پادیوم بلاگ
تاثیر کلان داده‌ ها در گردشگری

کلان داده ها چگونه می‌­توانند باعث بهبود و پیشرفت صنعت گردشگری شوند؟

شادی سجادی
تکنولوژی ، مقالات

ماه گذشته، سازمان گردشگری جهانی سازمان ملل (WTO) کنفرانسی بین‌­المللی پیرامون آمارهای گردشگری را در مانیل فیلیپین برگزار کرد. در این کنفرانس، موضوعی کلیدی مطرح شد که در مورد چگونگی استفاده شهرها از کلان داده‌ها برای مدیریت بهتر گردشگری بود. گردشگری یک صنعت بزرگ است؛ سازمان گردشگری جهانی تخمین زده است که این صنعت در جهان حدود ۱۰ درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) هر کشور را در بر می‌­گیرد و از هر ۱۱ شغل یک شغل مربوط به این صنعت می‌­باشد. شهرها ثروتی باورنکردنی از اطلاعات را در اختیار دارند که پتانسیل انتقال آن‌ها به دنیای گردشگری را دارند. با این وجود، صرف داشتن اطلاعات برای استفاده‌ی مؤثر از آن کافی نیست. شهرها و بازیگران حوزه‌ی گردشگری نیز نیازمند دسترسی به ابزارهایی هستند که آن‌ها را قادر سازد تا یک نتیجه‌­گیری عملی از داده‌­ها بگیرند. بسیاری از این نتیجه­‌گیری‌­ها به آن‌ها کمک می‌­کنند تا این اطلاعات نه تنها برای بازدیدکنندگان بلکه برای ساکنین محلی نیز مفید باشند. در این یادداشت درباره‌ی تاثیر کلان داده ها بر بهبود و پیشرفت صنعت گردشگری صحبت خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌شود بخوانید: چگونه به کمک پادیوم کسب‌ و‌ کار راهنمای شهری آنلاین راه‌اندازی کنیم.

شهرها در حال جمع‌­آوری کدام نوع از کلان داده های گردشگری هستند؟

در حال حاضر، بسیاری از شهرها در دنیا از فناوری‌­های کلان‌داده برای کمک به مدیریت بهتر گردشگری استفاده می‌­کنند. این داده­‌ها به آن‌­ها کمک می‌­کنند تا هم شاخص­‌های سنتی (مثل تولید ناخالص ملی تولید شده مستقیماً توسط گردشگری) را ارزیابی کنند و هم اقدامات جدیدی را به کار گیرند که تنها به ­واسطه‌ی آنالیز کلان‌داده‌ها امکان‌­پذیر هستند.

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ در مورد گردشگری اسپانیایی شد با استفاده از طیف گسترده‌­ای از منابع، اطلاعات زیادی در رابطه با این منطقه استخراج شد، موضوعاتی مانند کشور مبدأ بازدیدکنندگان، مدت زمان اقامت آن‌­ها، محل‌­هایی که ترجیح می‌­دهند در آن­جا بمانند، بازدید‌کنندگانی که ترجیح می‌­دهند به جای بارسلونا به مادرید بروند، مقدار پولی که آ­ن­ها خرج می‌­کنند و… .

 در مطالعه‌ای دیگر، ترند‌های گردشگری ایالات متحده نشان داد که این صنعت می‌تواند داده­‌هایی در مورد نقاط ورود بازدیدکنندگان، کشورهای مبدأ آن‌­ها و مشخص کردن نوع سفر آن‌­ها (تجاری یا تفریحی) را به طور اختصاصی به دست بیاورد.

صنعت گردشگری چگونه می‌­تواند از کلان‌ داده‌ها بهره ببرد؟

هیأت مدیره‌های بخش گردشگری و شرکت­‌های مشغول در این حوزه می‌­توانند از این نوع داده­‌ها به شیوه­‌های مختلفی بهره ببرند. این دیدگاه‌­ها می‌­توانند کمکی عالی در فرآیند تصمیم‌­گیری و ارتقای عملکرد صنعت گردشگری باشند. 

