پادیوم بلاگ

تکنولوژی، گردشگری و تجربه‌ی یک سفر فناورانه

ندا خراسانی
تکنولوژی ، مقالات

شاید بیست سال پیش، چیزی با عنوان رزرو اینترنتی و از راه دور هتل‌ها، پروازها و … چیزی بسیار دور از ذهن بود. اما امروزه مسافران برای تمامی کارهای مرتبط با سفرشان از برنامه‌ریزی برای رفتن به سفر تا رزرو هتل و پرواز و حتی در طول سفر از تکنولوژی استفاده می‌کنند.

بنابراین اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که در زمینه گردشگری فعالیت می‌کنید، برای ماندن در دور رقابت و بازار، باید با تکنولوژی‌های جدید در این صنعت آشنا باشید و در عین حال، نگاهی به آینده و تحولات تکنولوژی و خواسته‌های مسافران نیز داشته باشید.

وبسایت Booking.com تحقیقاتی را در مورد ترندهای تکنولوژی گردشگری در سال ۲۰۱۹ و خواسته‌های مسافران از تکنولوژی بر روی ۲۱۵۰۰ مسافر از ۹ کشور مختلف انجام داده است.

نتایج این تحقیق و همچنین راه‌حل‌های ارائه شده را در قالب دو مقاله در اختیارتان قرار می‌دهیم تا در سال جدید تجربه یک سفر خاطره انگیز با استفاده از تکنولوژی را به میهمانان خود هدیه دهید.

ترند ۱: راه‌حل‌های فناورانه، سفر را راحت‌تر می‌کنند.


در سال‌های اخیر، تکنولوژی‌هایی مانند هوش مصنوعی (AI)، واقعیت مجازی (VR) و تشخیص گفتار بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در سال جدید احتمالا خواهیم دید که این تکنولوژی‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و نوآوری‌های بسیار جالبی در زمینه سفر و گردشگری به وجود می‌آورند.

راهنماهای سفر، ربات‌های چند منظوره و چند زبانه، دسترسی و کنترل اتاق‌ها به صورت بی‌سیم و از راه دور، نمونه‌هایی هستند که با ایجاد تجربه‌های بسیار مثبت در مسافران باعث می‌شوند که آن‌ها در طول سفر، احساس امنیت و رضایت داشته باشند.

چگونه می‌توانید با استفاده از راه حل‌های فناورانه، در میهمانان تجربه‌ی مثبت ایجاد کنید؟


با استفاده از پیام‌رسان، پاسخگویی سریع و لحظه‌ای را به مسافرانتان ارائه‌ دهید و برای آن‌ها این امکان را ایجاد کنید که قبل از رزرو و در طول سفر، به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند و پشتیبانی‌های مورد نیازشان را دریافت کنند.


در طول سفر دسترسی به وسایلی مانند لپ‌تاپ و کامپیوتر برای اکثر مشتریان امکان پذیر نیست و یا با مشکلاتی آنان را مواجه می‌سازد. وبسایت خود را به گونه‌ای بهینه سازی کنید تا مسافران به راحتی بتوانند از طریق تلفن‌های همراهشان، جستجوهای لازم و رزرو و پرداخت را انجام دهند.


با ایجاد انواع مختلف روش‌های پرداخت آنلاین، در محل و نقدی، این امکان را به مشتریانتان بدهید که از هر نوع پرداختی که می‌خواهند و بیشتر به آن اعتماد دارند، پرداخت‌هایشان را انجام دهند. به این صورت در مشتریان احساس امنیت و اعتماد بیشتری ایجاد می‌شود.


برنامه‌هایی را راه‌اندازی کنید و در اختیار مسافرانتان قرار دهید تا آنان بتوانند از راه دور عملیات Check-in را انجام دهند.

پیشنهاد پادیوم برای کسب و کار شما در این ترند، استفاده از انواع سرویس‌های بانکی و مالی، پرداخت آنلاین و کیف پول است که توسط بانک پاسارگاد پشتیبانی می‌شود و از نظر امنیت و کیفیت در بالاترین سطح ممکن قرار دارد.


ترند ۲: تاثیر تکنولوژی در برنامه‌ریزی سفر، بیشتر خواهد شد.


وقتی افراد می‌خواهند برای سفر برنامه‌ریزی کنند، حتی اگر نسبت به مقصد سفر احساس خوبی داشته باشند باز هم در مورد آن تحقیق و بررسی می‌کنند. مسافران برای این کار قطعا از تکنولوژی استفاده خواهند کرد.

شاید برایتان جالب باشد که ۳۱ درصد از افرادی که در این تحقیق بودند ایده‌ای برای یک دستیار مجازی سفر برای پاسخگویی به سوالاتشان در طول سفر داشتند. همچنین ۲۰ درصد از آن‌ها معتقد بودند که بهتر است فناوری مانند واقعیت افزوده وجود داشته باشد تا مقصد را قبل از سفر به آن‌ها نمایش دهد.

