پادیوم بلاگ
آمازون aws را راه‌اندازی کرده است

چرا آمازون به فکر راه‌اندازی AWS افتاد؟

صبا محبی
مقالات

بیایید با هم به یک کارخانه ی صنعتی در اوایل قرن بیستم در انگلیس برویم. شما صاحب کارخانه هستید و برای تولید کالاها نیاز به برق دارید. باید خودتان نیروگاه برقی را بسازید تا برق مورد نیاز کارخانه را تامین کنید. برای هر نیازمندی دیگر هم خودتان باید زیرساخت مورد نیاز کارخانه را بسازید. همین موضوع باعث می‌شد قیمت یک کالا در اوایل قرن بیستم به شدت بالا باشد. کالایی که الان پس از گذشت این همه سال و تورم‌های جهانی، ارزان و ارزان‌تر شده است. 

دلیل این ارزان‌تر شدن چه بود؟ کارخانه‌ها کم‌کم توانستند به جای اینکه خودشان زیرساخت‌های مورد نیاز خود را بسازند، از شرکت‌های دیگر بخرند. همین موضوع باعث شد تمرکز خود را روی تولید بگذارند و سریع‌تر کالاها را تولید کنند. این مسیر و تفکری است که باعث شد آمازون به فکر راه انداختن AWS بیفتد. 

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «AWS چیست؟» را هم بخوانید.

داستان شکل‌گیری AWS

جسی، فارغ‌التحصیل MBA از دانشگاه هاروارد که از سال‌های اولیه‌ی شکل‌گیری کتابفروشی آنلاین آمازون در کنار جف بزوس بوده، در اوایل ۲۰۰۰ به عنوان سایه‌ی بزوس شناخته می‌شد. او در همین سال‌ها کم‌کم ایده‌ی AWS را شکل داد. در این سال‌ها دیگر آمازون به جایگاه خود به عنوان بزرگ‌ترین پلتفرم فروش کالاهای آنلاین دست پیدا کرده بود. اما آن‌ها برای رشد و پیشرفت خود مدام دنیای کسب‌وکار را بررسی می‌کردند و از خود دو سوال را می‌پرسیدند، چه کاری را خیلی خوب انجام می‌دهند؟ چه کاری در آمازون به خوبی انجام نمی‌شود. 

بررسی‌های همیشگی به آن‌ها نشان داد که در آمازون یک کار خوب انجام نمی‌شود و آن هم پایبندی به تخمین‌های زمانی است. پرو‌ژ‌ه‌های داخلی و خارجی در آمازون همیشه به دلیل اینکه باید پایگاه‌های داده و راه‌حل‌های ذخیره‌سازی را از ابتدا پیاده‌سازی کنند، به موعدهای تحویل نمی‌رسند. مانند کارخانه‌های قرن بیستمی که باید برای ایجاد هر خط تولید یک نیروگاه جدید ساخته می‌شد، در آمازون هم باید برای هر پروژه زیرساختی تهیه می‌شد. همین موضوع بزرگترین نقطه‌ی دید و مانع رشد سریع در آمازون بود. 

جسی پس از این کشف، مامور شد تا خدمات زیرساختی قابل اعتماد و مقیاس‌پذیر را برای شرکت ایجاد کند. پس از آن در سال ۲۰۰۶ شروع به ساختن یک استارتاپ در دل سازمان به نام AWS کردند و خدماتی که برای خود ایجاد کردند، به توسعه‌دهندگان دیگر هم ارائه کردند. AWS یکی از بزرگ‌ترین استارتاپ‌های درون‌سازمانی است. آمازون به کمک AWS  به توسعه‌دهندگان اجازه داده زیرساخت‌های فناوری خود را روی پلتفرم آمازون بنا کنند. آن‌ها سعی کردند به مرور اجزای کلیدی ساخت یک برنامه را پیدا کنند و آن‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهند. 

چرا توسعه‌دهندگان از AWS استقبال کردند؟

جسی می‌گوید: «بسیاری از تکنولوژی‌هایی که امروزه در زندگی روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم، مفید هستند اما جدید نیستند. هنوز فرصت‌های بسیار زیادی برای پیدا کردن فناوری‌هایی وجود دارد که می‌توانند کارها را سریع‌تر انجام دهند». برای همین بود که بدون اینکه آمازون تبلیغات گسترده‌ای برای سرویس AWS  انجام دهد، توسعه‌دهندگان بسیاری به سراغ APIهای آن‌ها آمدند و حتی از چیزهایی استفاده کردند که خودشان هم حدس نمی‌زدند. این توسعه‌دهنده‌ها فقط صاحبان استارتاپ‌های نوپا و کوچک نبودند، بلکه بسیاری از شرکت‌هایی که سال‌ها درگیر هزینه‌ها و چالش‌های نگه‌داری از مراکز پردازش داده بودند، به سراغ سرویس‌های AWS آمدند. 

طولی نپایید که توسعه‌دهندگان از آمازون درخواست کردند که سایر بخش‌های پلتفرم را هم توسعه دهند. AWS  هم مجموعه‌ی وسیعی از خدمات مانند نوتیفیکیشن، جستجو و CDN  را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داد. 

