پادیوم بلاگ
سرویس‌های بانکی و مالی

تاثیر APIها در نظام مالی و بانکی جهان

شادی سجادی
مقالات

APIها یا رابط‌های برنامه‌نویسی چیزی نیستند که فقط افراد فنی در رابطه با آن حرف بزنند. آن‌ها ستون فقرات اتصالات مدرن را تشکیل می‌دهند و ایجاد ارتباط کلیدی به اشتراک‌گذاری داده بین برنامه‌های مختلف را بر عهده دارند. تا به حال کنجکاو شده‌اید کار ساده‌ای مثل رزرو اینترنتی بلیط سینما چطور انجام می‌شود؟ یا چطور پرداخت‌های موبایلی به راحتی صورت می‌پذیرند؟ تمام این‌ها توسط APIها انجام می‌شود. API و یکپارچه‌سازی توسط APIها از مهم‌ترین شاخص‌ها در تمام صنایع هستند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «چرا کسب‌وکارها باید از روش‌های نوین پرداخت استفاده کنند؟» را هم بخوانید.

کدام یک از صنایع از API استفاده می‌کند؟

هر بخشی از صنعت، از کوچک گرفته تا بزرگ را که در نظر بگیرید وابسته به APIها است. اما در این پست تاثیر آن‌ها بر نظام مالی و بانکی جهان را باز کرده‌ایم:

APIها در حوزه بانکی و مالی:

بسیاری از بانک‌های پیشرو و موسسات مالی بالغ بر یک قرن قدمت دارند اما این به این معنی نیست که همه آن‌ها تکنولوژی‌های قرن ۲۱ را پذیرفته‌اند.

شما از بانک‌ها اپلیکیشن‌، پرداخت الکترونی، بلاک‌چین و … را می‌بینید در صورتی که در پشت صحنه نقش اصلی را APIها بازی می‌کنند. به لطف درگاه‌های پرداخت آنلاین، حالا دیگر بسیاری از رویا‌های طرفداران فین‌تک به واقعیت تبدیل شده است. APIها کمک می‌کنند، اقداماتی مثل وام‌دهی و سرمایه‌گذاری آنلاین حالا دیگر دور از دسترس نباشد.

برنامه‌های انتقال پول Peer-To-Peer مثل Venmo و ChaseQuickpay توسط جوانان کم‌تر مورد استقبال قرار گرفته‌اند. با لینک کردن حساب بانکی از طریق APIها، موسسات مالی می‌توانند در راضی نگه داشتن مشتریان خود قدم بزرگی بردارند.

در سال گذشته بیش از ۶۰ درصد آمریکایی‌ها حساب خود را به صورت دیجیتالی چک کرده‌اند. این‌که فردی بخواهد حساب خود را روی گوشی هوشمندش بررسی کند، صورتحساب‌هایش را پرداخت کند و یا برای چک کردن وام‌های خود از اینترنت بانک استفاده کند، همه و همه به APIهایی بستگی دارد که در پشت صحنه باعث می‌شوند این اتفاق‌ها بیفتند.

در حالی که بانک ها و دیگر موسسات مالی خود را زیر فشار فین‌تک و دیگر توسعه‌دهندگان حس می‌کنند، بسیاری از موسسات دیگر هستند که در حال تجزیه و تحلیل پیشرفته هستند تا تجربیات اکنون و آینده مشتریان خود را بهبود بدهند.
ساختار پرداخت‌ها و بازار بانکی نسبت به گذشته کاملا متفاوت شده است. حالا دیگر بازیکنان جدیدی برای ایجاد زیرساخت‌های موجود بانک‌ها و ارائه محصولات و خدمات دیجیتال وارد میدان شده‌‌اند. اکنون مجموعه‌ای کاملا جدید از فعالیت‌ها در زنجیره بین بانک‌ها و مشتریان پدید آمده است.

منبع:
https://www.tsys.com
https://www.salesforce.com