پادیوم بلاگ

با ZipGo؛ استارتاپ هندی فعال در حوزه‌ی حمل‌ونقل هوشمند شهری بیشتر آشنا شویم

ثمین رادفر
مقالات

در این پست، تصمیم‌ داریم استارتاپ «ZipGo» را بررسی کنیم که در مراحل اولیه‌‌ی راه‌اندازی، سروصدای زیادی به پا کرد و از نظر نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفت.  

استارتاپ ZipGo در یک نگاه

استارتاپ ZipGo، یک سیستم حمل‌ونقل جدید به وسیله‌ی اتوبوس است و امکان رزرو صندلی را به تمام مسافرانی که به دنبال وسیله‌ی حمل‌ونقل راحت، مقرون به صرفه و ایمن هستند، ارائه می‌دهد.  

این شرکت یک برنامه‌ی کاربردی را برای جابه‌جایی و رفت‌وآمد روزانه با استفاده از اتوبوس، به کاربران خود ارائه می‌دهد؛ به طوری که کاربران نقطه‌ی سوار شدن و مقصد نهایی را انتخاب کرده و صندلی را از قبل رزرو و بهای آن را پرداخت می‌کنند. ردیابی در لحظه، مشاهده‌ی زمان تقریبی ورود، پرداخت‌های غیر نقدی و کارت عبور ماهانه از امکانات خوب این پلتفرم به شمار می‌رود و برنامه‌ی موبایلی آن برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در دسترس است.

 این استارتاپ در سال ۲۰۱۵ در بنگالورو هند تأسیس شد و اکنون سرویس‌های خود را در ۶ شهر بزرگ دهلی/ NCR، جیپور، حیدرآباد، بنگالورو، پونا و بمبئی گسترش داده‌ است. در حال حاضر، این پلتفرم خدمات اتوبوس بین شهری خود را در مسیرهای دهلی-جیپور و بنگالورو-حیدرآباد نیز ارائه می‌دهد. 

تاریخچه

در ۱۱ آگوست ۲۰۱۵، زمانی که پلتفرم‌های آنلاین تاکسی مانند Ola و Uber، برای به دست آوردن سهم بیش‌تر از بازار با یکدیگر رقابت می‌کردند، استارتاپ جدید ZipGo توسط  Pritesh Gupta ،Gaurav Agarwal ،Neeraj Paliwal و Jitender Sharma تأسیس شد:

Jitender و Gaurav قبل از تأسیس ZipGo، از بنیان‌گذاران برنامه‌ی حمل‌ونقلی TaxiPixi، بودند. Neeraj فارغ التحصیل IIT دهلی و کارمند سابق Kiwi، و Pritesh کارمند سابق Ola و TinyOwl بوده است.

ایده‌‌ راه‌اندازی و دلیل استفاده از اتوبوس‌ در برنامه‌ ZipGo

Jitender بنیان‌گذار ZipGo در این باره می‌گوید: «ما به دنبال ساخت یک سیستم حمل‌ونقل هوشمند هستیم. ما دیدیم که مردم در نیویورک، سنگاپور و لندن از اتوبوس برای حمل‌ونقل خود استفاده می‌کنند، بنابراین با خود گفتیم که ما هم می‌توانیم به سیستم حمل‌ونقل هوشمند با اتوبوس فکر کنیم. »

او اضافه می‌کند که: «تعداد زیادی پلتفرم‌ آنلاین تاکسی در هند وجود دارد که به راحتی در دسترس افراد قرار می‌گیرد، اما دامنه‌ی قیمت‌های این پلتفرم‌ها سرسام‌‌آور است؛ از طرفی از آن‌جایی که رفت‌وآمد با تاکسی برای دو بار در روز می‌تواند برای افراد هزینه‌‌ی زیادی داشته باشد، می‌توانیم بگوییم که برای بیش‌تر مسافران استفاده از اتوبوس به دلیل ارائه‌ی قیمت‌های پایین‌تر، به صرفه‌تر است.» علاوه بر این، Jitender در زمینه‌ی آلودگی هوا نیز اشاره می‌کند که:‌ «در سال ۲۰۱۱، وقتی صحبت از وضعیت ترافیک در هند شد، بنگالورو، رتبه‌ی ششمین شهر پرترافیک هند را به خود اختصاص داد.»

با نگاهی به افزایش تراکم ترافیک در ۱۰ سال گذشته و با توجه به قیمت بالای استفاده از تاکسی در هند، ایده‌ی راه‌اندازی ZipGo به فکر آن‌ها رسید.
۴ روپیه قیمتی است که برای هر سفر در نظر گرفته می‌شود و در مقایسه با بازار تاکسی در هند، بسیار ارزان‌تر است. 

استارتاپ ZipGo به روشی هوشمند به مسافران کمک می‌کند

این برنامه به کمک اطلاعات دریافتی از اتوبوس‌ها، وضعیت واقعی تراکم ترافیک و مدت زمان لازم برای رسیدن به مقصد را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد.
برای پیشنهاد مسیرهای مناسب نیز از الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند یادگیری ماشین، یادگیری عمیق و الگوریتم‌های بهینه‌سازی استفاده می‌کند. 

