پادیوم بلاگ
بانکداری باز در مولداوی

بانکداری باز در مولداوی: شراکت ویکتوریابانک و Salt Edge

رضا دهقان
مقالات

ویکتوریابانک یکی از بانک‌های بزرگ مولداوی با شرکت Salt Edge، یکی از پیشروان راهکارهای بانکداری باز در این کشور شراکتی را آغاز کرده تا از سازگاری سیستم این بانک با قوانین PSD2 و یکپارچگی با قوانین داخلی مولداوی اطمینان حاصل کند. این اقدام یک گام بزرگ در راستای پیاده‌سازی بانکداری باز در مولداوی به شمار می‌رود و نشان می‌دهد موسسه‌های مالی این کشور حرکت به سمت بانکداری باز را آغاز کرده‌اند. این یعنی بانک‌های مولداوی به مدرن‌سازی سرویس‌های خود برای نوآوری‌های مالی تعهد داشته و تصمیم دارند هم‌گام با بانک‌های کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا، در خط مقدم بانکداری باز قرار بگیرند. 

شراکتی از جنس دوسربرد

امنیت پایدار، شفافیت مالی و توانمندسازی مشتریان از جمله اهداف بانکداری باز است و بانک‌های مولداوی به این اهداف متعهد شده‌اند. یکی از این بانک‌ها Victoriabank، یکی از بانک‌های بزرگ مولداوی با قدمتی ۳۵ ساله است. Victoriabank در سال ۲۰۱۸ به گروه مالی Banca Transilvania پیوست و از آن زمان فعالیت‌های خود برای تحول خدمات دیجیتال را آغاز کرده است. امروزه این بانک به ۳۰۰ هزار مشتری حقیقی و حقوقی خود امام خدمات آنلاین از جمله بیمه کارت، احراز هویت یکپارچه، محاسبه امتیاز اعتبار و انتقال وجه آنی را ارائه می‌کند. 

Victoriabank به عنوان یکی از ستون‌های اصلی سیستم مالی مولداوی و با تعهدی مثال‌زدنی به نوآوری و شفافیت، قدم بعدی پیشرفت خود را در توسعه بانکداری باز دیده است. این بانک با تعهد به نیازمندی‌های بانک مرکزی مولداوی، نه تنها استانداردهای رگولاتوری را رعایت کرده، بلکه فرصت‌های جدیدی برای نوآوری و شخصی‌سازی سرویس‌ها از طریق بانکداری باز را فراهم آورده که در نهایت باعث تقویت ارتباط با مشتریان شده است.

خانم النا لونلا مالوس، معاون عملیاتی Victoriabank در این باره گفته است: «Victoriabank از طریق شارکت با Slat Edge در حال پیاده‌سازی بانکداری باز است تا بتوانیم برای مشتریان خود تجربه‌ای بهبودیافته فراهم کرده و به آن‌ها کنترل بیشتری روی داده‌های مالی خود در یک پلتفرم کارآمد و امن بدهیم. این همکاری نه تنها عملیات‌های ما را متحول کرده، بلکه تعهد ما به نوآوری را نشان می‌دهد.»

کشورهای اروپایی در مسیر بانکداری باز

پیش‌بینی می‌شود ویکتوریابانک با اعتماد به Slat Edge در زمینه فناوری و انطباق با قوانین رگولاتوری در حوزه بانکداری باز، در زمانی بسیار کم خود را با استانداردهای PSD2 منطبق کند. مشتریان این بانک استفاده با راهکار جامع بانکداری باز Slat Edge دید کاملی نسبت به داده‌های مالی خود به دست آورده و می‌توانند از طریق اپلیکیشن مالی دلخواه خود این داده‌ها را مشاهده کنند.

به نظر آقای دن مارتالوگ، متخصص ارشد راهکارهای بانکداری باز در Slat Edge، ما تا کنون شاهد تاثیر متحول‌کننده PSD2 بر زیست‌بوم مالی اروپا بوده‌ایم و اکنون این اطمینان وجود دارد که مولداوی از مزایای مشابه مانند توسعه نوآوری و بهبود خدمات مالی بهره خواهد برد. Victoriabank با این آغاز این شرکات قدم در مسیر آینده گذاشته و راه را برای نوآوری‌های مختلف باز خواهد کرد. حال باید دید آیا سایر کشورهای اروپایی چه زمانی به مولداوی پیوسته و چه بانک‌هایی سریع‌تر جسارت پیاده‌سازی بانکداری باز را به خود می‌دهند.