پادیوم بلاگ
وب‌سرویس‌های گوگل

معرفی معروف‌ترین وب سرویس های گوگل

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، مقالات

گوگل تقریباً مترادف با اینترنت است و تا حد زیادی در تثبیت خود به عنوان موتور جستجوی برتر و ارائه‌دهنده ایمیل موفق بوده است. با این حال خدمات زیادی خارج از بستر موتور جستجو گوگل و ایمیل آن قرار دارد. خوشبختانه بسیاری از این سرویس‌های گوگل دارای API نیز هستند و در قالب وب سرویس های گوگل در دسترس توسعه‌دهندگان است.
Google APIها رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) هستند که توسط Google ایجاد شده‌اند و امکان ارتباط با سرویس‌های Google و ادغام آن‌ها با سایر سرویس‌ها را فراهم می‌کنند. APIها میانبری برای استفاده از ابزارهای قدرتمند مانند Google Maps، Search، Gmail Translate و سایر سرویس‌های محبوب در هر وب‌سایت یا هر برنامه‌ای هستند. از این APIها برای استفاده یا گسترش عملکرد سرویس‌های موجود استفاده می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «API چیست؟» را هم بخوانید.

APIهای گوگل چگونه کار می‌کنند؟

APIهای Google معمولاً بسیار قوی عمل می‌کنند و دارای کتابخانه‌های کلاینت در جاوا، پی اچ پی، پایتون و سایر زبان‌های محبوب هستند. از جمله ویژگی‌های APIهای Google می‌توان به دسترسی به یادگیری ماشین و تجزیه و تحلیل داده‌ها اشاره کرد.
با این حال، شاید بهترین ویژگی APIهای Google این باشد که به کاربران اجازه می‌دهند با سرویس‌های Google که قبلاً در داخل برنامه‌ها یا وب‌سایت‌ها استفاده کردند، تعامل داشته باشند و با آن‌ها ادغام شوند. این قابلیت می‌تواند راهی عالی برای استفاده از سهم بازار بزرگ گوگل و جذب کاربران آن محسوب شود.

APIهای گوگل به درد چه کسانی می‌خورد؟

فهرست Google API برای توسعه‌دهندگان یا برنامه‌نویسانی مناسب است که می‌خواهند از مجموعه ابزارهای Google در برنامه‌ی خود استفاده کنند. به کمک APIهای Google می‌توان در زمان صرفه‌جویی کرد و اثربخشی برنامه‌ها را با کاهش اتکای آن‌ها به سیستم‌های غیرقابل توسعه به طرز قابل توجهی افزایش داد. 

آیا نمونه‌هایی از APIهای گوگل به صورت رایگان وجود دارد؟

بله تقریبا همه‌ی APIهای Google کاملاً رایگان در دسترس همگی هستند.

بهترین لیست APIهای گوگل 

برخی از APIهای برتر گوگل عبارتند از:

  • Google Places
  • Google Maps Geocoding 
  • Google Cloud Vision
  • Google Storage
  • Google Play Store
  • Google Translate
  • GoogleTasks
  • GoogleBooks
  • GooglePlus
  • GoogleDrive
  • GoogleSlides
  • GoogleTimezoneAPI

از لیست API رایگان گوگل چه انتظاری می‌توان داشت؟

این فهرست، APIهای محبوب‌ترین سرویس‌های Google را خلاصه می‌کند.
توضیح مختصری از وظایف هر API، مفیدترین دستورات، میانگین میزان موفقیت، متوسط ​​تاخیر و محبوبیت را لیست می‌کند.

چرا فهرست API گوگل مهم است؟

اگرچه Google API explorer دسترسی به همه APIهای Google را فراهم می‌کند، اما یافتن اطلاعات در مورد یک API خاص برای توسعه‌دهندگان بسیار دشوار خواهد بود. دلیل این امر مرتب‌سازی همه APIهای موجود به ترتیب حروف الفبا و با حداقل گزینه‌های مرور است. لیست Google API می‌تواند برای توسعه‌دهندگان برای اتصال به محصول API مناسب، مفید باشد.

