پادیوم بلاگ
سرویس استعلام بانکی

سرویس استعلام رتبه اعتباری: اعتبارسنجی بانکی

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

به لطف ظهور نئوبانک‌ها و توسعه خدمات اپلیکیشن‌های مالی، دریافت وام‌های خرد و اعتبارهای خرید بدون نیاز به ضامن ممکن شده است. در حال حاضر شما می‌توانید تا سقف ۵۰ میلیون تومان از ویپاد و ۱۰ میلیون تومان از بلوبانک وام و اعتبار خرید دریافت کنید. اما این نئوبانک‌ها و اپلیکیشن‌ها چطور بدون دریافت ضمانت و چک به شما وام می‌دهند؟ پاسخ استفاده از سرویس استعلام رتبه اعتباری و اعتبارسنجی کاربران است. 

نحوه کار سرویس استعلام رتبه اعتباری

سامانه استعلام رتبه اعتباری یک سرویس اعتباری بین بانکی است که در آن مشتریان بر اساس خوش‌حسابی در پرداخت اقساط وام‌های خود رتبه‌بندی می‌شوند. مشتریان خوش‌حساب در رتبه A قرار می‌گیرند و می‌توانند بر اساس دستورالعمل های بانک خود تا سقف مشخص‌شده وام دریافت کنند. با هر بار دیرکرد در بازپرداخت وام، رتبه مشتری کاهش پیدا کرده و دریافت وام برای وی سخت‌تر می‌شود. این مدل علیرغم مزایای مختلف مورد استفاده همه بانک‌ها نیست و نئوبانک‌ها نیز امکان استفاده آن را ندارند.

راه‌های دیگر اعتبارسنجی اعتباری

راهکار دیگر برای اعتبارسنجی استفاده از استعلام‌های مکنا، سمات، صیاد و بدهی داخلی است. برای مثال اپلیکیشن ویپاد برای اعتبارسنجی مشتریان قبل از دریافت تسهیلات پشتوانه یا برآیند، از استعلام‌های مکنا (سقف اعتبار)، استعلام سمات (سوابق مالی و بانکی)، استعلام صیاد (چک‌های برگشتی) و استعلام بدهی پادی (بدهی در شبکه داخلی سرزمین هوشمند پاد) استفاده می‌کند. در صورت مثبت بودن استعلام‌های مذکور مشتری می‌تواند در لحظه و بدون نیاز به ضمانت تا سقف تعیین‌شده (۲۰ میلیون تومان برای تسهیلات پشتوانه و تا سقف ۵۰ میلیون تومان برای تسهیلات برآیند) اعتبار خرید دریافت کنند.

مبنای اعتماد نئوبانک‌ها و اپلیکیشن‌های مالی حسن نیت و خوش‌حسابی مشتری در شبکه مالی کشور است. احتمال بدحسابی شخصی که تا کنون بدهی نداشته و اقساط خود را به موقع پرداخت کرده است، بسیار پایین است. از‌این‌رو این اپلیکیشن‌ها مبنا را بر خوش‌حسابی فرد گذاشته و تسهیلات را در اختیار مشتری می‌‌گذارند.

سرویس‌های استعلام پادیوم

در صورتی که کسب‌و‌کار شما در حوزه مالی یا فروش فعال بوده و قصد ارائه اعتبار به مشتریان دارید، می‌توانید از سرویس های استعلام پادیوم استفاده کنید. برای دریافت این سرویس‌ها کافی است یک حساب کسب‌و‌کاری در پادیوم ایجاد کرده (یا در صورت ثبت‌نام قبلی به حساب خود وارد شوید) و پنل خود سرویس‌های استعلام مکنا، صیاد، سمات و بدهی پادی را دریافت کنید.

در صورت داشتن سوال یا نیاز به اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان پادیوم در اولین فرصت با شما تماس گرفته و به سوالات شما پاسخ دهند.