بازیگران صنعت گردشگری می‌توانند، تصمیم­‌های آگاهانه‌ای بر مبنای تحلیل­‌ها و داده­‌ها بگیرند؛ همچنین می‌­توانند گروه­‌های هدف از مشتریان بالقوه را در هر مرحله از فرآیند برنامه­‌ریزی سفر شناسایی کنند. آن‌­ها می‌­توانند بازده و کیفیت خدمات را افزایش دهند. کلان‌ داده‌ها حتی می‌­توانند برای پیش‌­بینی این­که کدام محصولات جدید می‌­توانند در بازار موفق باشند استفاده شوند.

برای گردشگران، فناوری‌­های کلان داده که به طور مؤثر استفاده شده­‌اند، می‌­توانند به معنی پیشنهادات شخصی‌­سازی شده متناسب با علایق و نیازهای آن‌­ها باشند. در واقع، مشتریان می‌­توانند تجربیاتی را دریافت کنند که به طور اختصاصی روی نیازهایشان متمرکز شده است. 

آمارهای کنفرانس امسال سازمان ملل در مورد گردشگری نیز بر روی نحوه اندازه­‌گیری و ایجاد گردشگری پایدارتر متمرکز بوده­‌ که مورد علاقه‌ی مشتریان نیز هست.

پیشنهاد می شود بخوانید: گردشگری پایدار و همه چیز‌هایی که باید درباره آن بدانید.

به چه چیزهایی برای پیشرفت نیاز داریم؟

با تمام این حرف‌ها هنوز هم مشکلات بسیاری در رابطه با استفاده از کلان داده‌ها در بخش گردشگری وجود دارند. یکی از این موارد، مشکل به اشتراک گذاری اطلاعات در بین منابع است.

سازمان‌­ها اغلب شیوه‌ای استاندارد برای جمع‌­آوری داده ندارند. این موضوع باعث می‌­­شود که از پتانسیل کامل این اطلاعات استفاده نشود. خوشبختانه در حال حاضر، WTO در سازمان ملل بر روی ایجاد چارچوب آماری استاندارد برای رفع این مشکلات کار می‌­کند.

همچنین، بسیاری از شهرها مطمئن نیستند که با کلان داده چه کاری کنند. در جولای ۲۰۱۷ گزارش منتشر شده توسط Skift، که داده بزرگ در گردشگری را ” کاری در حال پیشرفت” می‌نامند، اظهار داشت که ” اغلب اوقات، داده‌­ها (حتی زمانی که در دسترس هستند)، به دست تصمیم گیرندگان شهری نمی‌­رسند”.

بخشی از این مشکلات می‌­توانند به این‌ ­دلیل باشند که اطلاعات اغلب اوقات بسیار پیچیده و سنگین هستند و نمی‌توان به سادگی آ‌ن‌­ها را درک کرد، نمایش ساده عاملی کلیدی در این موضوع است.

 آینده کلان داده و گردشگری 

تصور کنید که به شهری پا می‌­گذارید که هیچ­‌گاه قبلاً آن­جا نبوده‌اید. به محض این­که به آن­جا می‌رسید، دستیاری خواهید داشت که همه­ چیز را در مورد شهر می‌­داند. این دستیار برنامه‌­ای برای سفر شما می‌­سازد که ۱۰۰ درصد مطابق با علایق، بودجه و زمان شما است. این برنامه‌ حتی می‌­تواند بر اساس حال و هوای کنونی شما، پیشنهاد شود.

اگر شما این برنامه را بنویسید، می‌توانید متوجه شوید که مردم، پول‌­های خود را بیشتر خرج چه چیزهایی می‌­کنند، در کجا می‌­مانند، کجا می‌­خواهند بروند و حتی این­که تا چه اندازه از سفر خود راضی هستند. 

این آینده نیست! 

تمام این موارد چیزهایی هستند که در حال حاضر هم می‌­توانند انجام شوند. چیزی که ما از آینده انتظار داریم این است که شهرها و بازیگران صنعت گردشگری به طور روزافزون از کلان داده‌ها بهره بگیرند. این موضوع واقعا انقلابی در چیزهایی که شهرها به گردشگران و ساکنین پیشنهاد می‌­دهند به وجود می‌آورد.

 با نوآوری‌­های موجود در اقصی نقاط جهان، سفر هوشمند شیوه‌ای است که به زودی صنعت گردشگری را به سمت خود جذب خواهد کرد.

منبع