پادیوم بلاگ

وب‌سرویس‌های ارسال پیامک

یاسمن عیسایی
تکنولوژی

از زمانی‌که اولین پیغام سرویس پیامک (SMS) در سال ۱۹۹۲ ارسال شد، روش ارسال پیام بین تلفن‌های همراه به خوبی رواج پیدا کرد. امروزه، روزانه حدود ۱۸.۷ میلیارد پیامک در سراسر جهان ارسال می‌شود.
پیامک یا همان SMS، یکی از محبوب‌ترین اشکال ارتباطی و یک راه فوق‌العاده سریع، آسان و در دسترس برای برقراری ارتباط با دیگران در دنیای پیام‌رسان‌هایی همچون ایمیل، پیام‌رسان‌های فوری و پیام‌رسان‌های پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی (از جمله، برای مثال، فیس‌بوک و توییتر) محسوب می‌شود که برای مشاغل مختلف نیز بسیار مقرون به صرفه است.
با توجه به این‌که اکثر مردم هر روز پیام‌های متنی مختلفی ارسال می‌کنند اما بسیاری هنوز در مورد نحوه عملکرد این سیستم ارتباطی اطلاعات زیادی ندارند، تصمیم گرفتیم تا بیشتر در این‌باره بنویسیم و پیامک‌ها را تجزیه و تحلیل کنیم. پس اگر شما هم جز این دسته هستید، پیشنهاد می‌کنم تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید. 

تاریخچه ارسال پیامک

تاریخچه‌ی ارسال پیامک به خدمات پیام‌رسانی از راه دور مانند TWX و Telex در اوایل دهه ۱۹۳۰ برمی‌گردد. سیستم‌های صفحه‌بندی بی‌سیم فقط متنی (و در ابتدا فقط عددی) در ابتدا در دهه ۱۹۸۰ ظاهر شدند و در دهه ۱۹۹۰ به خدمات دو طرفه تبدیل شدند. این سیستم‌ها قبل از اینکه تقریباً به طور کامل با سرویس‌های پیامک جایگزین شوند، محبوب زیادی در برنامه‌های پیام‌رسانی مصرف‌کننده و تجاری داشتند.
دسامبر ۱۹۹۲ بود که نیل پاپورث، مهندس Airwide Solutions، اولین پیام متنی را با عنوان  “کریسمس مبارک” ارسال کرد. او این کار را از طریق شبکه Vodafone در بریتانیا و کامپیوتر شخصی خود به تلفن همراه انجام داد.
گنجاندن پیامک به عنوان یک سرویس در سیستم سیگنالینگ ۷، که زیربنای اجرای سیستم‌های تلفن سیمی و بی‌سیم معاصر است، امکان ادغام پیامک در خدمات تلفن همراه را فراهم کرد. این کار با شبکه‌های آنالوگ ۱G آغاز شد، اما سپس با توسعه سیستم‌های دیجیتال ۲G، به ویژه سیستم جهانی ارتباطات سیار، علاقه چشمگیری ایجاد کرد.
سیاست‌های اولیه قیمت‌گذاری تلفن همراه از سوی بسیاری از اپراتورها، کاربران را به ارسال پیامک به جای تماس صوتی تشویق می‌کرد. امروزه ارسال پیامک با قدیم بسیار متفاوت‌تر شده و به کارگیری عبارات و واژگان اختصاری جدید همچون “RU” به جای “آیا شما” در زبان انگلیسی و یا استفاده از نمادهای تصویری معروف به ایموجی به جای کلمات و عبارات خاص، فرهنگ ارتباطی را تحت تاثیر قرار داده است. استفاده از این دو تکنیک محدودیت‌های طول پیام را جبران می‌کنند.
در جهان امروز پیام‌ها از پروتکل‌های ارتباطی استفاده می‌کنند که در سال ۱۹۸۵ توسط سیستم جهانی ارتباطات سیار (GSM) استانداردسازی شده است. در سیستم GSM یک پیام استاندارد به ۱۶۰ کاراکتر  یا کمتر محدود می‌شود.

