پادیوم بلاگ

با فناوری No Code، بدون هیچ کدی، برنامه‌نویس شو!

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، مقالات

تا چند سال پیش، اگر کسی ایده‌ی یک اپلیکیشن، بازی، سایت و… به سرش می‌زد، تنها راه رسیدن به آن تسلط به علم و دانش برنامه‌نویسی بود! که آن هم به این سادگی‌‌ها حل نمی‌شد! بلکه باید زبان برنامه‌ و ایده‌ی مورد نظر با زبان برنامه‌نویسی که به آن تسلط داشتید یکسان می‌بود (همین مورد کار را سخت می‌کرد:( ) در غیر این صورت باید پس از دست به جیب شدن، به سراغ یک برنامه‌نویس ماهر می‌رفتید تا سهم‌تان از این پروژه تنها یک ایده‌پرداز می‌شد! تقریبا تمام گزینه‌های روی میز به همین چند مورد خلاصه می‌شد. اما امروزه ورق به نفع تمامی کاربران عادی برگشته است و دیگر نیاز به یادگیری چندین زبان برنامه‌نویسی نیست! بلکه تنها لازم است قبل از کار کردن روی ایده‌ها، یاد بگیرید که یک برنامه چگونه کار می‌کند. به خاطر داشته باشید که رمز موفقیت در هر حوزه‌ای همچنان داشتن پشتکار و سخت کوشی است اما در این مورد خاص بار دانش فنی مورد نیاز به میزان قابل توجهی کاهش یافته است و این راه را برای به اجرا درآوردن ایده‌های نوظهور بسیار ساده‌تر کرده است.

با فناوری No Code، همه می‌توانند برنامه‌نویس شوند!

فناوری No_Code یکی از جدیدترین روش‌های ساخت برنامه‌ها، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و سایر راهکارهای دیجیتالی است که به کاربران امکان ساخت پروژه‌های خود را بدون نیاز به دانش و علم برنامه‌نویسی می‌دهد. با استفاده از این فناوری، افراد می‌توانند بدون نوشتن کد و تنها با رابط کاربری گرافیکی (کشیدن و رها کردن)، پروژه‌های خود را طراحی و پیاده‌سازی کنند. این واقعا شگفت‌انگیز است! 
توسعه‌دهندگان No_Code ممکن است از مشاغل مختلفی باشند و سطوح مختلفی از تخصص فنی را دارا باشند. فناوری No_Code به دلیل سادگی و سرعت بالا در ساخت پروژه‌های دیجیتال، به عنوان یک راه حل جذاب برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط ​​و همچنین برای استفاده شخصی بسیار مناسب است. با استفاده از این فناوری، کاربران می‌توانند به سرعت یک وب‌سایت، اپلیکیشن و حتی یک بازی را طراحی و پیاده‌سازی کنند.
اگر بخواهیم تمامی مطالب بالا را تنها در یک جمله خلاصه کنیم باید بگوییم به کمک فناوری No Code، دیگر همه‌ی افراد با هر سطح دانش برنامه‌نویسی، می‌توانند برنامه‌نویس شوند!

ابزارهای No-code چگونه کار می‌کنند؟

تا اینجای کار دریافتیم که اگرچه ابزارهای No-code، ساختن یک برنامه یا وب‌‌سایت را ساده‌تر می‌کنند، اما باعث نمی‌شوند این کار کاملا بدون دردسر انجام شود. حتی ساده‌‌ترین ابزارها نیز نیازمند یادگیری عملکرد خود و افزایش دانش در زمینه تکنولوژی هستند. با تمام این موارد، استفاده از No-code همچنان بسیار ساده‌‌تر از ساخت یک برنامه از پایه خواهد بود (حتی در شرایطی که زمان و تلاش لازم برای یادگیری زبان برنامه‌‌نویسی را هم در نظر نگیریم!).
فناوری No_Code به کاربران امکان می‌دهد تا با استفاده از قالب‌های آماده، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خود را طراحی کنند. برای استفاده از این فناوری، کاربران نیاز به دسترسی به یک پلتفرم No_Code دارند که ابزارهای مختلفی برای ساخت پروژه‌های دیجیتال در آن قرار دارد.
از جمله ابزارهای No_Code می‌توان به Bubble، Webflow، Glide، Adalo و … اشاره کرد. این ابزارها به کاربران امکان می‌دهند تا بدون نیاز به دانش برنامه‌نویسی، پروژه‌های خود را طراحی و پیاده‌سازی کنند. همچنین این ابزارها به کاربران امکان می‌دهند تا با استفاده از قالب‌های آماده، سایت‌ها و اپلیکیشن‌های خود را طراحی کنند.

نحوه‌ی کار با پلتفرم‌های No_Code 

هر کدام از پلتفرم‌های فناوری No_Code، ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد خود را دارند. بهتر است پلتفرمی را انتخاب کنید که بهترین نیازها و اهداف شما را برآورده کند.
از آنجایی که اکثر پلتفرم‌های بدون کد دوره‌های آزمایشی رایگان یا نسخه‌های محدودی را ارائه می‌کنند، برای شروع خوب است که از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه مراحل راه‌اندازی یک پلتفرم No_Code را با هم مرور می‌کنیم.

