بانک‌داری را تغییر دهد.»

فرصت‌های پیش روی Signzy

اطلاعات قانونی زیادی در دسترس است و استارتاپ Signzy قصد دارد آن را با استفاده از بلاک‌چین و هوش مصنوعی، دیجیتالی کند.

این برنامه پروفایل‌های ریسکی را بر اساس داده‌ها ایجاد می‌کند و به کاهش موارد کلاه‌برداری و سوء مدیریت کمک می‌کند.

هند دارای یک سیستم بانکی با ریسک بالا است. از این رو، فرصت ایجاد «سیستم اعتماد دیجیتال» بسیار زیاد است. Signzy، که در حال حاضر بانک‌های برتر و NBFC را در فهرست مشتریان خود دارد، قصد دارد راه‌حل اصلی خود را بسیار گسترده ارائه دهد.

آرپیت می گوید: «ما بیش‌ترین درخواستی که دریافت می‌کنیم برای حمل‌و‌نقل است. این بزرگ‌ترین نقطه ضعف برای موسسات مالی است». Signzy همچنین سعی دارد فشار اقتصادی دولت را به سمت اقتصاد بدون کاغذ سوق دهد.

به اعتقاد بنیان‌گذاران این استارتاپ، کاهش کاغذ در مدارک، مشارکت و رابط‌های انسانی فقط به ساختن سیستم ایمن‌تر و کارآمد‌تر کمک می‌کند.

مطمئنا Signzy تنها استارتاپ بلاک‌چین در این فضا نیست؛ اما، ادعا می‌کند که براساس آزمایش‌های داخلی، محصولی که ارائه می‌کند، ۲۰۰ درصد بهتر از مشهورترین شرکت‌های جهانی است.

آرپیت به تازگی در LinkedIn نوشته است: «تقریباً دو سال و نیم پیش وقتی این شرکت را راه‌اندازی کردیم‌، عقیده‌ای به اتفاق آرا وجود داشت که ما نباید این کار را شروع کنیم؛ زیرا، غول‌های جهانی قبلاً به مرحله‌ای رسیده بودند که ما هرگز به آن نخواهیم رسید. کارآفرینان افراد سرسختی هستند و با تمرکز، صبر و اشتیاق می‌توانند به غیر ممکن دست پیدا کنند و این تیم همه‌ی موانع را خواهد شکست.»