پادیوم بلاگ

معرفی روش‌های استعلام پروانه طبابت

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، مقالات

در گذشته‌ای نه چندان دور و زمانی‌که تمامی کارها به صورت دستی و سنتی انجام می‌شد، برای یافتن یک سری اطلاعات و یا اطمینان از صحت داده‌ها باید روندی سخت و پیچیده‌ طی می‌شد. در طول این مسیر، زمان و حتی هزینه‌های گزافی صرف می‌شد و در نهایت نیز ممکن بود آن اطلاعات در میان حجم انبوهی از داده‌ها گم شود و هرگز بازیابی نشود. 
حال تصور کنید در چنین دوره‌ای شما به عنوان یک بیمار می‌خواهید پروانه طبابت پزشک‌تان را چک کنید و یا قصد تاسیس یک ساختمان پزشکان را دارید، حتی ممکن است در فکر طراحی یک نرم‌افزار و سایت کمک‌رسان پزشکی مانند اسنپ‌دکتر و یا پذیرش ۲۴ باشید؛ در هر کدام از این موارد شما نیازمند تایید صحت اطلاعات پزشکانی هستید که قصد همکاری با آن‌ها را دارید.خب به نظر شما بهترین راهکار چیست؟
در دنیای امروز، بشر همواره برای کارهایش به دنبال راه‌حل آسان و دور زدن مراحل طولانی و پیچیده است. به همین دلیل در ابتدا دست به دامن روش ذخیره‌‌سازی الکترونیکی داده‌ها شد. اما این روش هم به علت زمان‌بر بودن دوام زیادی نداشت و همین دلیلی شد برای ظهور رابط‌ برنامه‌نویسی کاربردی یا همان API‌.

پیشنهاد می‌کنیم اگر برای توسعه کسب و کار خودتان نیاز به API دارید، پیشنهاد می‌کنیم فرم زیر را پر کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند:

    وقتی پای API به پزشکی می‌رسد!

    با روی کار آمدن API‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف با ارائه‌ی روشی ساختاریافته به اطلاعات دقیق و مورد نیاز کاربرانشان به سرعت دسترسی پیدا کرده‌اند. تاکنون API‌ها، در حوزه‌های مختلفی از جمله بهداشت و درمان، بانکداری و مباحث مالی، تفریحی و گردشگری، بیمه و … پا گذاشتند. در حیطه‌ی پزشکی با انتقال یکپارچه داده‌ها، بر روی دستگاه‌های قدیمی سرپوش گذاشته شد و ذینفعان مراقبت‌های بهداشتی به رابط‌های برنامه‌نویسی یا APIها متکی شدند. 
    یک محیط بهداشتی ایده‌آل را تصور کنید که در آن ردیاب‌های تناسب اندام، برنامه‌های بیمار، سیستم‌های بیمارستانی، نرم‌افزار داروخانه و ابزارهای آزمایشگاهی به راحتی داده‌ها را مبادله می‌کنند. در این دنیای خیالی، از بیمار گرفته تا پزشک و محقق پزشکی، همگی می‌توانند در مدت زمان خیلی کوتاهی و از طریق تلفن‌های هوشمند به فایل‌های مربوطه دسترسی پیدا کنند. حال این رویا به کمک APIهای پزشکی به واقعیت تبدیل شده است. 
    APIهای مختلفی در حوزه‌ی بهداشت و درمان وجود دارند که باعث سرعت بخشی انتقال داده‌ها می‌شوند از جمله این رابط‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

    • APIهای تلفیقی برای دسترسی به داده‌های بیمار
    • APIهای مدیریت داده‌های بالینی و تجزیه و تحلیل
    • APIهای محتوای سلامت عمومی
    • داده‌های دارویی و APIهای بررسی تداخل دارویی
    • APIهای بررسی کننده علائم 
    • APIهای سلامت از راه دور
    • FHIR API 

    اگر با کاربردهای API‌ها، در صنعت پزشکی آشنا نیستید، پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «کاربردها و روند استفاده از API در سلامت و پزشکی» را هم بخوانید.