شروع:

هنگامی که یک پلتفرم No_Code راه‌اندازی کردید، می‌توانید شروع به ساخت برنامه یا راه‌حل خود کنید. بسیاری از پلتفرم‌های No_Code، قالب‌های از پیش ساخته شده و ابزارهای کشیدن و رها کردن را ارائه می‌کنند که شروع کار را آسان می‌کند؛ حتی اگر تجربه کدنویسی نداشته باشید!

تست و تکرار:

همانطور که برنامه یا ایده خود را می‌سازید، آن را به طور کامل آزمایش کنید تا مطمئن شوید که طبق برنامه عمل می کند. اگر مشکلی پیدا کردید، می‌توانید از ابزارها و ویژگی‌های پلتفرم No_Code برای عیب‌یابی و رفع آن‌ها استفاده کنید.

راه‌اندازی و نگهداری:

هنگامی که برنامه یا راه‌حل شما کامل و آزمایش شد، می‌توانید آن را راه اندازی کنید و در پروژه‌های تجاری یا شخصی خود بکار ببرید. بهتر است برنامه یا راه‌حل خود را به طور منظم نگهداری و به‌روز کنید تا به خوبی کار کند.
در نظر داشته باشید که فناوری No_Code به سرعت در حال پیشرفت است و ابزارها و پلتفرم‌های جدید دائما در حال توسعه و به‌روز شدن هستند.

با پلتفرم توسعه No_Code چه چیزهایی می‌توانیم بسازیم؟

شما با دسترسی به یک پلتفرم No_Code، می‌توانید ایده‌ی خود را بر روی طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و راه‌حل‌های نرم‌افزاری پیاده‌سازی کنید. در ادامه به بررسی برخی از این برنامه‌ها می‌پردازیم. 

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها:

شما می‌توانید از یک پلتفرم No_Code برای ایجاد و طراحی وب‌سایت‌ها و همچنین اضافه کردن ویژگی‌ها و عملکردهای تعاملی مانند فرم‌های تماس، قابلیت‌های تجارت الکترونیک و ادغام با سایر خدمات وب استفاده کنید.

پایگاه داده و ابزارهای مدیریت داده:

از پلتفرم‌های No_Code می‌توان برای ایجاد و مدیریت پایگاه‌های داده و سایر ابزارهای مدیریت داده، مانند سیستم‌های مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) و ابزارهای مدیریت پروژه کمک گرفت. 

ابزارهای اتوماسیون گردش کار:

می‌توانید از یک پلتفرم No_Code برای خودکارسازی فرآیندها و گردش‌های کاری مانند صورت‌حساب و پردازش پرداخت استفاده کنید.

برنامه‌های موبایل:

برخی از پلتفرم‌های No_Code توانایی ساخت اپلیکیشن‌های موبایلی بومی را برای دستگاه‌های iOS و Android ارائه می‌دهند.

ابزار رسانه‌های اجتماعی (سوشال مدیا):

از پلتفرم‌های No_Code می‌توان برای ساخت ابزارهایی به منظور مدیریت و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، مانند زمان‌بندی پست‌ها و تجزیه و تحلیل معیارهای تعامل استفاده کرد.

مزایای توسعه فناوری No-code

صرفه‌جویی در زمان، صرفه‌جویی در هزینه، رویکرد همه کاره، انعطاف پذیری، همکاری (پر کردن شکاف های ارتباطی) و دسترسی (شکستن موانع ساختاری) تنها چند نمونه از مزایای توسعه‌ی فناوری No-code، به شمار می‌رود. 

تمرکز بر قلب برنامه با فناوری No-code!

با پلتفرم ساخت برنامه بدون کد، شما می‌توانید زمان بیشتری را صرف ساخت چیزی کنید که از آن نهایت لذت را می‌برید. به بیان دیگر، زمانی صرفه‌جویی شده به شما این امکان را می‌دهد که وقت بیشتری را با مشتریان خود بگذرانید و تجربه بهتری از برنامه ارائه دهید.

برنامه‌نویسی؛ محبوب‌تر از قبل

امروزه، با پیشرفت فناوری و افزایش تقاضای مردم برای پروژه‌های دیجیتال، فناوری No_Code به عنوان یک راه‌حل ساده و سریع  و کم‌هزینه‌ برای ساخت پروژه‌های دیجیتال، شناخته می‌شود. با استفاده از این فناوری، کاربران می‌توانند به سرعت پروژه‌هایی را طراحی کنند که در گذشته نیاز به دانش برنامه‌نویسی داشتند و همین برنامه‌نویسی را بیش از پیش لذت‌بخش می‌کند. از سوی دیگر، فناوری No_Code، تنها یک مفهوم نیست و یک حقیقت است چون در حال حاضر این فناوری توانسته بازار را متحول کند و پوشش بسیار زیادی داشته باشد!
با وجود تمامی این مزیت‌ها و خوبی‌ها این فناوری محدودیت‌هایی نیز دارد. به عنوان مثال، با استفاده از این فناوری، کاربران تنها می‌توانند پروژه‌هایی با پیچیدگی محدود را طراحی کنند و توان پیاده‌سازی پروژه‌های بزرگ و پیچیده را ندارند.