چگونه می‌توانید از تکنولوژی استفاده کنید تا مسافران سفر خود را برنامه‌ریزی و خدمات شما را انتخاب کنند؟


همانطور که در قسمت قبل نیز گفته شد، بهتر است وبسایت خود را به گونه‌ای طراحی کنید که میهمانان بتوانند از طریق هر دستگاه و مرورگری به آن دسترسی داشته باشند. همچنین محتوای سایت به گونه‌ای باشد که مسافران به راحتی بتوانند خدمات و امکانات دلخواهشان را پیدا کنند.


از تکنولوژی‌های مرتبط با گزارش‌گیری و گرفتن بازخورد از مشتریانتان استفاده کنید تا بتوانید محبوبیت و اعتبار اجتماعی کسب کنید. به این صورت  مسافرانی که در جستجوی خدمات و امکانات گردشگری هستند، با دیدن نظرات مثبت سایر مسافران تحت تاثیر قرار می‌گیرند و به گرفتن خدمات از کسب و کار شما جذب می‌شوند.


محتوای منحصر بفرد و جذاب مانند ویدئوهای تبلیغاتی و یا پست‌های بلاگ برای راهنمایی مسافران و معرفی نقاط فروش و ارائه خدماتتان در سطح شهر ایجاد کنید و آن‌ها را در وبسایت و شبکه‌های اجتماعیتان منتشر کنید.


از تکنولوژی‌های بهینه‌سازی قیمت استفاده کنید تا با اطلاع کافی از بازار و فضای رقابتی بتوانید قیمت‌های جذاب و مناسب به مسافرانتان پیشنهاد دهید.


ترند ۳: تکنولوژی به مسافران کمک می‌کند تا از کمترین زمان‌هایشان نیز برای سفر استفاده کنند.


در عصر فعلی، تکنولوژی بیش از گذشته در زندگی روزمره افراد وجود دارد. مردم در هر لحظه به اینترنت و تکنولوژی‌های متختلف متصل هستند. اما یک نکته بسیار جالب وجود دارد که باید به آن توجه کنیم. ۵۵ درصد از افراد بیان کردند که هدفشان از سفر کردن، فرار از زندگی روزمره و عادیشان است.

پیش‌بینی این است که در سال جدید، مردم بیشتر به دنبال استفاده‌ی حداکثر از کوتاهترین زمان‌های استراحتشان باشند. در واقع آن‌ها ترجیح می‌دهند با برنامه ریزی برای سفرهای کوتاه مدت، از کوتاهترین زمان‌های استراحتشان، بیشترین استفاده را ببرند.

۵۳ درصد از مسافران نیز بیان کردند، بیشتر تمایل دارند سفرهای کوتاه مدتی برای تعطیلات آخر هفته برنامه‌ریزی کنند، حتی اگر یک سفر چند ساعته باشد.

در مورد مکان اقامت این سفرهای کوتاه مدت نیز تجربیات و نظرات متفاوت بوده؛ ۳۱ درصد از افراد می‌گویند تمایل دارند در مکانی اقامت داشته باشند که اقامت در آنجا را پیش از آن نیز تجربه کرده‌اند، در واقع اگر تجربه‌ی خوبی از یک اقامتگاه داشته باشند آن‌جا به اقامتگاه همیشگیشان تبدیل می‌شود. در حالیکه ۴۳ درصد از مسافران ترجیح می‌دهند جایی را برای اقامت رزرو کنند که قبلا تجربه‌ی آن را نداشته باشند و امکانات و خدمات جدیدی که تا به حال تجربه نکردند را به آنان ارائه دهد.

چگونه می‌توانید از تکنولوژی کمک بگیرید تا میهمانان برای سفرهای کوتاه‌مدتشان شما را انتخاب کنند؟


همانطور که در مقاله قبلی گفته شد، سعی کنید با استفاده از تکنولوژی‌های بهینه سازی، قیمت خدماتتان را طوری تنظیم کنید که مطابق با وضعیت معیشتی مردم و مناسب با فضای رقابتی موجود بوده و برای یک تعطیلات آخر هفته برای مسافران مناسب باشد.


از طریق رسانه‌های اجتماعی، به نمایش برتری‌ها و امکانات هتل خود بپردازید و این امکان را برای کاربران فراهم کنید تا بتوانند به راحتی و به صورت آنلاین، عملیات رزرو را انجام دهند.


یک راه ارتباطی با آژانس‌ها و کسب و کارهای محلی ایجاد کنید تا بتوانند امکانات و خدمات تفریحی شما را به مراجعین خودشان نمایش دهند و برای آن‌ها به صورت آنلاین، جا رزرو کنند.

ترند ۴: تکنولوژی به افراد کمک می‌کند تا در سفر تجربیات مورد علاقه‌ی خود را کسب کنند.


برای مسافران فقط رسیدن به مقصد، مهم نیست. اتفاقات و تفریحاتی که در مقصد انجام می‌شود نیز به اندازه رسیدن به مقصد و حتی بیشتر از آن اهمیت دارد.

