پادیوم بلاگ
بانکداری آینده

مردم در آینده چگونه کار‌های بانکی خود را انجام می‌دهند؟

شادی سجادی
مقالات

در آینده چه چیزی جایگزین دستگاه‌هایی مثل کامپیوتر‌های شخصی، گوشی‌های هوشند و … که بانکداری را تحت تاثیر قرار داده‌اند می‌شود؟ آیا با فراگیر شدن اینترنت ۵G و واقعیت مجازی و دستگاه‌های هوشمند صوتی و ادغام شدن آن‌ها با اینترنت اشیا، می توانیم شکل کاملا جدیدی از تعامل با کاربران را انتظار داشته باشیم؟

مدت زیادی نمی‌گذرد که ما می‌توانیم به جای مراجعه به شعبه از دستگاه‌های ATM و تکنولوژی‌های دیگر برای کار‌های بانکی خود استفاده کنیم. پس از آن کامپیوترهای شخصی آمدند و بانکداری آنلاین به دلیل راحتی و توانایی خود، که نیاز به مراجعه به شعبات بانک را از قبل هم راحت‌تر می‌کرد، محبوب شد.

امروزه ما این امکان را داریم که بیشتر کار‌های بانکی خود را از طریق دستگاه‌های تلفن همراه انجام دهیم.

فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند و ارتباط آن‌ها با بانکداری و ارتباطات، موضوعات اجتماعی، سرگرمی، سلامتی، خرید، برنامه ریزی و تحقیقات، نمونه ای کامل از یک ادغام دیجیتال است. گوشی‌های هوشمند امروزه جایگزین دستگاه‌های پخش موسیقی، دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری، کنسول‌های بازی، دستیاران شخصی و تلفن شده‌اند. به احتمال زیاد، گوشی هوشمند هم در نهایت جایگزینی پیدا خواهند کرد که بیشتر با زندگی روزمره ما هماهنگ باشد. در واقع، Gartner معتقد است که تا سال ۲۰۲۰، اکثر دستگاه‌های هوشمند ما طراحی خواهند شد که بدون نیاز به لمس کردن کار کنند.

دستگاه‌های هوشمند بانکی آینده چه چیز‌هایی خواهند بود؟

نتایج تحقیقات می گوید که ۹۵ درصد از آمریکایی‌ها در حال حاضر تلفن همراه دارند و ۷۷ درصد از آن‌ها گوشی هوشمند دارند (در مقایسه با ۳۵ درصد در سال ۲۰۱۱)، آیا اصلا قرار است چیزی جایگزین گوشی‌های هوشمند شود؟

بسیاری معتقدند که انقلاب بزرگ بعدی در حوزه تکنولوژی ترکیبی از فن‌آوری‌های دیجیتال و قابلیت ها مختلف صنعت IT، از جمله واقعیت مجازی و افزوده، بیومتریک‌های پیشرفته، صدا و سایر قابلیت های طراحی شده که توسط ابر هماهنگ می‌شوند خواهد بود. این دستگاه(که ممکن است دیگر در قالب یک دستگاه هم نباشد) کلیه بخش های زندگی کاربر را شامل خواهد شد، از مسائل بانکی گرفته تا سفر، سلامتی، خرید، شبکه‌های اجتماعی و… .

تکنولوژی‌های صوتی مثل آمازون اکو و صفحه اصلی گوگل ممکن است نمونه اولیه از مرحله بعدی صنعت بانکی باشند و دستگاه‌های پوشیدنی مثل ساعت اپل، بسیار فراتر از آنچه که امروز شاهد آن هستند خواهند شد … اما آیا آینده چیز بیشتری هم به ما هدیه خواهد داد؟

در حالی که آینده تعامل بانکی ممکن است بخشی از همه مواردی که گفتیم باشد، به سختی می توان به وضوح تصور کرد که چه چیزی در آینده قرار است پیش بیاید، درست مثل اینکه بخواهیم، ترکیب بسیاری از ویژگی‌ها و توابع که امروزه در گوشی‌های هوشمند وجود دارند را به تصویر بکشیم.

