پادیوم بلاگ
هوش مصنوعی و کسب و کار

چگونه API های هوش مصنوعی دنیای کسب و کار را تغییر می‌دهد؟

صبا محبی
تکنولوژی

دنیای تکنولوژی از روزی که آلن تورینگ در سال ۱۹۵۰ پرسید که آیا روزی فرا می‌رسد که ماشین‌ها هم بتوانند فکر کنند، تا الان که همه جا حرف از توانایی ChatGPT است، راه زیادی رفته است. در سال ۲۰۲۲ ارزش بازار هوش مصنوعی در جهان حدود ۱۲۰ میلیارد دلار تخمین زده شده و این رقم در سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی می‌شود که به عدد ۱۶۰۰ میلیارد دلار برسد. نرخ رشد مرکب سالانه برای هوش مصنوعی چیزی حدود ۳۸.۱ درصد در نظر گرفته شده است. در این یادداشت قرار است با هم به نقش هوش مصنوعی در کسب و کار و نحوه تاثیرگذاری آن‌ها را بر فرایند کسب‌وکاری بررسی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «هوش مصنوعی چگونه نظام بانکداری را متحول کرد؟» را هم بخوانید.

آیا ماشین‌ها می‌توانند فکر کنند؟ 

پاسخ این سوال در این روزها مثبت است. این روزها ماشین‌ها نه تنها فکر می‌کنند، بلکه در ساختن زندگی‌های ما نقش دارند. 

هوش مصنوعی بخشی از علوم کامپیوتر است که ماموریت و نقش آن ساختن ماشین‌هایی هوشمند با ظرفیت فکر کردن و عمل کردن مشابه انسان‌هاست. یادگیری ماشین و یادگیری عمیق در کنار هوش مصنوعی باعث توسعه در صنایع مختلف می‌شود. هوش مصنوعی شامل تشخیص صدا، یادگیری، حل مساله، برنامه‌ریزی و چیزهای دیگر می‌شود.

۵ راه برای تغییر کسب‌وکارها توسط هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین بدون شک حال و آینده بوم دیجیتال است. اگر سیستم‌های سازمان و کسب و کار شما هنوز با هوش مصنوعی ادغام نشده و هنوز هم شانس اینکه از قافله عقب نمانید، وجود دارد. در ادامه بخشی از کارهایی که هوش مصنوعی می‌تواند برای شما انجام دهد، توضیح می‌دهیم. 

خودکارسازی عملیات

نهادها و سازمان‌ها باید در طول روز صدها تسک را انجام دهند. هوش مصنوعی کسب و کار را توانمد می‌سازد که روتین کاری خود را خودکار کنند و کارهای اجباری و کم‌ارزش را به دست هوش مصنوعی بسپارند تا وقت نیروی کاری خود را صرف امور کلیدی‌تر سازند. یکی از بخش‌هایی که می‌تواند به سرعت از این موضوع تاثیر پذیرد و بخش زیادی از کارهایش به عهده هوش مصنوعی سپرده شود، بخش پشتیبانی کاربران است. به جای این که به صورت سنتی یک نفر مدام در حال بررسی مشکلات تکراری کاربران باشد، می‌توان از هوش مصنوعی و چت‌بات‌ها برای انجام تیکت‌های ساده و مشکلات متداول استفاده کرد و از نیروی انسانی برای انجام تسک‌های جدی‌تر و مشکلات با اولویت بالاتر استفاده کرد. 

هوش مصنوعی می‌تواند خطای انسانی را کاهش دهد و دقت را تضمین کند. به موازات اینکه کسب‌وکاری رشد می‌کند، باید از روش‌های نوین برای افزایش کارایی و کیفیت خروجی استفاده کرد. 

تصمیم‌گیری آگاهانه

پای هوش مصنوعی به تصمیم‌گیری هم باز شده است. اغلب اوقات برای مردم سخت است که بخش‌های زیادی از داده‌ها را بتوانند تحلیل کنند و بر اساس آن‌ها تصمیم درستی را اتخاذ کنند. اما برای هوش مصنوعی، این یک کار عادی و راحت است. 