    FHIR API، رابطی مفید در صنعت پزشکی

    FHIR، مخفف Fast Healthcare Interoperability Resources، به معنای استاندارد اصلی صنعت است که برای به اشتراک‌گذاری داده‌های مراقبت‌های بهداشتی (به طور خاص سوابق سلامت الکترونیکی) توسعه یافته است. این API که از معماری REST API استفاده می‌کند، بر روی پروتکل HTTPS یا همان HTTP Secure پیاده‌سازی شده است و سیستم‌های سلامت را قادر می‌سازد تا داده‌ها را در قالب‌های JSON و XML تبادل کنند. 
    در واقع ایده ساخت FHIR این بود که سوابق بیمار را به عنوان مجموعه‌ای از منابع یا قطعات داده جداگانه با اندازه و ساختار یکسان نشان دهد. هر منبع یک شناسه منحصر به فرد دارد که حاوی بخش کوچکی از اطلاعات است (مثلاً نتیجه آزمایشگاه یا جزئیات دارو). بسته به نوع پرس‌وجو، API مبتنی بر FHIR یک منبع یا ترکیبی را که در یک سند بزرگتر ادغام شده است، بازیابی می‌کند.

    APIهای ارائه شده سازمان نظام پزشکی کشور

    شماره نظام پزشکی عددی ۵ رقمی است که از سمت سازمان نظام پزشکی کشور به پزشکان اعطا می‌­شود. بر این اساس می‌توان گفت که دارندگان شماره نظام پزشکی صلاحیت لازم برای طبابت را دارا هستند. استعلام شماره نظام پزشکی درمانگران به صورت آنلاین انجام می‌گیرد. طبق توییت علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت درباره استعلام پروانه طبابت پزشکان، بیماران می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان نظام پزشکی، شماره نظام پزشکی درمانگر خود را استعلام بگیرند و از قانونی بودن فعالیت وی مطلع شوند.

    شما می‌توانید با ورود به این سامانه و جست‌­و­جو در میان اعضای سازمان، از اطلاعات درمانگر خود مطلع شوید. اما اگر صاحب کسب‌وکاری هستید و می‌خواهید این اطلاعات را به عنوان یکی از بخش‌های کسب‌وکارتان به مشتریان خود ارائه کنید، پیشنهاد می‌کنیم قسمت آخر این یادداشت را بخوانید. 

    • نام و نام‌خانوادگی
    •  نوع تخصص
    •  شماره نظام پزشکی
    •  آخرین مدرک تحصیلی
    •  فهرست مدارک تحصیلی فهرست مجوزهای صلاحیت حرفه‌ای (پروانه فعالیت) 
    • شهر مجاز پروانه
    •  نوع پروانه 
    • مدرک مربوطه
    •  تاریخ انقضا 
    • اطلاعات تماس
    •  آدرس مطب پزشک
    •  تلفن مطب پزشک
    •  کدپستی مطب پزشک

    چطور می‌توان این اطلاعات را در قالب API دریافت کرد؟

    کسب‌وکارهایی که قصد دارند تا در حوزه‌ی سلامت و بهداشت و درمان فعالیت کنند برای ارائه خدمات بهتر خود، نیازمند این دست APIها خواهند بود. این کسب‌وکارها در ابتدا باید توسط سازمان نظام پزشکی کشور تایید و مجوزهای مورد نیاز را دریافت کنند.
    یکی از پلتفرم‌های ارائه‌دهنده‌ی این APIها، پادیوم است. به کمک این APIها هر کسب‌وکاری که قصد داشته باشد خدمات رزرواسیون وقت پزشک به مشتریان خود عرضه کند، می‌تواند از صحت پروانه طبابت هر پزشک اطمینان حاصل کنند.