شاید برخی از نسخه‌های گوشی‌‌های هوشمند، امروزه همچنان وسیله‌ای برای آینده بانکی باشد، چرا که آن‌ها تبدیل به یک بخش مرکزی از زندگی همه ما شده‌اند. شاید ما فقط در مورد تکرارهای مداوم و پیشرفت هایی در مورد آنچه که قبلا در قالب دیگری از دستگاه دستی وجود دارد صحبت می کنیم. ممکن است این مسیر در آینده قابل پیش‌بینی باشد، چرا که از قابلیت‌های بسیاری تشکیل شده که باید با نسخه‌های بعدی جایگزین شود.

افق‌های قابل انتظار در صنعت بانکداری

برای فهمیدن آنچه که مردم درباره آینده صنعت خدمات مالی فکر می کنند، در توییتر و LinkedIn بررسی انجام شد. پاسخ‌های زیادی گرفته شد، در حالی که بعضی افراد معتقد بودند که فناوری های فعلی (مثلا دستیارهای صوتی دیجیتال) گسترش پیدا می‌کنند، دیگران به آینده دورتری نگاه می‌کردند.

بانکداری به طور کامل تحت تجربیاتی است که ما به رسمیت نمی شناسیم، درست مانند Lyft و Uber که دارای تکنولوژی‌ها پنهان پرداخت هستند.


-الکس جیمنز

شخصی سازی

در گذشته، بانک‌ها نسبت به تمام افراد و خدماتی که به آن‌ها ارائه می‌کردند رویکرد یکسانی داشتند، اما انتظار می‌رود که خدمات بانکی در آینده به نیازهای فردی بیشتر توجه کند. پشت این موضوع ممکن است توسعه داده‌ها باشد و یا استفاده هوشمندانه تر بانک‌ها از داده ها. از طریق بررسی نحوه پرداخت پول توسط ما گرفته تا زمانی که واقعا خرید می‌کنیم و یا دستگاه هایی که ما برای ورود به حساب خود استفاده می کنیم، بانک‌ها می‌توانند به پروفایل منحصر به فردی از مشتریان خود دست پیدا. همچنین نقاط داده خارجی هم وجود دارند که می‌توانند از آن استفاده کنند، مثلا پروفایل های رسانه های اجتماعی.

البته هیچ بانکی نباید از هیچ یک از این اطلاعات بدون رضایت صریح مشتری استفاده کند، اما ممکن است برای خدمات بانکی بسیار شخصی در آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر استفاده از داده‌ها، بانک‌ها مشارکت‌های مربوط به سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی را هم افزایش خواهند داد تا هر قادر باشند هر نوع خدماتی را ارائه دهند: انتقال پول خارجی، وام‌های بانکی هوشمند، کارت های اعتباری، برنامه‌های بودجه‌بندی، نرم افزارهای حسابداری و…

فوری بودن

هر چقدر رفتار بانک با استفاده از داده‌ها هوشمندانه‌تر شود در آینده نیز قادر خواهد بود همه چیز را سریع‌تر انجام دهد. اگر، برای مثال، ما بخواهیم برای دریافت وام درخواست بدهیم، کل فرآیند تا اندازه‌ای که ممکن باشد سریع انجام می‌شود.

بانک اطلاعات شما را دارد، بنابراین نیازی نخواهد بود که فرم را به صورت دستی پر کنید چرا که فرم دیجیتال را قبل از آن پر کرده‌اید.

ممکن است بپرسید تایید هویت چه می‌شود؟

هویت شما را می‌توان با گوشی هوشمند و اسکن یک سند مثل گذرنامه تایید کرد و یا استفاده از قابلیت تشخیص چهره از طریق دوربین گوشی هوشمند. بانک‌هایی که در حال حاضر در فرایند پر هزینه و در عین حال ضروری تحول دیجیتال هستند، قادر خواهند بود زودتر از بانک‌های دیگر به مشتریان خود خدماتی یکپارچه‌تر ارائه دهند.