مردم دوست دارند از طریق سفر، تجربیات جدید کسب کنند. ۶۰ درصد از افراد گفته‌اند اینکه در یک سفر به تجربیاتشان افزوده شود برایشان از اینکه دارایی مادی به دست آورند، اهمیت بیشتری دارد. ۴۷ درصد از افراد دوست دارند بیشتر به سفرهای تاریخی بروند و یا از طریق سفر تجربیات و فعالیت‌های ورزشی انجام دهند.

این موضوع به این معنی است که مسافران دوست دارند در زمینه‌ی اهدافی که از یک سفر دارند، راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

۳۴ درصد از افراد بیان کردند تمایل دارند امکانی در اختیارشان قرار بگیرد که در مدت زمانی که برای جستجوی مقصد سفر و انتخاب تفریحاتشان می‌گذارند، صرفه جویی شود. ۴۱ درصد از افراد هم تمایل داشتند از تکنولوژی‌هایی مانند AI استفاده کنند که به آن‌ها بر اساس علایق و سفرهای پیشینشان، مکان‌های تفریحی جدید را پیشنهاد دهد. ۵۲ درصد نیز تمایل داشتند که بتوانند یک راهنمای تور شخصی دیجیتال داشته باشند.

چگونه می‌توانید از تکنولوژی کمک بگیرید تا برای میهمانانتان تجربیات مورد نظرشان را ایجاد کنید؟


 یک پیام‎رسان برای برقراری ارتباط با مسافران پیاده‌سازی کنید تا بتوانید از طریق آن به صورت لحظه‌ای به سوالات آن‌ها پاسخ دهید و تجربیات مختلفتان را در مورد مکان‌های تفریحی مختلف در اختیارشان قرار دهید.


از مهمانان سرشناستان بخواهید در مورد تجربیات سفرشان و استفاده از امکانات و خدمات تفریحی شما صحبت کنند و این گفته‌ها را از طریق فایل‌های ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید و در اختیار افراد قرار دهید.


اطلاعات و تجربیات منحصر به فردی که از مکان‌های تفریحی محلیتان وجود دارد، در وبسایتتان قرار دهید و یا از طریق خبرنامه الکترونیکی، آن‌ها را برای مهمان‌های گذشته تان بفرستید. همچنین می‌توانید برای این مکان‌ها محتوای دیجیتالی نظیر تورهای ویدئویی تهیه کنید و در اختیار افراد قرار دهید.

ترند ۵: علایق زیست محیطی و بشردوستانه‌ی مسافران افزایش یافته است.

با توجه به اینکه علاقه جهانی به حقوق بشر، برابری و حفاظت محیط زیست به طور پیوسته در حال افزایش است، در سال جدید این موارد در انتخاب مقصد برای مسافران بسیار تاثیر گذار خواهد بود.

۴۹ درصد از مسافران مسائل اجتماعی برایشان خیلی مهم است و قبل از سفر حتما در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و محیط زیستی تحقیق می‌کنند و ۵۸ درصد از مسافران تمایل ندارند به محلی سفر کنند که تاثیرات منفی از افراد و محیط آن می‌گیرند و یا سفر آنان به آن محل باعث ایجاد تاثیرات منفی بر روی مردم محلی آنجا می‌شود.

چگونه می توانید از تکنولوژی استفاده کنید تا توجه مسافرانِ آگاه را جلب نمایید؟


رویدادهای محلی و فعالیت‌های اجتماعی مربوط به محیط خودتان را در صفحه‌های اجتماعی و وبسایتتان منتشر کنید. نحوه حضور مهمانان را برایشان توضیح دهید و آن‌ها را از مسائل امنیتی مرتبط با منطقه خود آگاه کنید. تاثیرات مخربی که مسافران  بر روی محیط زیستتان گذاشته بودند و همچنین چگونگی جبران آن‌ها را نیز بیان کنید.


از تکنولوژی برای گرفتن بازخورد از مشتریانتان استفاده کنید تا افراد بتوانند نظراتی را که مشتریان درباره‌ی تعهد شما درباره محیط زیست و کاهش تاثیرات مخرب زیست محیطی داده اند را مشاهده کنند.


از تکنولوژی پیام‌رسان استفاده کنید و از آن طریق در هر لحظه از سفر و پیش از آن اطلاعاتی که در زمینه‌های مختلف اجتماعی و محیط زیستی نیاز دارند، در اختیار مسافران قرار دهید و پاسخگوی سوالاتشان باشید.


از ابزارهای تبلیغاتی که به محیط زیست آسیب می‌رسانند استفاده نکنید و یا بسیار کم استفاده کنید. همچنین می‌توانید برای آن دسته از میهمانانی که کمتر از مواد مخرب زیست محیطی استفاده کردند و یا اتاقشان را تمیز تحویل دادند، تخفیفات ویژه‌ای قائل شوید.

منبع:

– A Guide to 2019’s Top Travel Trends