به کمک هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، کسب و کار می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها را در دسترس کارمندان خود قرار دهد. این تکنولوژی‌های پیشرفته ترندها را تشخیص می‌دهند و نتایج آینده را پیش‌بینی می‌‌کنند و اکشن‌پلن صحیح را پیشنهاد می‌دهند. 

کارمندان در نهایت می‌توانند از داده‌های تحلیل شده استفاده کنند تا مسائل را حل کنند و درباره قدم بعدی بر اساس اهداف شرکت و ماموریت‌هایش تصمیم بگیرند. 

از آنجایی که هوش مصنوعی دقیق‌تر است و از انسان‌ها سریع‌تر عمل می‌کند، می‌تواند در زمان، پول و منابع صرفه جویی کند. در حالی که در حالت دستی و سنتی تصمیم‌گیری منابع به هدر می‌روند. 

رشد کارایی

با چرخه‌ی کاری خودکار و بهینه‌سازی روزانه تسک‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند به کسب‌وکارها به ده‌ها روش کمک کند. این موضوع باعث می‌شود مدت زمانی که کارکنان برای انجام تسک‌ها می‌گذارند، کاهش پیدا کند. در نتیجه آن‌ها می‌توانند نتایج بیشتری را در مدت زمان کوتاه‌تری به دست آورند و در نهایت کارایی و بهره‌وری سازمان بالا می‌رود. 

همگام با اینکه کسب‌وکار رشد می‌کند تا درآمد و عایدی بیشتری داشته باشد، مشخص است که نیازش به یادگیری ماشین و هوش مصنوعی روز به روز بیشتر می‌شود. 

جذب نیرو و منابع انسانی

فرایندهای متداول استخدام در بسیاری از شرکت‌ها شامل انتشار آگهی شغلی، بررسی رزومه‌ها و هدایت رزومه‌ها در مراحل مختلف جذب می‌شود. اما این فرایند به آن شکلی که باید، انجام نمی‌شود. در حالی که تعاملات انسانی باید یکی از بخش‌های ثابت برای جذب و استخدام افراد باقی بماند، بسیاری از شرکت‌ها برای انجام بخش‌هایی از این فرایند از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا با قدرت بیشتری نیروهای مناسب سازمان خود را پیدا کنند. 

راهکارهای منابع انسانی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، می‌توانند شرح شغلی را بخوانند و بر اساس آن بهترین کاندیدها را از میان رزومه‌های بسیاری که ارسال شده، معرفی کنند. چت‌بات‌ها می‌توانند به متخصصین جذب کمک کنند که فرایندهای پیگیری را انجام دهند. این ابزارهای متکی بر هوش مصنوعی از کاندیداها سوال‌‌هایی درباره مهارت‌ها و تجربیاتشان می‌پرسند و با این کار به فرد استخدام کننده اجازه می‌دهد به سرعت تمام پاسخ‌ها را بررسی کند و زمان کمتری را صرف این مرحله کنند. کسب‌وکارها می‌توانند از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای شناسایی الگوهای داده میان پاسخ‌های مصاحبه‌شونده به سوالات، رزومه، پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی و نیازمندی‌های پوزیشن استفاده کنند و نقاط قوت و ضعف فرد را مشخص کنند. با این روش تصمیم‌گیری نهایی و استخدام بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. 

استفاده از رویکردهای مشتری‌محور

مشتری‌ها در حال حاضر قدرتمند‌تر از هر زمان دیگری هستند. بر اساس مطالعات موسسه Qualtrics XM  در سال ۲۰۲۱، بیشتر از ۶۰ درصد مشتریان می‌خواهند کسب‌وکارها بیشتر به آن‌ها اهمیت بدهند. در غیر این صورت مشتریان ترجیح می‌دهند از برند دیگری خرید کنند که این توجه را به آن‌ها می‌کند. 

به کمک یادگیری ماشین، هوش مصنوعی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کنند نیازها و خواسته‌های مشتریان را برطرف کنند و تجربیات مورد نیاز مشتری را توسعه دهند. 