بانک‌ها در آینده قادر خواهند بود اطلاعات مشتری را منطقی‌تر پیوند دهند، بلافاصله به آن‌ها دسترسی پیدا کنند و از این اطلاعات به صورت هوشمندانه برای ایجاد یک سرویس سازگار در تمام کانال‌ها استفاده کنند.

هوش مصنوعی و ربات‌های چت

تعدادی از بانک‌ها در حال حاضر از ربات‌های چت در وبسایت خود استفاده می‌کنند، با استفاده از این ربات‌ها بسیاری از سوالات ساده به صورت اتوماتیک پاسخ داده می‌شوند. با این حال، این ربات‌های چت با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند و یاد می گیرند که چگونه با مسائل پیچیده تر مقابله کنند تا نیاز به مداخله کمتر در سمت بانک داشته باشند.
این یک خبر خوب برای مشتریان است، زیرا آن‌ها امکان دریافت کمک و حمایت روزمره را بهتر از قبل خواهند داشت و برای بانک نیز مناسب‌تر است.

هوش مصنوعی (AI) نیز توسط بانک‌ها برای ارائه خدمات بهتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به ایجاد یک ترکیب کامل از کارایی با یک تماس انسانی کمک می‌کند. سیستم های AI به سوال مشتری گوش می دهند و یا آن را‌ می‌خوانند و از طرف نماینده بانک به نحوی خاص پاسخ می‌دهند و منجر به بالا رفتن رضایت از خدمات توسط مشتریان می‌شود.

اشیا متصل به هم و بیومتریک‌ها

سیستم‌های تشخیص صدا در سال‌های اخیر به طرز چشمگیری پیشرفت کرده‌اند. دستیارهای صوتی iOS و Android در گوشی‌های هوشمند و Alexa، Assassin’s Personal Amazon. در این دستگاه‌ها برای خدمات بانکی و مالی نیز توان بالقوه وجود دارد و ما احتمالا در آینده می‌توانیم می توانیم انجام پرداخت‌ها را از طریق Alexa یا Siri انجام بدهیم. مثلا ممکن است در راه برگشت به منزل بتوانیم با استفاده از دستیار صوتی برای شام پیتزا سفارش بدهیم.

سیستم های تشخیص صدا در شرایط امنیتی هم بهبود پیدا می‌کنند و به عنوان بخشی از سیستم‌های سریع و امنیتی به مشتریان اجازه می‌دهند به سرعت به حساب های خود دسترسی پیدا کنند و پرداخت‌های خود را تأیید کنند. دیگر روش های بیومتریک مانند اسکن عنبیه و اثر انگشت در حال حاضر هم در بسیاری از موارد استفاده می شود و پس از این بسیار بیشتر استفاده خواهد شد.

شعبه‌های کم‌تر، ATM‌های بیشتر

ATM ممکن است ۵۰ ساله باشد، اما هنوز آینده روشنی دارد. احتمال دارد که دستگاه خودپرداز در آینده هم باقی بماند، اما با افزایش تعداد ویژگی ها و خدمات. برخی از دستگاه‌های خودپرداز در بعضی کشور‌ها در حال حاضر به شما اجازه پرداخت چک را می دهند، احتمالا خدماتی شبیه به این را در آینده بیشتر خواهیم دید و یا خواهیم توانست درخواست خدمات جدید را از طریق دستگاه‌های خودپرداز نیز انجام دهیم.

بنابراین، احتمال دارد که شعبه‌ها به شکل کنونی خود به پایان برسند و بسیاری از خدمات موجود خود را با خدمات دستگاه های خودپرداز جایگزین کنند.

منبع: www.itproportal.com