ماه گذشته، سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل (WTO) کنفرانسی بینالمللی پیرامون آمارهای گردشگری را در مانیل فیلیپین برگزار کرد. در این کنفرانس، موضوعی کلیدی مطرح شد که در مورد چگونگی استفاده شهرها از کلان دادهها برای مدیریت بهتر گردشگری بود. گردشگری یک صنعت بزرگ است؛ سازمان گردشگری جهانی تخمین زده است که این صنعت در جهان حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) هر کشور را در بر میگیرد و از هر ۱۱ شغل یک شغل مربوط به این صنعت میباشد. شهرها ثروتی باورنکردنی از اطلاعات را در اختیار دارند که پتانسیل انتقال آنها به دنیای گردشگری را دارند. با این وجود، صرف داشتن اطلاعات برای استفادهی مؤثر از آن کافی نیست. شهرها و بازیگران حوزهی گردشگری نیز نیازمند دسترسی به ابزارهایی هستند که آنها را قادر سازد تا یک نتیجهگیری عملی از دادهها بگیرند. بسیاری از این نتیجهگیریها به آنها کمک میکنند تا این اطلاعات نه تنها برای بازدیدکنندگان بلکه برای ساکنین محلی نیز مفید باشند. در این یادداشت دربارهی تاثیر کلان داده ها بر بهبود و پیشرفت صنعت گردشگری صحبت خواهیم کرد.
پیشنهاد میشود بخوانید: چگونه به کمک پادیوم کسب و کار راهنمای شهری آنلاین راهاندازی کنیم.
شهرها در حال جمعآوری کدام نوع از کلان داده های گردشگری هستند؟
در حال حاضر، بسیاری از شهرها در دنیا از فناوریهای کلانداده برای کمک به مدیریت بهتر گردشگری استفاده میکنند. این دادهها به آنها کمک میکنند تا هم شاخصهای سنتی (مثل تولید ناخالص ملی تولید شده مستقیماً توسط گردشگری) را ارزیابی کنند و هم اقدامات جدیدی را به کار گیرند که تنها به واسطهی آنالیز کلاندادهها امکانپذیر هستند.
در مطالعهای که در سال ۲۰۱۴ در مورد گردشگری اسپانیایی شد با استفاده از طیف گستردهای از منابع، اطلاعات زیادی در رابطه با این منطقه استخراج شد، موضوعاتی مانند کشور مبدأ بازدیدکنندگان، مدت زمان اقامت آنها، محلهایی که ترجیح میدهند در آنجا بمانند، بازدیدکنندگانی که ترجیح میدهند به جای بارسلونا به مادرید بروند، مقدار پولی که آنها خرج میکنند و… .
در مطالعهای دیگر، ترندهای گردشگری ایالات متحده نشان داد که این صنعت میتواند دادههایی در مورد نقاط ورود بازدیدکنندگان، کشورهای مبدأ آنها و مشخص کردن نوع سفر آنها (تجاری یا تفریحی) را به طور اختصاصی به دست بیاورد.
صنعت گردشگری چگونه میتواند از کلان دادهها بهره ببرد؟
هیأت مدیرههای بخش گردشگری و شرکتهای مشغول در این حوزه میتوانند از این نوع دادهها به شیوههای مختلفی بهره ببرند. این دیدگاهها میتوانند کمکی عالی در فرآیند تصمیمگیری و ارتقای عملکرد صنعت گردشگری باشند.
بازیگران صنعت گردشگری میتوانند، تصمیمهای آگاهانهای بر مبنای تحلیلها و دادهها بگیرند؛ همچنین میتوانند گروههای هدف از مشتریان بالقوه را در هر مرحله از فرآیند برنامهریزی سفر شناسایی کنند. آنها میتوانند بازده و کیفیت خدمات را افزایش دهند. کلان دادهها حتی میتوانند برای پیشبینی اینکه کدام محصولات جدید میتوانند در بازار موفق باشند استفاده شوند.
برای گردشگران، فناوریهای کلان داده که به طور مؤثر استفاده شدهاند، میتوانند به معنی پیشنهادات شخصیسازی شده متناسب با علایق و نیازهای آنها باشند. در واقع، مشتریان میتوانند تجربیاتی را دریافت کنند که به طور اختصاصی روی نیازهایشان متمرکز شده است.
آمارهای کنفرانس امسال سازمان ملل در مورد گردشگری نیز بر روی نحوه اندازهگیری و ایجاد گردشگری پایدارتر متمرکز بوده که مورد علاقهی مشتریان نیز هست.
پیشنهاد می شود بخوانید: گردشگری پایدار و همه چیزهایی که باید درباره آن بدانید.
به چه چیزهایی برای پیشرفت نیاز داریم؟
با تمام این حرفها هنوز هم مشکلات بسیاری در رابطه با استفاده از کلان دادهها در بخش گردشگری وجود دارند. یکی از این موارد، مشکل به اشتراک گذاری اطلاعات در بین منابع است.
سازمانها اغلب شیوهای استاندارد برای جمعآوری داده ندارند. این موضوع باعث میشود که از پتانسیل کامل این اطلاعات استفاده نشود. خوشبختانه در حال حاضر، WTO در سازمان ملل بر روی ایجاد چارچوب آماری استاندارد برای رفع این مشکلات کار میکند.
همچنین، بسیاری از شهرها مطمئن نیستند که با کلان داده چه کاری کنند. در جولای ۲۰۱۷ گزارش منتشر شده توسط Skift، که داده بزرگ در گردشگری را ” کاری در حال پیشرفت” مینامند، اظهار داشت که ” اغلب اوقات، دادهها (حتی زمانی که در دسترس هستند)، به دست تصمیم گیرندگان شهری نمیرسند”.
بخشی از این مشکلات میتوانند به این دلیل باشند که اطلاعات اغلب اوقات بسیار پیچیده و سنگین هستند و نمیتوان به سادگی آنها را درک کرد، نمایش ساده عاملی کلیدی در این موضوع است.
آینده کلان داده و گردشگری
تصور کنید که به شهری پا میگذارید که هیچگاه قبلاً آنجا نبودهاید. به محض اینکه به آنجا میرسید، دستیاری خواهید داشت که همه چیز را در مورد شهر میداند. این دستیار برنامهای برای سفر شما میسازد که ۱۰۰ درصد مطابق با علایق، بودجه و زمان شما است. این برنامه حتی میتواند بر اساس حال و هوای کنونی شما، پیشنهاد شود.
اگر شما این برنامه را بنویسید، میتوانید متوجه شوید که مردم، پولهای خود را بیشتر خرج چه چیزهایی میکنند، در کجا میمانند، کجا میخواهند بروند و حتی اینکه تا چه اندازه از سفر خود راضی هستند.
این آینده نیست!
تمام این موارد چیزهایی هستند که در حال حاضر هم میتوانند انجام شوند. چیزی که ما از آینده انتظار داریم این است که شهرها و بازیگران صنعت گردشگری به طور روزافزون از کلان دادهها بهره بگیرند. این موضوع واقعا انقلابی در چیزهایی که شهرها به گردشگران و ساکنین پیشنهاد میدهند به وجود میآورد.
با نوآوریهای موجود در اقصی نقاط جهان، سفر هوشمند شیوهای است که به زودی صنعت گردشگری را به سمت خود جذب خواهد کرد.