پادیوم بلاگ

CDN یا شبکه توزیع محتوا چیست؟

ندا خراسانی
مقالات

شبکه توزیع محتوا، به مجموعه‌ای از سرورهایی گفته می‌شود که از نظر جغرافیایی توزیع شده هستند، اما با یگدیگر همکاری می‌کنند تا محتوای اینترنت را در سریعترین زمان ممکن در اختیار کاربران قرار دهند. در واقع یک CDN، تمام محتوای مورد نیاز برای بارگیری صفحات وبسایت از قبیل صفحات HTML، فایل‌های JAVA Script، عکس‌ها، فیلم‌ها و … را در سریعترین زمان ممکن به مقصد انتقال می‌دهد.

محبوبیت سرویس‌های CDN روز به روز در حال افزایش است و باید بگوییم امروزه بیشتر ترافیک وب از طریق CDNها منتقل می‌شوند. از جمله ترافیک مرتبط با سایت‌های معتبر و پرکاربری همچون FaceBook ،NetFlix و Amazon.

در این پست میخواهیم شما را با نحوه‌ی عملکرد و مزایای استفاده از CDN آشنا کنیم و در ادامه یکی از بهترین شبکه‌های توزیع محتوای ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آیا CDN همان میزبان شبکه است؟

CDN میزبان شبکه نیست و نمی‌تواند جای میزبان شبکه را نیز بگیرد. اما می‌تواند به عنوان یک حافظه کَش در لبه‌ی شبکه ایفای نقش کند، که این امر باعث می‌شود عملکرد وبسایت تا حد بسیار زیادی بهبود پیدا کند.

حافظه‌ی کَش با کاهش پهنای باند میزبان شبکه، از بروز وقفه در ارائه‌ی سرویس‌های جلوگیری می‌کند و همچنین امنیت وبسایت را تا حد بسیار بالایی افزایش می‌دهد. به همین خاطر CDN یک انتخاب محبوب برای برطرف کردن برخی نقاط ضعف میزبان‌های شبکه است.

مزایای استفاده از CDN

مزایای استفاده از CDN، بسته به اینکه وب‌سایت شما چه ویژگی‌هایی دارد و نیازهای مرتبط با اینترنتِ آن در چه سطحی است، متفاوت است. اما به طور کلی می‌توان گفت ۴ مزیت زیر برای اکثر استفاده‌کنندگان از CDN برقرار است.

  1. بهبود زمان بارگزاری وبسایت: با توجه به اینکه سرورهای CDN به صورت توزیع شده در نقاط مختلف جغرافیایی قرار دارند، اطلاعات و محتوای موردنیاز برای هر کاربر از نزدیک‌ترین سرور به او، برایش ارسال می‌شود. این امر باعث می‌شود کاربران در بهترین و سریعترین زمان ممکن، محتوای مورد نیاز خود را در صفحات وب بیابند و رضایتمندی آنان افزایش پیدا کند. علاوه بر این، کاربران تمایل ندارند به صفحه‌ای بروند که خیلی دیر بارگزاری می‌شود و کند است. CDN با افزایش سرعت تحویل محتوا باعث می‌شود زمان جستجو کاهش یابد و محتوا هرچه سریعتر به کاربران برسد و در نتیجه کاربران تمایل بیشتری داشته باشند که از سایت شما استفاده کنند و زمان بیشتری را در آن سپری کنند. به عبارت دیگر، هر چه سایت سریعتر باشد، به این معنی است که تعداد و مدت زمان ماندن بازدیدکنندگان در آن وبسایت نیز بیشتر است.
  2. کاهش هزینه‌های پهنای باند: یکی از هزینه‌های اولیه برای هر وبسایتی، هزینه پهنای باند است. CDN با استفاده از کَش و سایر بهینه‌سازی‌ها، مقدار داده‌ای که سرور مبدا باید تامین کند را کاهش می‌دهد و در نتیجه هزینه‌های میزبانی وبسایت کاهش می‌یابد.
  3. افزایش دسترسی به محتوا و افزونگی: ترافیک بالای شبکه و یا به وجود آمدن اشکالی در سخت‌افزارها می‌تواند عملکرد وبسایت‌ها را با مشکل موجه کند. به لطف وجود CDNها و ماهیت توزیعی آنان، CDNها می‌توانند ترافیک بیشتری را کنترل کنند و در مقابل شکست‌های سخت‌افزاری مقاومت بهتری از خود نشان دهند.
  4. افزایش امنیت وبسایت: یک CDN می‌تواند با کاهش حملات DDoS و سایر بهینه‌سازی‌هایی که انجام می‌دهد، امنیت وبسایت را تا حد بسیار خوبی افزایش دهد.

