پادیوم بلاگ
کیف پول MobikWik

معرفی MobikWik، کیف پول الکترونیکی محبوب در هند

ندا خراسانی
کسب و کار ، مقالات

این روزها استفاده از کیف پول‌ الکترونیکی برای بسیاری از مردم تبدیل به عادت شده و مهمترین مزیت آن نیز پرداخت آسان در هر زمانی است. در این پست از سری پست‌های معرفی استارتاپ‌ها، می‌خواهیم به بررسی و معرفی استارتاپ MobikWik بپردازیم.

MobikWik‌ یکی از استارتاپ‌های موفق در کشور هند و از پیشگامان ارائه‌ی خدمات کیف پول است. این پست، نقشه‌ای از سفر این استارتاپ‌ را نشان می‌دهد که ابتدا با هدف پرداخت آسان و سرگرم‌کننده برای هر فرد هندی آغاز شده بود.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی استارتاپ parking rihno» را هم بخوانید.

درباره کیف پول MobikWik و امکانات آن بیشتر بدانیم

Mobikwik یک کیف پول پرداخت محبوب است. این کیف پول به کاربرانش این امکان را می‌دهد که پول خودشان را در یک حساب مجازی ذخیره کرده و سپس از طریق کانال‌های مختلف تلفن همراه، دسکتاپ،SMS و… تلفن همراه خود را شارژ کنند، صورت‌حساب‌های خود را پرداخت نمایند و به راحتی پرداخت‌های اینترنتی و خرید‌های آنلاین خود را انجام دهند.

تاریخچه‌ای مختصر

این استارتاپ در سال ۲۰۰۹ توسط Bipin Singh و Upasana Taku یک زوج هندوستانی، تاسیس شد. Bipin Singh فارغ‌التحصیل سال ۲۰۰۲ دانشگاه IIT دهلی بود. Singh تصمیم گرفت، برنامه‌ای را با هدف بهبود روند شارژ تلفن همراه ایجاد کند.
او این شرکت را با هزینه‌ی اولیه‌ی ۲۵۰ هزار دلار از پول شخصی خود افتتاح کرد.

سرویس اولیه یک وب‌سایت با امکانات محدود کیف پول بود! اما با گذشت سال‌ها، خدمات MobikWik افزایش و به سمت برنامه‌های تلفن همراه نیز گسترش پیدا کرد.

در ابتدا این کیف پول با کسب‌وکارهای آنلاین وارد همکاری شد. در واقع از آن‌ها خواست این کیف پول را به عنوان یکی از روش‌های پرداخت در سایت‌های خود قرار دهند.

MobikWik در طول چند سال گذشته پیشرفت‌ها و جهش‌های زیادی داشته است. چشم‌انداز این برند این است که تا سال ۲۰۲۲ به یک میلیارد فرد هندوستانی این دسترسی را بدهد که تنها با چند کلیک کارهای مرتبط با پرداخت‌های دیجیتال، وام، سرمایه‌گذاری‌ها و بیمه را انجام دهند.

هم‌اکنون نیز این کیف پول خدمات مختلفی از قبیل خدمات پرداخت، شارژ، پرداخت صورت‌حساب و قبض، رزرو بلیط و… را به صورت آنلاین و آفلاین در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد و یکی از سه کیف پول برتر هندوستان است.
این استارتاپ ادعا می‌کند که بیش از ۱۰۷ میلیون کاربر و ۳ میلیون کسب‌وکار در آن در حال فعالیت هستند.

در حقیقت MobiKwik شکاف دیجیتالی میان خریداران و فروشندگان را از طریق شارژ و پرداخت آنلاین و بدون هیچ‌گونه هزینه‌ی اضافی از بین برده است.

خرید و پرداخت آسان با کیف پول MobikWik

سیر پیشرفت و اضافه شدن سرویس‌های جدید

در ابتدا MobikWik فقط یک سرویس مرتبط با شارژ تلفن همراه را در اختیار کاربران خود قرار می‌داد! به این صورت که کاربران با استفاده از کیف پولشان، می‌توانستند تلفن همراه خود را شارژ نمایند.

پس از آن سرویس‌های دیگری از قبیل پرداخت قبض، شارژ حساب تلویزیونی، شارژ کارت اعتباری، انتقال وجه و… در حوزه شارژ اعتبار و پرداخت نیز به سرویس‌های این کیف پول اضافه شد.

در سال ۲۰۱۵، MobikWik با Uber همکاری کرد و درگاه پرداخت MobikWik را راه‌اندازی کردند تا کاربران بتوانند، پرداخت‌های Uber را از طریق این کیف‌پول انجام دهند.

در سال ۲۰۱۶، یک سرویس برای اعطای وام‌های خرد به کاربران را راه‌اندازی کردند.
همچنین باتوجه به مشکلات اینترنتی که در بعضی از مناطق هند وجود داشت، سرویسی به نام MobikWik Lite راه‌اندازی شد.
در نتیجه کاربران حتی با اینترنت ۲G هم می‌توانستند از امکانات این کیف پول استفاده کنند!

