پادیوم بلاگ
بهینه‌سازی عملکرد API

راهکارهای بهبود عملکرد API | اگر سرعت API شما کند است، این راهکارها به شما کمک می‌کنند

رضا دهقان
تکنولوژی ، مقالات

پس از توسعه یک API، یکی از سوالاتی که توسعه‌دهنده‌ها با آن رو‌به‌رو می‌شوند این است که چطور می‌توان این API را سریع‌تر کرد؟ 

توسعه‌دهنده‌ها همواره در حال توسعه APIهای مختلف مثل Rest APIها برای پشتیبانی از ارسال داده به فرانت یا RPC APIها برای کاربردهای داخلی هستند. این APIها هرچند در ابتدای کار عملکرد خوبی دارند، اما به مرور زمان کندتر و کندتر می‌شوند تا جایی که کاربران تیکت‌هایی از این دست ارسال می‌کنند: «چرا API اینقدر کند شده؟ من که کار زیادی باهاش نمی‌کنم!». اینجاست که بسیاری از توسعه‌دهنده‌ها از خود می‌پرسند چطور می‌توانند عملکرد API را بهبود دهند؟

برای بهبود عملکرد API اول باید ببینیم چه مسائلی باعث کاهش عملکرد می‌شود. طراحی API جنبه‌های مختلفی دارد که هر کدام می‌توانند تاثیرات گوناگونی بر عملکرد API دارند. برخی از این عوامل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • کوئری کند پایگاه داده
  • منطق کسب‌و‌کاری پیچیده
  • کد پیچیده با عملکرد پایین
  • منابع محدود

مورد چهارم (در صورتی که مقیاس‌پذیری را از قبل در نظر داشته‌اید) به راحتی و با اضافه کردن چند سرور حل می‌شود. اما در مورد بقیه موارد باید با توجه به سناریو راهکار ارائه داد. در ادامه چند نکته کلی که می‌تواند به بهبود عملکرد API کمک کند را بیان کرده‌ایم.

۹ راهکار برای بهبود عملکرد API

از سازوکارهای کش برای بهبود سرعت ارسال داده استفاده کنید

برای سیستم‌های نرم‌افزاری که وابسته به ارسال مقادیر زیاد داده در زمان مشخصی هستند، فناوری‌های کش کردن ضروری است. کسب‌‌‌و‌کارها به کمک کش می‌توانند سرعت ارسال داده را افزایش داده و تاخیر را کاهش دهند. 

کوئری‌های پایگاه داده خودتان را ساده‌سازی کرده و تاخیر را کاهش دهید

بهینه‌سازی کوئری‌های پایگاه داده در برخی موارد سخت و چالش‌بر‌انگیز است. اما هوش مصنوعی می‌تواند با تشخیص الگوهای داده به بهبود عملکرد پایگاه داده کمک کنند. با تشخیص الگوهای ثابت و استثناء‌ها ضمن افزایش سرعت پاسخگویی پایگاه داده، تاخیر نیز به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

ارتباط شبکه را بهبود و مقدار Packet Loss را کاهش دهید

دو عامل اساسی در تضمین تبادل سریع داده‌ها کیفیت ارتباط شبکه و Packet Loss هستند. برای بهبود کیفیت شبکه ضمن استفاده از نرم‌افزارهای درست باید زیرساخت شبکه را بهینه و کارآمد انتخاب یا طراحی کنید.

از سرویس‌های CDN برای ارسال سریع‌تر محتوا بهره ببرید

کسب‌وکاری می خواهد محتوای خود را به صورت موثر و سریع در اختیار همه قرار دهد، باید از CDN استفاده کند. در سرویس‌های CDN محتوا هم‌زمان روی چند سرور در نقاط مختلف دنیا نگهداری شده و اطلاعات از نزدیک‌ترین سرور به کاربر درخواست‌دهنده ارسال می‌شد. به این ترتیب سرعت تبادل داده تا حد زیادی افزایش پیدا می‌کند.

از ترفندهای فشرده‌سازی برای کاهش حجم پهنای باند بهره ببرید

برای شرکت‌ها کاهش حجم پهنای باند یک گام ضروری برای حضور آنلاین موثر است. ابزارها و ترفندهای مختلفی برای فشرده‌سازی اطلاعات ارسالی وجود دارد که به کاهش حجم پهنای باند و بهبود عملکرد سیستم کمک می‌کند.

از استراتژی‌های هم‌زمانی برای رسیدگی به چند درخواست هم‌زمان استفاده کنید

استراتژی‌های همزمانی مانند Optimistic locking و استفاده از Etag می‌تواند به مدیریت درخواست‌های هم‌زمان و جلوگیری از بروز اختلال کمک کند.

معماری بک‌اند خودتان را برای بهبود عملکرد API بهینه‌سازی کنید

برای بهبود عملکرد API بک‌اند شما باید بهینه‌سازی شود. پشتیبانی از کش کردن، توزیع متناسب بار و بهینه‌سازی پایگاه داده برخی از استراتژی‌هایی هستند که می‌توانند به بهبود عملکرد سیستم شما کمک کنند.

برای شناسایی و حل گلوگاه‌ها همواره داده‌های خودتان را نظارت و تحلیل کنید

نظارت و تحلیل داده یک گام ضروری برای اطمینان از نحوه عملکرد API در شرایط مختلف است. با نظارت و تحلیل داده‌ها به طور مداوم می‌توانید نقاطی که در آن عملکرد API شما طبق انتظار نیست را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها اقدام کنید.

بهبود عملکرد API گاهی ضروری نیست

پیاده‌سازی برخی از راهکارهای بالا هزینه مالی و زمانی بر کسب‌و‌کار تحمیل می کنند. بنابراین اگر سیستم شما حجم زیادی داده تبادل نمی‌کند و یا تعداد مشتریان شما کم است، در به کار بردن راهکارهای بالا کمی درنگ کنید. گاهی یک راهکار در شرایط خاص نسبت به مزایایی که به ارمغان می‌آورد، به صرفه نیست. گاهی نیازی نیست عمکلرد سیستم را بهینه کنید، به خصوص وقتی سیستم بدون مشکل به کار خود ادامه می‌دهد.