پادیوم بلاگ
آمادگی بانک‌ها برای بانکداری باز

آمادگی بانک‌ها برای بانکداری باز و چالش‌های پیش رو

رضا دهقان
بانکی و مالی ، مقالات

بانکداری باز به سرعت در حال طی کردن مراحل پیاده‌سازی در بسیاری از کشورها است و به زودی موسسه‌های مالی کشورهای مختلف باید دسترسی به داده‌های مشتریان خود را برای کسب‌و کارهای ثالث فراهم کنند. این داده‌ها می‌تواند شامل اطلاعات تراکنش‌های حساب، کارت‌های اعتباری و کیف پول‌های دیجیتال شود. فرصت‌ها و خطرات زیادی در بانکداری باز وجود دارد، اما از بانکداری باز گریزی نیست و موسسه‌های مالی باید در نهایت به آن روی آورند. بنابراین مسئله اصلی در نحوه آمادگی بانک‌ها برای بانکداری باز است.

زیرساخت اولین چالش اصلی

زیرساخت برای بسیاری از موسسه‌های مالی یک چالش اساسی است. بر اساس یک نظرسنجی ۵۹ درصد بانک‌های آمریکایی اعتقاد دارند زیرساخت‌های قدیمی یک مشکل بزرگ بر سر راه بانکداری باز است. این سیستم‌ها به طور اساسی طوری طراحی شده‌اند تا داده‌ها را درون خود نگه دارند و از‌این‌رو یکپارچه‌سازی آن‌ها و به‌اشتراک‌گذاری داده در آن‌ها دشوار است. برای رفع این چالش سیستم‌های قدیمی باید یک روش استانداردسازی‌شده مبتنی بر API برای به‌اشتراک‌گذاری داده با بیرون داشته باشند.

به غیر از برخی از بانک‌های بزرگ که از قبل APIهای خود را آماده کرده و در این مسیر گام برداشته‌اند، بقیه بانک‌ها باید زیرساخت خود را برای پشتیبانی از تبادل داده با بیرون از محیط سیستم آماده کنند. این یعنی بانک‌های متوسط و کوچک برای آماده‌سازی زیرساخت‌های خود باید روی کمک بانک‌های بزرگ حساب کنند.

سه گام اصلی در آمادگی بانک‌ها برای بانکداری باز نقش دارند:

فناوری‌های بانکی و ارائه‌دهنده‌های خدمات بانکداری دیجیتال

ارائه‌دهندگان خدمات بانکداری دیجیتال و سیستم کوربنکینگ (Core Banking) به طور کامل سیر پیشرفت بانکداری باز را زیر نظر دارند. این ارائه‌دهندگان نقش اساسی در تامین رضایت مشتری و امنیت تبادل داده‌ها ایفا می‌کنند. به طور ویژه، مدیریت رضایت مشتریان برای به‌اشتنراک‌گذاری داده‌ها بر عهده این ارائه‌دهندگان بوده و انتظار می‌رود هم‌گام با بانکداری باز پیشرفت کنند. بانک‌های متوسط و کوچک نیز باید به طور دائم با ارائه‌دهنده خدمات خود در تعامل باشند تا در صورت لازم‌الاجرا شدن قوانین، از رقبای خود عقب نمانند.

شرکای ثالث

فین‌تک‌هایی مانند Plaid و Tink تلاش می‌کنند جلوتر از قوانین حرکت کرده و از طریق عقد قرارداد مستقیم با موسسه‌های مالی و ارائه‌دهنده‌های فناوری‌های مالی، زمینه را برای موفقیت خود آماده کنند. برای مثال Tink قراردادهایی را با بانک‌های بزرگ امضاء کرده تا پس از الزامی شدن بانکداری باز، جلوتر از رقبای خود به داده‌های بانک‌ها دسترسی داشته باشند. درک استراتژی این فین‌تک‌ها و مسیری که برای خود ترسیم کرده‌اند، به بانک‌ها کمک می‌کند تا کنترل بیشتری روی ویژگی‌های بانکداری باز داشته و فراتر از تصورات دیگران در بازار ظاهر شوند.

توسعه‌دهندگان داخلی

بانک‌هایی که می‌توانند به استعدادهای داخلی خود اتکاء کنند، از رقبای خود جلوتر خواهند بود. بانک‌های بزرگ با اتکاء به توانایی‌های توسعه‌دهندگان خود می‌توانند زیرساخت‌های بانکداری باز را از ابتدا پیاده‌سازی کنند، و بانک‌های کوچکتر نیز با بهره‌گیری از دانش توسعه‌دهندگان داخلی می‌توانند گزینه‌های مناسب را بررسی کرده و مسیری برای خود ترسیم کنند. اهمیت توسعه‌دهندگان داخلی بااستعداد برای بانک‌های آینده‌نگر بسیار زیاد بوده و به آن‌ها اجازه می‌دهد فراتر از پیش‌نیازهای ضروری حرکت کنند.

نقش مشاوران کارآمد در آمادگی بانک‌ها برای بانکداری باز

بانک‌ها و موسسه‌های مالی باید به دنبال طیف متنوعی از متخصصین در زمینه‌های گوناگون باشند تا بتواند یک استراتژی مناسب برای بانکداری باز خود طراحی کنند. برخی از این متخصص‌ها به بانک‌ها کمک می‌کنند تا هم‌گام با قوانین پیش بروند و برخی دیگر نیز به آ‌ن‌ها اجازه می‌دهند فراتر از نیازهای بازار خدمات خود را توسعه دهند. در واقع تا زمانی یک استراتژی مستند پشت تصمیم‌های بانک‌ها باشد، مهم نیست در چه مرحله‌ای قرار دارند، به احتمال زیاد در بانکداری باز موفق خواهند بود. بانک‌هایی که منتظر ارائه‌دهنده‌های خدمات بانکی و کوربنکینگ می‌مانند تا مطابق با قوانین پیش بروند، فرصت‌های مناسبی برای رشد و توسعه را از دست می‌دهند. فرصت‌هایی که مشابه آن در یک قرن ممکن است یک بار اتفاق بیفتد.