در سال ۲۰۱۷ با همکاری بانک IDFC، کارت‌های مجازی پیش‌پرداخت ویزا را راه‌اندازی کردند و این کیف پول به رقیبی بزرگ برای Paytm تبدیل شد!

در اوایل سال ۲۰۲۰، این کیف پول محصولی در حوزه‌ی اعتبارات آنی به نام Boost را به بازار عرضه کرد.
Boost به کاربرانش تضمین می‌دهد که وام درخواستی آن‌ها با سرعت تایید شود و آن‌ها بتوانند در مدت زمان ۹۰ ثانیه اقساط آن را پرداخت نمایند.

این برای اولین بار است که یک سرویس کیف پول به کاربرانش وام می‌دهد. این شرکت در آینده‌ای نزدیک محصولات و خدمات دیگری را نیز به سرویس وام خود اضافه خواهد کرد.
به این ترتیب به یکی از بزرگترین وام‌دهندگان در هند تبدیل خواهد شد. MobikWik همچنین یکی از کیف‌پول‌هایی است که در زمینه‌های مالی بسیار شفاف عمل کرده و یکی از صندوق‌های پیشگام در مدیریت ثروت است.
این کیف‌پول همچنین اخیرا یک دسته‌بندی طلا‌ی دیجیتال را نیز به پلتفرم خود افزوده است.

این پلتفرم‌ می‌خواهد سرویس‌های مالی جامعی مانند بیمه را نیز به خدمات خود بیفزاید.

منابع مالی

در سال ۲۰۱۳ و پس از سرمایه‌گذاری ۲۵۰ هزار دلاری که Singh به صورت شخصی انجام داده بود، MobikWik توانست بودجه‌ای ۵ میلیون دلاری از شرکتی بی‌نام در آمریکا به دست آورد.

در سال ۲۰۱۵، MobikWik توانست با کمک شرکت‌هایی از سنگاپور و آمریکا به سرمایه خود ۳۱ میلیون دلار بیفزاید.

در ماه May سال ۲۰۱۶، این شرکت اعلام کرد که سرمایه‌اش به بیش از ۸۰ میلیون دلار رسیده‌است.

در ۱۹ ژوئن ۲۰۱۷، سایت Medianama گزارشی ارائه داد و در آن تایید کرد که MobikWik توانسته سرمایه‌ای به ارزش یک میلیارد دلار را از سرمایه‌گذاران ناشناخته جمع‌آوری کند.

برخی از مهمترین امکانات کیف پول MobikWik

  • شارژ تلفن

MobikWik این امکان را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که به راحتی با استفاده از کیف‌پول خود، در عرض چند ثانیه تلفن همراه خود را شارژ نمایند.

  • پرداخت قبوض

امکان پرداخت انواع قبض‌ها در این پلتفرم برای کاربران فراهم است و آن‌ها می‌توانند با استفاده از این ویژگی بدون نگرانی از جریمه‌ی پرداخت دیرهنگام، قبوض خود را پرداخت نمایند.

  • خرید بلیط اتوبوس

این پلتفرم با همکاری با شرکت‌های اتوبوس‌رانی این امکان را فراهم کرده که کاربران از طریق کیف پولشان برای سفر خود بلیط خریداری کنند. همچنین بهترین پیشنهادها را برای خرید بلیط در اختیار آنان قرار می‌دهد.

  • خرید از فروشگاه‌های محلی

یکی از امکاناتی که این کیف‌پول در اختیار کاربران قرار می‌دهد این است که بالغ بر ۲۵۰ هزار گزینه برای خرید از فروشگاه‌های مختلف را در اختیار آن‌ها می‌گذارد! کاربران می‌توانند ضمن خرید از این فروشگاه‌ها، تخفیف‌های متنوعی را نیز دریافت نمایند.

  • انتقال پول به حساب بانکی

این امکان برای کاربران وجود دارد که از حساب کیف پول خود به هر حساب بانکی، انتقال وجه انجام دهند.

در این پست سعی کردیم به بررسی یک استارتاپ موفق در حوزه‌ی سرویس‌های مالی و کیف پول بپردازیم. 

اگر علاقه‌مند به راه‌اندازی یک استارتاپ در این حوزه هستید و یا در این زمینه فعالیت می‌کنید، ما به شما کمک می‌کنیم تا بتوانید ایده‌ی خود را با کیفیت بیشتر و مدت زمان کمتر راه‌اندازی کنید.

بسیاری از این خدمات را می‌توانید در پادیوم هم پیدا کنیم. پیشنهاد می‌کنیم به این منظور سری به بازارچه APIپادیوم بزنید.

منابع:

MobikWik
Startup Talky
Wikipedia
Forbes India