کاربردهای استفاده از پیامک 

ایجاد ارتباط دو طرفه با مشتریان
سفارشی کردن پیام‌ها، از جمله پیامک‌های انبوه شخصی‌سازی شده
ارسال رمزهای یکبار مصرف (OTP)
تایید قرار ملاقات یا رزرو

ردیابی تحویل پیام برای ارائه بازخورد در مورد تلاش‌های خدمات مشتری
ترویج فروش و تخفیف
ارائه انعطاف‌پذیری با کمپین‌های بازاریابی تقسیم شده
ارسال اعلان‌های ردیابی محموله
استفاده از احراز هویت دو مرحله ای (۲FA) برای امنیت حساب

 انواع مختلف پیام‌های متنی

قبل از اینکه به نحوه و چگونگی عملکرد پیامک‌ها بپردازیم، بیایید انواع مختلف پیام‌های متنی را بررسی کنیم. به طور کلی  پیام‌های متنی به ۴ دسته تقسیم می‌شوند. OTT ،MMS ،SMS و MLP.

SMS

مخفف عبارت Short Messaging Service و به معنای “متن کوتاه” می‌باشد. همانطور که از اسمش مشخص است SMS حداکثر ۱۶۰ کاراکتر الفبایی و عددی را شامل می‌شود. 

MMS

مخفف عبارت Multimedia Messaging Service و  اساس اکثر سرویس‌های پیامکی معاصر است. مزیت MMS نسبت به SMS فضای بیشتر آن است. شما با این نوع پیامک می‌توانید تا ۵۰۰۰ کاراکتر در پیام اصلی، به اضافه یک خط موضوع تا ۲۰ کاراکتر و تصاویر (به عنوان مثال، JPEG، PNG یا GIF متحرک) را ارسال کنید. MMS از ویدیوها نیز پشتیبانی می‌کند.

صفحات فرود موبایل (MLP)

از نظر فنی، MLP یک پیام متنی نیست. اما این صفحات سازگار با موبایل و دارای ویژگی‌های غنی از طریق پیامک استاندارد به عنوان راهی برای افزایش تعامل با مشتریان به آن‌ها پیوند داده شده است. 

پیام‌رسانی برنامه بیش از حد (OTT)

برنامه‌هایی مانند Whatsapp، iMessage و Facebook Messenger از روش کمی متفاوت برای ارسال پیامک استفاده می‌کنند. در حالی که SMS، MMS و MLP از یک شبکه مخابراتی برای انتقال پیام‌ها کمک می‌گیرند. پیام‌رسانی OTT به اینترنت یا اتصال WIFI نیاز دارد.

نحوه‌ی عملکرد پیامک چگونه است؟

نحوه عملکرد پیامک به فرستنده‌ی آن بستگی دارد. اگر فردی از تلفن خود به تلفن شخص دیگری پیام ارسال کند، فقط از شبکه تلفن همراهش استفاده کرده است. در حالیکه، کسب‌وکارها باید از فناوری Gateway برای ارسال حجم عظیمی از پیام‌ها به مشتریان خود کمک بگیرند. در این روش پیام‌های متنی از یک کامپیوتر به سمت دستگاه‌های دستی ارسال می‌شوند. بیایید نگاهی به هر دو مورد بیاندازیم و بیشتر با این روش‌ها آشنا شویم.

ارسال پیامک توسط شخص

به عبارت ساده در این مدل اتفاقی که می‌افتد این است که وقتی پیامی را به عنوان مثال برای همسرتان در تلفن خود تایپ و سپس ارسال می‌کنید، شرکت مخابراتی تلفن همراه شما از سیستم GSM برای تبدیل پیام و شماره‌ی همراه گیرنده استفاده می‌کند. در این روش داده‌های ارسالی به نزدیک‌ترین دکل تلفن همراه هدایت می‌شوند.

ارسال پیامک توسط کسب‌وکار

هرچقدر که شبکه برای پیام‌های تکی به خوبی کار می‌کند، برای کسب‌وکارهایی که می‌خواهند SMSهای انبوه را برای همه مشتریان خود ارسال کنند، غیر موثر ظاهر می‌شود! برای این کار باید از دستگاه‌های متصل به اینترنت، مانند رایانه‌های شخصی، تبلت یا تلفن همراه کمک گرفت و ارسال پیامک تحت‌وب، تنها توسط وب‌سایت‌هایی به نام دروازه‌های پیامکی (SMS gateways) امکان‌پذیر است.
Gateway (دروازه)، یک پلتفرم یا موتور آنلاین است که می‌تواند به سرعت حجم عظیمی از پیامک‌ها را در یک فضای امن و در مدت زمان بسیار کوتاهی دریافت و هدایت کند. همچنین قابلیت‌های Gateway امکان تبادل شفاف پیام‌های SMS را بین شرکت‌های مخابراتی و سایر روش‌های پیام‌رسانی فراهم می‌کند. این فناوری برای مشاغلی که پیامک‌های انبوه ارسال می‌کنند، می‌تواند یک گزینه‌ی کاملا ایده‌آل به حساب آید. به عنوان مثال، دروازه Message Media می‌تواند بیش از ۱۰۰۰۰ رویداد در ثانیه را پردازش کند و ۹۵٪ از پیام‌ها را در عرض ۲ ثانیه تحویل دهد. یکی از تفاوت‌های اصلی بین پیامک از طریق تلفن و پیامک‌های مبتنی بر وب این است که می‌توانید تنها با یک کلیک در عرض چند دقیقه به یک یا هزاران مشتری پیام خود را ارسال کنید.

