پادیوم بلاگ
تصویر لوگوی AWS و Azure و گوگل برای مقاله شرکت‌های ارائه‌دهنده API

مروری بر شرکت‌های ارائه‌دهنده API: بازیگران اصلی اقتصاد API

رضا دهقان
کسب و کار ، مقالات

APIها (رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی) به مرور تبدیل به یکی از مهم‌ترین جنبه‌های توسعه نرم‌افزار مدرن شده‌اند. APIها به سیستم‌های نرم‌افزاری مختلف اجازه می‌دهند با یکدیگر تعامل کرده و به تبادل داده بپردازند و از این طریق امکان ساختا راهکارهای یکپارچه برای بهره بردن از قدرت چندین سیستم را فراهم می‌کنند.

در اقتصاد API شرکت‌ها می‌توانند APIهای خود را به توسعه‌دهنده‌های ثالث ارائه کرده و به آن‌ها کمک کنند اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های جدیدی را توسعه دهند. در مقابل شرکت‌ها می‌توانند از APIهای ثالث برای بهبود خدمات فعلی یا توسعه خدمات جدید بهره برده و به داده‌ها و کاربری‌های جدیدی دست پیدا کنند.

بازار APIهای به شدت رقابتی بوده و شرکت‌های مختلف در صدد افزایش سهم خود در این بازار هستند. در این پست ما نگاهی به برخی از بازیگران اصلی اقتصاد API در جهان داشته و برخی از 

شرکت‌های ارائه‌دهنده API ایرانی را معرفی می‌کنیم.

شرکت‌های ارائه‌دهنده API

ارائه‌دهندگان خدمات پردازش ابری مانند سرویس‌های وب آمازون (AWS)، پلتفرم ابری گوگل (GCP) و آژور مایکروسافت (Azure)

پردازش ابری نحوه ساخت و اجرای اپلیکیشن‌ها را متحول کرده و در این فرایند APIها نقش بسیار مهمی بازی می‌کند. پیشروان ارائه خدمات ابری از جمله AWS، گوگل و مایکروسافت طیف وسیعی از APIها را ارائه می‌دهند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند اپلیکیشن‌های خود را بر بستر ابری توسعه داده و اجرا کنند.

آمازون با با ارائه سرویس‌های نظیر Amazon S3، Amazon EC2 و Amazon SNS به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا از ویژگی‌های اصلی آمازون مانند مقیاس‌پذیری، ثبات و امنیت برای توسعه خدمات خود بهره ببرند. گوگل نیز با ارائه API برای خدمات ابری خود مانند سرویس ذخیره‌سازی ابری، ویژن و تبدیل متن به صدا به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا سرویس‌های خود را در مقیاس جهانی عرضه کنند. مایکروسافت با ارائه API برای سرویس‌های مانند پردازش ابری، سرویس‌های شناختی و ابزارهای Azure به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند اپلیکیشن‌های خود را بر بستر زیرساخت مایکروسافت توسعه دهند.

بازارچه‌های API مانند RapidAPI، Postman و Mulesoft

بازارچه‌های به عنوان یکی از بخش‌های اصلی اقتصاد API ظهور کردند و با ارائه یک رابط کاربری برای کشف، آزمایش و استفاده APIهای شرکت‌های مختلف، یک بازار رقابتی و شفاف ایجاد کرده‌اند. شرکت RapidAPI یکی از بازارچه‌های API پیشرو است که API بیش از ۱۰ هزار شرکت را در پلتفرم خود ارائه می‌کند. شرکت‌های Postman و Mulesoft نیز با ارائه ابزارهای برای ساخت، آزمایش و مستندسازی APIها بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب هستند.

پلتفرم‌های ارتباطی از جمله Twilio و Pilvo

APIها با ایجاد امکان ارتباط با مشتریان روی هر دستگاهی و در هر جایی از دنیا، نقشی حیاتی در ارتباطات ابری باز می‌کنند. شرکت‌های Twilio و Pilvo دو پلتفرم ارتباطات ابری پیشرو هستند که APIهای پیام صوتی، متنی، ویدیویی و سرویس چت آنلاین ارائه می‌کنند. این شرکت با ارائه خدمات ارتباطات ابری به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند قابلیت‌های تماس صوتی، متنی و ویدیویی را به اپلیکیشن خود اضافه کرده و یک تجربه کاربری لذت‌بخش و تعاملی ارائه دهند.

سرویس‌های پردازش پرداخت مانند PayPal و Stripe

صنعت پردازش پرداخت نیز با طور گسترده از APIها برای قبول پرداخت‌های آنلاین و حضوری و تبادل وجه بین کسب‌و‌کارها و مشتریان بهره می‌برند. شرکت‌های PAyPal و Stripe دو ارائه‌دهنده مطرح APIهای پرداخیت هستند که به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند جریان‌های پرداخت شخصی‌سازی‌شده ایجاد کرده و با سیستم‌های خود یکپارچه کنند. این APIهای فرایند دریافت وجه توسط کسب‌وکارها از مشتریان در هر جای دنیا را ساده کرده و یک تجربه امن و بی‌نظیر خلق می‌کنند.

