پادیوم بلاگ

۴ نکته کلیدی درباره‌ی روش‌های نوین پرداخت

شادی سجادی
مقالات

آخرین باری که مقدار زیادی پول نقد را به همراه خود داشته‌اید را به یاد می‌آورید؟ به لطف کارت‌های بانکی و ساده‌تر شدن روز به روز عملیات بانکی، دیگر مانند قدیم احتیاج به حمل پول نقد و جا به جا کردن دستی آن نداریم.
روش‌های پرداخت مبتنی بر NFC که شاید نسبتا کلمه تازه‌تری در فرهنگ بانکداری ایران باشد، مدتی است در سراسر دنیا استفاده می‌شود و مردم دیگر کشور‌ها با مزیت‌های آن، مانند امنیت، سرعت و سازگاری آن با محیط زیست آشنا هستند.
در این پست قصد داریم ۴ مورد مهم و جالب در رابطه با این روش پرداخت را با شما در میان بگذاریم تا با آن‌ بیشتر آشنا شوید.

۱. آن‌ها نسخه دیجیتال کیف پول فیزیکی شما هستند:

روش شارژ کردن این کیف‌پول‌ها بسیار ساده و با استفاده از کارت‌های اعتباری است. وقتی که می‌خواهید برای خرید از کیف پول خود استفاده کنید کافی است در فروشگاه‌هایی که این امکان پرداخت را دارند، گوشی موبایل خود را نزدیک یک دستگاه بگیرید و برای تأیید از اثر انگشت یا کد شناسایی شخصی خود استفاده کنید و با استفاده از آن‌ها، خرید کنید.

۲. کیف پول‌های الکترونیکی امن هستند:

مثل هر تکنولوژی جدید دیگری، قطعا نگرانی‌های زیادی در مورد امنیت کیف پول دیجیتال وجود دارد. با این حال، کیف پول‌های دیجیتال ثابت کرده‌اند که به مراتب، امن تر از کارت‌های معمولی هستند.

برای مثال در کیف پول‌های الکترونیکی داده‌ها را رمزگذاری می‌کنند تا اطلاعات شخصی مانند شماره کارت اعتباری پنهان شود. این بدان معنی است که برای کسی که قصد ردیابی اطلاعات را دارد کار سخت‌تر می‌شود. کیف پول‌های دیجیتال هم‌چنین به ویژگی‌های امنیتی بیومتریک و احراز هویت دو عامله برای تایید تراکنش‌ها متکی هستند.

این همان تکنولوژی است که در بانکداری تلفن همراه مورد استفاده قرار گرفته و در حال حاضر امنیت آن ثابت شده است. پول نقد و کارت‌های اعتباری قابلیت به سرقت رفتن را دارند، اما اعتباری که به تلفن شما و اثر انگشتتان مرتبط است، تقریبا امکان ندارد به سرقت برود.

۳. کیف پول‌های دیجیتال تنها به گوشی های هوشمند محدود نمی شوند:

کیف پول دیجیتال اغلب با تلفن‌های هوشمند همراه است و این دلیل واضحی دارد. بیشتر کیف پول‌هایی که ما تا به حال دیده‌ایم، مانند PayPal، Google Wallet و Apple Pay کیف پول دیجیتال خود را به صورت یک برنامه در تلفن همراه عرضه می‌کنند.

با این حال، کیف پول دیجیتال می‌تواند به اشکال مختلفی باشد، مثل کیف پول‌هایی که وبسایت Coin ارائه می‌دهد. این سایت یک کارت فیزیکی ارائه می‌دهد که تمامی اطلاعات پرداخت شما را در خود ذخیره می‌کند. FitBit یک پلت‌فرم برای خدمات کیف پول Coin ایجاد کرده که قابل پوشیدن است! شما می‌توانید به کیف پول دیجیتال خود، روی یک وسیله پوشیدنی مثل ساعت دسترسی داشته باشید.

در سال ۲۰۱۶ در PayPal با همکاری شرکت Intelliitix، متعهد شد تا با تکنیکی نوآورانه یک دستبند برای شرکت‌کنندگان در یک جشنواره طراحی کند که با فرکانس رادیویی یا تراشه‌های RFID کار کند. به بیان دیگر، جمعیت با استفاده از این دستبند می‌توانستند برای غذا، نوشیدنی و کالا‌هایی که در محل جشنواره استفاده می‌کنند هزینه خود را پرداخت کنند.

با پیشرفت تکنولوژی، کیف پول دیجیتال محدود به گوشی های هوشمند نخواهد بود. اطلاعات آن‌ها در دستگاه‌هایی که قابل پوشیدن هستند ذخیره می‌شوند و حتی ممکن است در نهایت به اینترنت اشیا (IoT) متصل شوند.

۴. بدون ارائه‌ی سرویس، کیف پول‌های دیجیتال بدون استفاده هستند:

کیف‌ پول‌های دیجیتال کاربردهای مختلفی دارند. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین کاربردهای کیف‌ پول‌های دیجیتال، امکان انتقال وجه از یک نقطه به هر نقطه‌ی دیگری در جهان به صورت امن و سریع است.

البته کیف‌های دیجیتال علاوه بر انتقال وجه کاربردهای بسیار زیاد دیگری نیز دارند. در حالت کلی می‌توان سرویس‌هایی که کیف‌ پول‌های دیجیتال ارائه می‌دهند را در ۵ بخش زیر بیان کرد:

  • سرویس‌های پرداخت و کارت: به طور مثال ارائه‌ی کارت‌ برای استفاده از خدمات مبتنی بر پرداخت‌ الکترونیکی و پرداخت‌های یکپارچه و مستقیم.
  • بن‌کارت‌ها و کارت‌های وفاداری: به عنوان مثال ارائه کارت‌های هدیه یا کارت‌های تخفیف برای کارمندان یک سازمان
  • بلیط و حمل و نقل: مثل امکان خرید بلیط کنسرت یا تئاتر و یا هواپیما
  • دسترسی‌ها و کلیدها: برای مثال استفاده به عنوان کلید درب‌ها، کلید اتومبیل یا اتاق‌های هتل
  • هویت: مانند گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت پرسنلی

وجود تمامی این سرویس‌ها در یک کیف پول دیجیتال باعث می‌شود کاربران بتوانند تمامی اطلاعات مهم خود را به آسانی در یک مکان امن و در کنار یکدیگر نگهداری کنند و این موضوع، اهمیت و ارزش و کارایی بسیار بالای کیف‌های پول دیجیتال را نشان می‌دهد.