پادیوم بلاگ

ضرورت استفاده از پیام‌رسان در کسب و کارهای آنلاین

ندا خراسانی
مقالات

در کسب و کارهای آنلاین که در ارتباط مستقیم با مشتری نهایی (B2C) هستند، پیام‌رسان یک عنصر محوری برای ارتباطات، فروش، پشتیبانی و … محسوب می‌شود.

در حالیکه کسب و کارهای بسیاری در حال حاضر از روش‌های جدید ارتباط مستقیم و حتی چت‌های گروهی برای ارتباط با مشتریانشان استفاده می‌کنند، اما هنوز هم کسب و کارهای بزرگی وجود دارند که از روش‌های قدیمی مانند ایمیل یا تلفن برای این کار استفاده می‌کنند و هیچگونه راه ارتباط بلادرنگی برای ارتباط بین خریداران و فروشندگان محصولات خود ندارند.

از طرفی کاربران و مشتریان به شدت تمایل دارند با یکدیگر و همچنین فروشندگان ارتباط برقرار کنند تا بتوانند اطلاعات مورد نیازشان درباره‌ی محصولات و خدمات را به دست آورند. بر طبق تحقیقی که شرکت Forrester در این زمینه انجام داده، مشخص شده که ۵۵ درصد از خریداران اینترنتی بزرگسال در آمریکا اگر نتوانند پاسخ سوالات خود را در لحظه به دست آورند، از خریدشان منصرف می‌شوند.

با این وجود فکر می‌کنم باید قانع شده باشیم که پاسخگویی لحظه‌ای به مشتریان درباره نگرانی‌ها و سوال‌هایشان یکی از مهمترین مسائلی است که هر کسب و کار B2C و آنلاینی باید به آن توجه کند. و از آنجاییکه رفتار و انتظارات مشتریان به صورت مداوم در حال تغییر است، کسب و کارها باید از راه‌حل‌های نوآورانه و قابل انعطاف برای این مساله استفاده کنند.

مصرف‌کنندگان یک راه ارتباط واضح و سریع می‌خواهند. آن‌ها می‌خواهند در سریعترین و بهترین زمان ممکن به سوالاتشان پاسخ داده شود، از آخرین وضعیت سفارش خود در هر لحظه خبر داشته باشند و به راحتی بتوانند پشتیبانی‌های مربوط با محصولات خریداری شده را دریافت کنند.

چت و پیام‌رسان به راحتی تمامی این نیازها را برطرف می‌کند.

چرا استفاده از چت و پیام‌رسان برای کسب و کارهای آنلاین ضروری است؟

استفاده از چت و پیام‌رسان تبدیل به بخش مهمی از زندگی روزمره‌ی افراد شده است. با توجه به تحقیقاتی که توسط Forrester انجام گرفته تمامی افراد سنین بالا، از استفاده از پیام‌رسان‌ها بسیار راضی هستند و هنگام استفاده از آن احساس راحتی زیادی دارند. حتی با وجود امکان تماس صوتی، بازهم اکثر مصرف‌کنندگان ترجیح می‌دهند از پیام‌های متنی استفاده کنند. البته تماس صوتی یک رقیب جدی برای پیام‌های متنی است.

این تمایل بسیار زیاد مصرف کنندگان به استفاده از پیام‌رسان‌ها و فرم‌های تماس نشان‌دهنده‌ی این موضوع است که نه تنها کسب و کارهای آنلاین، بلکه تمامی صنایع باید به سمت استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای ایجاد ارتباط با مشتریانشان بروند.

استفاده از پیام‌رسان و چت به این دلیل برای کسب و کارهای B2C و آنلاین مهم است که  خریداران در همان لحظه‌ی خرید می‌توانند با فروشنده ارتباط برقرار کنند.

از طرفی خریداران برای زمانی که می‌گذارند ارزش قائلند و استفاده از پیام‌رسانی که در لحظه بتواند پاسخ مناسب به آنها بدهد برایشان بسیار ارزشمند است. بار دیگر به تحقیقات Forrester برمی‌گردیم؛ طبق این تحقیقات ۷۰ درصد از کاربران اینترنتی بزرگسال گفته‌اند که اهمیت دادن به زمانشان بسیار ارزشمند است و برایشان مهمترین فاکتوری است که یک فروشنده و ارائه‌دهنده محصول می‌تواند داشته باشد. از طرفی ۷۲ درصد نیز گفته‌اند اگر وبسایتی برای وقتشان ارزش قائل نباشد، هیچ تمایلی ندارند که به آن وبسایت برگردند.

پس می‌توانیم به طور خلاصه بگوییم از آن‌جاییکه مصرف کنندگان برای وقت و تجربه‌ی خود به عنوان یک خریدار ارزش زیادی قائل هستند و در صورت نگرفتن پاسخ سریع، خرید خود را رها می‌کنند، پاسخ‌گویی سریع به کاربران یکی از مهمترین نکاتی است که یک کسب و کار B2C و آنلاین باید در نظر بگیرد.

استفاده از پیام‌رسان به خوبی این نیازها را برطرف می‌کند چون:

  1. نه تنها مشتریان ترجیح می‌دهند از پیام‌رسان و چت استفاده کنند، بلکه استفاده از پیام رسان یک تجربه بسیار خوب برای کاربران ایجاد می‌کند.
  2. پیام‌رسان در مقایسه با روش‌های ارتباطی مثل تلفن، ایمیل و یا فرم‌ها، بهترین روش برای پاسخگویی و پشتیبانی در لحظه و آنی است.
  3. بسیاری از کسب و کارها محصولاتشان را مبتنی بر تقاضای کاربران ارائه می‌دهند. درنتیجه کاربران به روشی سریع برای برقراری ارتباط و اعلان و اطلاع‌رسانی نیاز دارند.

اگر شما صاحب یک کسب و کار B2C و آنلاین هستید و راهی برای ارتباط در لحظه و پاسخگویی سریع برای کاربران خود ندارید، بهتر است در اولین زمان ممکن برای پیاده‌سازی یک روش ارتباط لحظه‌ای اقدام کنید.


منبـع: Importance of Messaging for Online Marketplaces