پلتفرم‌های API واحد مانند Kloudless و Cloud Elements

پلتفرم‌های API واحد یک رابط کاربری واحد برای دسترسی به داده و کاربری‌های چندین سرویس ابری را ارائه می‌دهند که کار توسعه‌دهندگان برای یکپارچه کردن راهکارها را ساده‌تر می‌کند. شرکت‌های Kloudless و Cloud Elements با ارائه طیف وسیعی از APIهای سرویس‌های ابری نظیر Dropbox، Salesforce و گوگل درایو بین توسعه‌دهندگان بسیار محبوب شده‌اند. این APIها به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند تا از قبالیت‌های چندین سرویس ابری بهره برده و راهکارهای جامعی طراحی و پیاده‌سازی کنند.

سرویس‌های جستجو اکتشاف مانند Algolia و Elasticsearch

APIهای جستجو و اکتضاف برای ارائه نتایج مرتبط با جستجوی کاربران استفاده شده و به آن‌ها کمک می‌کنند تا اطلاعات مورد نیاز خود را سریع‌تر پیدا کنند. شرکت‌های Algoli و Elasticsearch دو ارائه‌دهنده برتر APIهای جستجو و اکتشاف هستند که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند یک تجربه جستجوی شخصی‌سازی شده را ایجاد کرده و اطلاعات مورد نیاز کاربران را به سرعت در اختیار آن‌ها قرار دهند.

شرکت‌های ارائه‌دهنده API ایرانی

در کشور ما نیز شرکت‌های مختلف و سازمان‌های دولتی با ارائه APIهای خود نقش مهمی در توسعه اقتصاد API کشور داشته‌اند. در ادامه به مرور برخی از این شرکت‌ها می‌پردازیم.

اپراتور‌های همراه

اپراتورهای تلفن همراه از جمله ایرانسل و همراه اول با ارائه APIهای اختصاصی خود امکان خرید شارژ تماس و اینترنت، پرداخت قبوض و فعال کردن بسته‌های ترکیبی را برای توسعه‌دهندگان فراهم آورده‌اند. با ساتفاده از این APIها می توان خدمات اپراتورها را به داخل هر اپلیکیشن آورده و بازه خدمات ارائه‌شده را توسعه داد. ایساج به عنوان توزیع‌کننده رسمی شارژ و بسته ایرنترنت اپراتورهای همراه، APIهای این اپراتورها را ارائه می‌کند.

بازارچه‌های API

بازارچه‌های API داخلی مانند پادیوم با عرضه APIهای گوناگون شرکت‌های مختلف و ارائه راهکارهای دیجیتال، فرایند راه‌اندازی و توسعه کسب‌و‌کارها بر بستر دیجیتال را تسهیل می‌کنند. در پادیوم می‌توان علاوه بر APIهای شرکت‌های مختلف، راهکارهایی نظیر امضای دیجیتال پاراف و مدیریت وجوه تنخواه را نیز دریافت کرد.

سازمان‌های دولتی مانند توانیر و شهرداری‌ها

شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی در راستای تحقق دولت دیجیتال، برخی از خدمات خود را در قالب API به کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از این APIها خدمات مشخص‌شده را در اپلیکیشن خود ارائه داده و یک تجربه کاربری لذت‌بخش را پدید آورند.

بانک‌ها و پرداخت‌یارها

بانک‌ها و پرداخت‌یارها با ارائه راهکارهای پردازش پرداخت و تبادل وجه، قلب اکوسیستم دیجیتال را تشکیل می‌دهند. برای مثال بانک پاسارگاد با ارائه خدماتی نظیر حساب دیجیتال و کیف پول به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا فرایند دریافت وجه از مشتریان بابت ارائه خدمات و کالا را تسهیل کرده و اکوسیستم دیجیتال را توسعه دهند.

سرویس‌های کاربردی

علاوه‌بر گزوه‌های ذکر‌شده، شرکت‌های مختلفی با توسعه خدمات زیرساختی و یا کاربردی، سرویس‌های خود را در قالب API به توسعه‌دهندگان ارائه می‌کنند. برای مثال شرکت نشان با ارائه API نقشه و پادرو با ارائه API حمل‌و‌نقل کالا مسیر توسعه فروشگاه‌های دیجیتال و پلتفرم‌های خدماتی را تسهیل می‌کنند. شرکت‌هایی مانند عصر گویش نیز با توسعه خدمات هوش مصنوعی نظیر تبدیل صدا به متن به توسعه‌دهندگان کمک می‌کنند طیف خدمات خود را توسعه داده و یا با استفاده از این سرویس‌ها، خدمات جدیدی را به مشتریان خود ارائه کنند.

اقتصاد APIدر حال رشد و شکوفایی است

با وجود شرکت‌هایی که طیف گسترده‌ای از خدمات را در قالب API ارائه می‌کنند، اقتصاد API در حال شکوفایی است. شرکت‌های ارائه‌دهنده API در زمینه‌های مختلف مانند پردازش ابری و پردازش پرداخت به جزیی حیاتی از اکوسیستم دیجیتال دنیا تبدیل شده و نقش آن‌ها در توسعه این اکوسیستم هرروز پررنگ‌تر می‌شود. با توسعه فناوری و تقاضای روبه‌رشد کسب‌و‌کارها برای بهره بردن از ویژگی‌های APIها، اقتصاد API نیز همواره در حال رشد بوده و فرصت‌های جدیدی را برای ایجاد بازاری پویا و فعال پدید می‌آورد. فرقی نمی‌کند یک توسعه‌دهنده باشید یا یک کسب‌و‌کار یا علاقه‌مند به فناوری، بازار API می‌تواند فرصت‌های جدیدی را در اختیار شما بگذارد.