SMS gateway چگونه کار می‌کند؟

gateway، پیام‌ها را مستقیماً از طریق یک ارائه‌دهنده (که می‌تواند یک شبکه مخابراتی یا حامل باشد) هدایت می‌کند و با بهره‌گیری از قوانین می‌تواند به سرعت تصمیم بگیرد که کدام ارائه‌دهنده بهترین، سریع‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر را برای ارسال پیام ارائه می‌دهد. پیام‌های متنی وب به تلفن با اتصال فرستنده به گیرندگان از طریق اینترنت به جای تلفن همراه کار می‌کنند.
عوامل زیادی در این مسیر نقش ایفا می‌کنند از جمله محتوای پیام، گیرنده و حامل فرستنده، نوع پیام (به عنوان مثال، SMS یا MMS)، و… نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که کدام مسیر کمترین تعداد پرش را برای پیام شما به همراه دارد. با شناسایی بهترین مسیر، پیام از دروازه یا همان gateway عبور می‌کند و به گیرنده تحویل داده می‌شود. (در این روش همه چیز به صورت خودکار اتفاق می‌افتد).

SMS API چیست؟

SMS API نوعی API است که به شما این امکان را می‌دهد تا هزاران پیام متنی را در عرض چند ثانیه به صورت خودکار ارسال کنید. همچنین به شما امکان دسترسی به اعلان‌ها و اطلاعات مشتریان (حتی در خارج از ساعات کاری) را نیز می‌دهد. در حقیقت SMS API، اپراتورهای مخابراتی را به اینترنت متصل می‌کند و از ورود پلتفرم یا نرم‌افزارهای «واسطه» اجتناب می‌کند. 
استفاده از SMS API علاوه‌بر صرفه‌جویی  در زمان و هزینه، امکان ارتباطات همه‌کاناله کارآمد، حرفه‌ای و ایمن را فراهم می‌کند که تجربه و پشتیبانی مشتری را بهبود می‌بخشد. سیستم‌هایی مثل ایمیل اغلب سرعت شما را کاهش می‌دهند و باعث می‌شوند ارتباطات تجاری شما برای مشتریان ناخوشایند و قدیمی به نظر برسد. مزیت استفاده از SMS API نسبت به برنامه‌های مبتنی بر وب این است که آن‌ها به اتصال اینترنت نیازی ندارند و تا زمانی‌که کاربر به تلفن همراه دسترسی داشته باشد، می‌تواند پیام‌های شما را دریافت کند.

وب‌سرویس ارسال پیامک

یک وب‌سرویس پیامک به شما این امکان را می‌دهد تا بین برنامه‌ها و سیستم‌های ناهمگن ارتباط برقرار و داده‌ها را مبادله کنید. با این کار می‌توانید علاوه بر مدیریت ارتباطات تلفن همراه از یک سرور راه دور، یک سیستم هوش تجاری نیز بسازید.
این پروتکل معمولاً بین کاربر نهایی که باید پیامک را ارسال یا دریافت کند و شبکه تلفن همراه مرکز خدمات پیام کوتاه (SMSC) است.

بهترین ارائه‌دهندگان وب‌سرویس ارسال پیامک

این ارائه‌دهندگان تلاش کردند تا هوشمندانه با مشتریان خود در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و پیام‌های خود را در زمان مناسب به دست آن‌ها برسانند. از جمله مطرح‌ترین ارائه‌دهندگان ایرانی و خارجی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
در ادامه لیستی از مطرح‌ترین ارائه‌دهندگان ایرانی و خارجی را با هم بررسی می‌کنیم.

ارائه‌دهندگان خارجی

Twilio
Telesign
Vonage (Nexmo)
MessageBird
Text Local
D7 Networks
Telnyx
ClickSend
EZ Texting
Podium
Textedly
Nexmo SMS Messaging
SimpleTexting
Nexmo Verify

ارائه‌دهندگان داخلی

فراز اس‌ام‌اس
ملی پیامک

مدیانا
پیام‌رسان
همکاران اس‌ام‌اس