CDN چگونه کار می‌کند؟

CDN شبکه‌ای از سرورهای متصل بهم است که هدفشان این است که محتوا را در سریعترین، ارزان‌ترین، امن‌ترین و در دسترس‌ترین حالت ممکن انتقال دهند.

به منظور افزایش سرعت و بهبود اتصال، سرورهای CDN در نقاط تبادل بین شبکه‌های مختلف قرار دارند. این نقاط تبادل اینترنت (IXPs) نقاطی هستند که ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت (ISP) از آن طریق، ترافیک اینترنت‌هایشان را با یکدیگر مبادله می‌کنند. به این ترتیب از طریق دسترسی به سرعت بالای اینترنت و اتصالات قوی در لبه‌ی شبکه، CDNها می‌توانند هزینه و زمان انتقال داده‌ها را بسیار کاهش دهند.

برای مثال فرض کنید فردی در کانادا می‌خواهد ازوبسایت شما بازدید کند. اطلاعات و محتوای وبسایت شما باید از ایران به کانادا برود. درمسیر، این داده‌ها باید از چندین روتر عبور کنند. در نتیجه زمان بارگزاری وبسایت بسیار بالا می‌رود که هیچ بازدید کننده‌ای آن را دوست ندارد.

یک CDN دارای چندین سرور در نقاط مختلف جهان است که در تمامی آن‌ها یک نسخه‌ی موقت از صفحه وبسایت شما به همراه تمامی محتوای مربوط به آن ذخیره شده و وجود دارد. این امر باعث می‌شود سرعت بارگزاری اطلاعات شما به شدت افزایش پیدا کند. در نتیجه برای بازدیدکننده‌ای که در کانادا قرار دارد و می‌خواهد از وبسایت شما استفاده کند، تمامی محتوای مربوط به وبسایتتان از نزدیکترین سرور موجود به آن بازدید کننده، بارگزاری می‌شود و در اختیارش قرار می‌گیرد.

آروان؛ نخستین عرضه‌کننده‌ی CDN در ایران

آروان؛ نخستین شرکت عرضه‌کننده‌ی CDN در ایران است که با داشتن سرورهای متعدد در مهم‌ترین نقاط ایران و جهان، سرعت و کیفیت دسترسی به وبسایت شما را به بالاترین حد ممکن می‌رساند. علاوه بر آن، با بهبود سازی های مرتبط با جلوگیری از حملات DDoS، امنیت وبسایت شما را تضمین می‌کند.

اگر علاقه‌مند به استفاده از سرویس‌های مختلف ابری از جمله CDN، امنیت ابری، رایانش ابری، فضای ابری، پلتفرم ابری و … هستید می‌توانید با حضور در رویداد سوار بر ابرها که در تاریخ ۵ اسفند ماه ۹۷ توسط شرکت ابرآروان با همکاری شرکت فناپ و بانک پاسارگاد برگزار می‌شود، شرکت کنید تا علاوه بر کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سرویس‌ها، پاسخ‌ها و راه‌کارهای مناسب برای دغدغه‌های مرتبط با کسب و کارتان، دریافت نمایید.