Google Cloud API چیست؟

APIهای Google Cloud رابط‌های برنامه‌نویسی برای سرویس‌های Google Cloud Platform هستند. آن‌ها بخش مهمی از Google Cloud Platform را شامل می‌شوند و به شما این امکان را می‌دهند که به راحتی قدرت همه چیز از محاسبات گرفته تا شبکه، ذخیره‌سازی و تجزیه و تحلیل داده‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی را به برنامه‌های خود اضافه کنید.
Cloud APIها به عنوان خدمات API شبکه در معرض مشتریان قرار می‌گیرند، مانند Cloud Pub/Sub API. هر Cloud API معمولاً روی یک یا چند زیردامنه googleapis.com مانند pubsub.googleapis.com اجرا می‌شود و رابط‌های JSON HTTP و gRPC را از طریق اینترنت عمومی و شبکه‌های ابر خصوصی مجازی (VPC) در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. مشتریان می‌توانند درخواست‌های HTTP و gRPC را مستقیماً یا با استفاده از کتابخانه‌های سرویس گیرنده به نقاط پایانی Cloud API ارسال کنند.
برای مشاهده APIهای Cloud موجود، APIهای Google Cloud را در کتابخانه API کنسول Google Cloud مشاهده کنید.

نحوه‌ی دسترسی به APIهای ابری

می‌توانید در برنامه‌های کاربردی سرور با کتابخانه‌های کلاینت در بسیاری از زبان‌های برنامه‌نویسی محبوب به Cloud API دسترسی داشته باشید (در برنامه‌های تلفن همراه از طریق Firebase SDK یا با استفاده از کلاینت‌های شخص ثالث). همچنین شما می‌توانید با ابزار Google Cloud CLI یا کنسول Google Cloud به Cloud API برسید!

APIهای Google Enterprise

APIهای Google Enterprise رابط‌هایی با ثبات بالا برای تداوم سیستم‌های حیاتی مشتریان هستند. هدف این APIها ایجاد اعتماد متقابل با مشتریان برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است. برای مشکلات مشتری با این APIها، گزینه‌های پشتیبانی همچون Google Workspace، Google Cloud Platform و Google Maps Platform در دسترس هستند. 

برای اطلاعات بیشتر، می‌توانید سری به APIهای Google Enterprise بزنید.

Google APIs Explorer چیست؟

Google APIs Explorer ابزاری است که در اکثر صفحات REST API موجود است و به شما این امکان را می‌دهد تا روش‌های Google API را بدون نوشتن کد امتحان کنید. APIs Explorer بر روی داده‌های واقعی عمل می‌کند، بنابراین هنگام امتحان روش‌هایی که داده‌ها را ایجاد، تغییر یا حذف می‌کنند، احتیاط کنید. برای جزئیات بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم تا اسناد APIs Explorer را بخوانید.

چگونه در لیست APIهای گوگل سرچ کنیم؟

  1. در ابتدا به وب‌سایت  APIs Explorer مراجعه و روی نام API مورد نظر خود کلیک کنید. با این کار اسناد مرجع API برای شما باز می‌شوند.
  2. در سمت چپ اسناد، روی روش مورد نظر کلیک کنید.
  3. در سمت راست پنل، جزئیات درخواست خود را در قسمت “این روش را امتحان کنید” وارد نمایید. برای گزینه‌های بیشتر روی تمام صفحه کلیک کنید.
  4. برای ارسال درخواست خود به API و مشاهده پاسخ بر روی گزینه‌ی Execute بزنید.

SDKهای Google API

همه APIهای Google در چندین زبان برنامه‌نویسی توسعه‌دهنده و SDK پشتیبانی می‌شوند و در دسترس هستند، از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •     Node.js
  •     PHP
  •     Python
  •     Ruby
  •     Objective-C
  •     Java (Android)
  •     C# (.NET
  •     cURL