پادیوم بلاگ
برانکاس اولین شرکت مالزیایی که مجوز بانکداری دریافت کرد

شرکت برانکاس، اولین شرکت اندونزیایی که مجوز بانکداری باز را دریافت کرد

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

شرکت برانکاس (Brankas) اولین شرکت اندونزیایی است که توانسته مجوز سطح ۲ PJP را از بانک مرکزی دریافت کند و در این کشور تاریخ‌ساز شود. اکنون مشتریان می‌توانند هنگام پرداخت از برانکاس برای به اشتراک‌گذاری امن اطلاعات خود بهره ببرند. به این ترتیب مسیر برای تایید آنی پرداخت‌ها و پیام‌های خودکار عدم موجودی کافی هموار شده است. همچنین برانکاس با سطح ۲ PJP، مجوز انجام پرداخت و-یا دریافت خدمات (PIAS) را دریافت کند.

بانک مرکزی اندونزی به طور رسمی استفاده از API دایرکت برانکاس به عنوان یک راهکار یکپارچه پرداخت بانکی تایید کرده است. دایرکت برانکاس تنها راهکار پرداخت بانکی است توسه آنی انجام می‌دهد، که این یعنی پول به صورت آنی و بدون خطر کلاهبرداری و از دست رفتن وجه منتقل می‌شود. همچنین این سرویس به مشتریان اجازه می‌دهد بدون نیاز به حمل کارت فیزیکی، پرداخت دیجیتالی انجام دهند.

حوزه فعالیت شرکت برانکاس

برانکاس یکی از شرکت‌های پیشرو در ارائه خدمات مالی باز است. راهکارهای داده و پرداخت مبتنی بر API این شرکت برای ارائه‌دهندگان خدمات مالی (مانند بانک‌ها، تسهیلات‌دهندگان و کیف پول‌های الکترونیکی) و کسب‌و‌کارهای آنلاین به آن‌ها در ایجاد یک تجربه کاربری بهینه و افزایش امنیت در پرداخت کمک شایانی می کند. برانکاس با بانک‌ها برای ساخت و مدیریت زیرساخت اموری مالی باز آن‌ها و توسعه APIهای پرداخت آنی، هویت و داده، باز کردن حساب و… شراکت می‌کند. فناوری‌های باز برانکاس به کسب‌وکارها، فین‌تک‌ها و بانک‌ها اجازه می‌دهد تا یک تجربه کاربری دیجیتالی جدید برای مشتریان خود بسازند.

خدمات اطلاعات حساب (Account Information Services یا AInS)

فینتک‌ها، خرده‌فروشی‌ها و کسب‌و‌کارهای آنلاین می‌توانند با استفاده از API دایرکت برانکاس به صورت امن به اطلاعات حساب بانکی مشتریان که به پلتفرم آن‌ها وصل شده دسترسی داشته باشند. این دسترسی فقط خواندنی امکان تایید آنی انتقال وجه برای پرداخت و ریفاند را به وجود می‌آورد. به این ترتیب اطمینان مشتریان از پرداخت و ریفاند بیشتر شده و در این حین خطر کلاهبرداری و فعالیت‌های غیر قانونی برای کسب‌و‌کارها به طور فوق‌العاده‌ای کاهش می‌یابد. همچنین کسب‌وکارهای مبتنی بر پرداخت‌های مکرر (مثل کسب‌و‌کارهایی که خدمات BNPL یا پرداخت اقساطی ارائه می‌کنند و یا کسب‌و‌کارهای مبتنی بر Subscription) می‌توانند در صورت عدم موجودی زودتر به مشتری اطلاع دهند. 

انجام پرداخت و دریافت خدمات (Payment Initiation and/or Acquiring Services)

اکنون برانکاس با این مجوز می تواند به نیابت از مشتریان پرداخت را انجام داده و به نمایندگی از کسب‌و‌کارها نیز پرداخت‌ها را قبول کند. این پرداخت‌ها می‌توانند شامل هزینه بیمه کالا، بازپرداخت تسهیلات، تراکنش‌های الکترونیکی، افزایش موجودی کیف پول‌ها و پرداخت هزینه عضویت در سایت ها و ابزارهای آنلاین باشند. 

چشم‌انداز شرکت برانکاس

فعالیت برانکاس به عنوان اولین شرکت دارای مجوز بانکداری باز راه را برای سایر شرکت‌های این حوزه باز کرده و هم‌زمان بازار این شرکت را توسعه می‌دهد. به این ترتیب می‌توان انتظار داشت برانکاس نه تنها در اندونزی، بلکه در کل منطقه آسیای شرقی مسیر را برای بانکداری باز هموار کرده و نفس تازه‌ای به زیست‌بوم بانکداری این منطقه دهد. حال باید دید که چه شرکت‌هایی پس از برانکاس قدم در این مسیر گذاشته و چگونه زیست‌بوم بانکداری باز را شکل می‌دهند.