برای مثال، شما به عنوان یک سرویس استریم موسیقی می‌توانید با ادغام الگوریتم‌های هوش مصنوعی به اپلیکیشن خود، به کاربران کمک کنید تا پلی‌لیست شخصی‌سازی شده خود را بسازند. وقتی آن‌ها اپلیکیشن را باز می‌کنند، با مجموعه‌ای از موسیقی‌های مور علاقه خود مواجه خواهند شد که بر اساس سلیقه خودشان چیده شده است. 

هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند که تجربه کاربری شخصی‌سازی شده‌ای برای کاربران خود بسازند و به مرحله‌ی جدیدی از مارکتینگ دست پیدا کنند. 

هوش‌مصنوعی: آینده کسب‌وکار اینجاست

بعید است که کسی را پیدا کنید که بگوید هوش مصنوعی در حال تغییر دادن کسب‌وکارها نیست. هوش مصنوعی راحتی، سهولت دسترسی، خودکارسازی و کارایی را به کسب‌وکارها ارائه می‌کند و همه این‌ها در کنار هم باعث می‌شود کسب‌وکارها کارایی بیشتری را تجربه کنند و تجربه کاربری بهتری را برای مشتریان خود بیافرینند. 

هوش مصنوعی به کسب‌وکارها کمک می‌کند که مشتریان بیشتری داشته باشند و ارتباط قوی‌تر و پایدارتری را با آن‌ها بسازند. در عوض مشتریان هم نسبت به کسب‌وکارها وفادارتر خواهند بود و درآمد به ازای هر مشتری هم به طور میانگین بالاتر خواهد رفت. 

با گذشت زمان هوش مصنوعی قدرتمندتر و پیشرفته‌تر می‌شود. بنابراین وقت آن است که فرایندهای قدیمی و سنتی خود را کنار بگذارید و هوش مصنوعی را به عملیات‌های خود وارد کنید. 

چگونه هوش مصنوعی را با کسب‌وکار خود ادغام کنیم؟

 به‌کارگیری ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی در عملیات کسب‌وکار نیاز به یک برنامه مستحکم دارد. اول اینکه شما باید تصور کنید چگونه می‌خواهید به عنوان صاحب کسب‌وکار این کار را انجام دهید. در ادامه نکاتی که برای ادغام هوش مصنوعی با کسب‌وکار نیاز دارید که بدانید، توضیح خواهیم داد: 

  • انتظارات واقع‌بینانه تنظیم کنید و نتایج احتمالی این استراتژی را اندازه‌گیری کنید. 
  • به یاد داشته باشید که هوش مصنوعی نمی‌تواند هر مشکلی را برطرف کند یا هر کاری را انجام دهد. بنابراین، شما باید موارد استفاده خاص از هوش مصنوعی را بررسی کنید و تعیین کنید که استفاده از آن امکان‌پذیر است یا نه و چقدر بازگشت سرمایه خواهد داشت. 
  • تعیین کنید که آیا هوش مصنوعی می‌تواند درآمد کسب‌وکار شما را افزایش دهد، بهره‌وری و کارایی شما را افزایش دهد، تجربیات بهتری را برای مشتری فراهم کند یا هزینه‌ها را کاهش دهد یا نه؟ اگر بتواند هوش مصنوعی این مزایا را برای شما در بلند مدت فراهم آورد، می‌توانید زمان قابل توجهی را برای ادغام صرف کنید. 

رهبران کسب‌وکار باید درک کنند که هوش مصنوعی فقط یک فناوری ساده نیست که با چند تغییر کوچک آن را با سازمان ادغام کرد. بلکه یک پارادایم است و باید تمام نیروهای خود را برای پذیرش آن آماده کنید. 

مانند سایر فناوری‌ها، هوش مصنوعی نمی‌تواند به تنهایی کار کند. نیروی کار، ساختار و در یک کلام، کل سازمان باید برای رسیدن به این هدف تلاش کنند و بخشی از برنامه‌ی ادغام باشند. برای مقابله با چالش‌ها، رهبران و مدیران تجاری باید یک نقشه راه ادغام با هوش مصنوعی ایجاد کنند.