از طرفی امکانات AWS به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند ایده‌هایی که برای توسعه بین ۶ تا ۲۰ هفته زمان نیاز است، در عرض چند دقیقه تست کنند و اگر عملیاتی نبود، به سمت ایده‌های جدیدتر بروند. این کار باعث رشد و خلاقیت تیم‌ها می‌شود. 

ورود به دنیای APIها

اقتصاد APIها بیش‌تر از آن چیزی است که جف بزوس و جسی در اوایل قرن ۲۱ تصور می‌کردند. امروزه salesforce.com بیش از نیمی از درآمد ۲.۳ میلیارد دلاری خود را از طریق APIهایش به دست می‌آورد. توییتر روزانه ۱۳ میلیارد تراکنش به واسطه‌ی APIهایش دارد. بنا به گزارش Allied Market Research اندازه بازار جهانی معماری میکروسرویس‌ها در سال ۲۰۱۸ حدود ۲ میلیارد دلار بوده و تا سال ۲۰۲۶ به ۸ میلیارد دلار نزدیک می‌شود. همچنین گزارش Kong’s 2022 API & Microservices Connectivity مشخص کرده است که ۷۰ درصد رهبران شرکت‌های فناوری گفته‌اند که در سال ۲۰۲۲ بودجه‌ی بیشتری را برای توسعه APIها در نظر گرفته‌اند. 

اما جف بزوس که توانایی عجیبی در دیدن فرصت‌های کارآفرینی پیش از بقیه دارد، در کنار همکارانش از ابتدای AWS تصمیم گرفتند تمرکز زیادی روی افزایش تعداد APIها داشته باشند و خدمات و فعالیت‌های بیشتری را ارائه کنند. در این راه کم کم تصمیم گرفتند به سمت پلتفرمی شدن قدم بردارند و API دیگر شرکت‌ها را هم در AWS قرار دهند. 

بنیان‌گذاران AWS اعتقاد داشتند که APIها وسیله‌ای هستند که یک محصول را به محصول دیگر متصل می‌کند و توسعه‌دهندگان به کمک آن‌ها می‌توانند راه‌های خلاقانه‌ای برای ترکیب ویژگی‌ها و خدمات در برنامه‌های جدید پیدا کنند. وقتی توسعه‌دهندگان چنین راه خلاقانه‌ای را پیدا کنند، سازنده‌ی محصول اول که API خود را در اختیار عموم قرار داده، به پول دست پیدا می‌کند و این همه‌ی چیزی بود که باید به دیگر شرکت‌ها می‌گفتند تا API خود را در AWS قرار دهند. 

ارزش مادی AWS 

خدمات وب آمازون(AWS) به یکی از اجزای غول‌پیکر و ارزشمند مجموعه‌ی آمازون تبدیل شده است. در سه ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ این شرکت رکورد فروش خالص ۱۴.۸ میلیارد دلاری را به ارمغان آورد که کمی بیش از ۱۳ درصد از کل فروش خالص آمازون است. در عین حال این کسب‌وکار به دلیل هزینه‌های پایین عملیات، حدود سه چهارم سود عملیاتی آمازون را به خودش اختصاص داده است.

منبع: visualcapitalist

۱۰ مشتری بزرگ آمازون در سال ۲۰۲۰ به AWS جمعا ۱.۳ میلیارد دلار پرداخت کرده‌اند. در جدول زیر به تفکیک می‌توانید پرداختی‌های این شرکت‌ها را مشاهده کنید: 

نام شرکتمیزان پرداختی ماهانه بر حسب میلیون دلار
نتفلیکس۱۹
توئیچ۱۵
لینکدین۱۳
فیس‌بوک۱۱
ترنر برادکستینگ۱۰
بی‌بی‌سی۹
بایدو۹
ESPN۸
ادوبی۸
توییتر۷

چرا AWS به دنبال کاهش قیمت وب‌سرویس‌هاست؟

بسیاری از منتقدین AWS می‌گویند موفقیت آن‌ها از یک راه نادرست به وقوع پیوسته است. AWS بسیاری از سرویس‌ها را با قیمتی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد رقبای خود مانند IBM ارائه می‌دهد. البته جسی اعتقاد دارد با قیمت اندک زیرساخت‌ها، شرایط برای رشد و توسعه‌ی اپلیکیشن‌های مختلف راحت‌تر می‌شود و به همین دلیل سود بیشتری عاید آمازون خواهد شد. 

سهم کوچک از کیک بزرگ یا سهم بزرگ از یک کیک کوچک 

بر اساس نظر جسی، آمازون با کاهش قیمت APIها و وب‌سرویس‌ها سعی می‌کند شرایط ورود به بازار را برای بازیگران بیشتری فراهم کند. از طرفی از ابتدا هم این ایده علاوه‌براینکه برای آمازون سودآور بوده، به رشد دنیای استارتاپ‌ها آن هم درست مدتی بعد از فروریختن حباب دات کام کمک بسیاری کرده است. رونق استارتاپ‌ها به رونق aws و سودآوری آن در آینده کمک بسیاری می‌کند و این یعنی به جای بسنده کردن به سهم بزرگی از یک کیک کوچک، آمازون تصمیم گرفته کیک را بزرگ‌تر کند و سهمی از آن داشته باشد.