کاربران چگونه از ZipGo استفاده می‌کنند؟

کاربران می‌توانند در چند مرحله‌ی ساده، صندلی یا اتوبوس خود را رزرو کنند که در ادامه آن‌ها را توضیح دادیم: 

  • اولین گام، ثبت‌نام در برنامه است. بعد از ثبت‌نام، اعتبار رایگان برای اولین سفر به کاربران تعلق می‌گیرد. 
  • کاربران به بخش «رزرو اتوبوس» مراجعه می‌کنند. در این بخش می‌توانند تمام مسیرها، ایستگاه‌ها و زمان‌بندی‌هایی که در برنامه ارائه می‌شود، مشاهده کنند.
  • مبدأ و مقصد خود را بر روی نقشه وارد می‌کنند و نزدیک‌ترین نقاط pickup و ایستگاه مقصد، به آن‌ها پیشنهاد داده می‌شود.
  • بعد از انتخاب مسیر دلخواه خود، در دسترس بودن صندلی را مشاهده کرده و صندلی شخصی خود را در اتوبوس انتخابی رزرو می‌کنند.
  • هزینه‌ی اتوبوس رزرو شده‌ی خود را پرداخت کرده و کارت عبور خود را از برنامه دریافت می‌کنند. 
  •  زمان تقریبی ورود (ETA) اتوبوس‌ها را به مسیر/ ایستگاه انتخاب شده‌ی خود مشاهده می‌کنند.
  • در محل pickup، فقط کارت عبور خود را به کارکنان ZipGo نشان می‌دهند و سوار اتوبوس می‌شوند.
  •  پس از آن می‌توانند حرکت اتوبوس را در لحظه ردیابی کنند.
  • و در هر زمانی که بخواهند بازخورد خود را درباره‌ی برنامه و سفر انجام شده به تیم ZipGo ارائه دهند.

مدل کسب‌وکار و نحوه‌ی عملکرد آن

ZipGo یک تجمیع‌گر آنلاین خدمات اتوبوس است:

بر اساس مدل کسب‌وکار تجمیعی یا تراکمی، یک تجمیع‌گر با ارائه‌دهندگان خدمات مختلف، قرارداد می‌بندد و با آن‌ها شریک می‌شود و در نهایت این خدمات را تحت نام تجاری خود به فروش می‌رساند. از آن‌جا که خدمات تحت یک نام تجاری مشترک فروخته می‌شوند، تجمیع‌گر، حداقل استانداردهایی را که ارائه‌دهندگان خدمات باید رعایت کنند، تعریف می‌کند.

ZipGo نیز به عنوان یک تجمیع‌گر آنلاین خدمات اتوبوس، با چندین ارائه‌دهنده‌ی خدمات همکاری می‌کند تا خدمات آن‌ها را با نام تجاری ZipGo به فروش برساند. ارائه‌دهندگان خدمات در این مورد، اپراتورهای اتوبوسرانی با مجوزهای معتبر هستند و اتوبوس‌های آن‌ها در مسیرهای خاص مستقر می‌شوند.

ZipGo مالک هیچ یک از وسایل‌ نقلیه‌ای که با نام تجاری آن کار می‌کنند، نیست. صرفا برای این‌که وسایل‌نقلیه، تحت نام تجاری ZipGo فعالیت کنند، با ارائه‌دهندگان خدمات اتوبوسرانی (اغلب با قیمت ثابت) قرارداد خدمات را منعقد می‌کند. علاوه بر این، مسئولیت ارائه‌ی خدمات حمل‌ونقل بر عهده اپراتورهای خدمات اتوبوسرانی است. همچنین مسئولیت استخدام رانندگان و سایر نیروهای لازم، بر عهده‌ی این اپراتورها است. کرایه‌ای که کاربران، برای استفاده از خدمات اتوبوس ZipGo پرداخت می‌کنند، توسط ZipGo جمع‌آوری و حفظ می‌شود. 

مدل درآمدی

پس از بحث در مورد مدل کسب‌وکاری ZipGo، اکنون می‌خواهیم بدانیم که ZipGo چگونه درآمد کسب می‌کند:

همان‌طور که گفتیم، ZipGo با اپراتورهای اتوبوس برای استفاده از وسایل نقلیه‌ی آن‌ها قرارداد منعقد می‌کند. برای این کار باید مبالغ ثابتی را به طور ماهانه‌ به اپراتورها پرداخت کند. سپس ZipGo این اتوبوس‌ها را با نام تجاری خود اداره می‌کند.

کرایه‌ی جمع شده از مسافران، بخشی از درآمد ناخالص را تشکیل می‌دهد. پس از کسر هزینه‌هایی مانند هزینه‌ی سوخت، پرداخت‌های ثابت قرارداد به اپراتورهای اتوبوسرانی و حقوق اعضای تیم از این درآمد، مبلغ باقیمانده نشان‌دهنده‌ی سود نهایی آن‌ها است.

سرمایه‌گذاران

این شرکت در مجموع ۵۲ میلیون دلار سرمایه از شرکت‌هایی مانند Essel Group، VentureEast، Omidyar Network و Orios Venture Partners جمع‌آوری کرده است. مراحل مختلف تأمین مالی ZipGo در جدول زیر نشان داده شده است:

سرمایه‌گذارانمرحله سرمایه‌گذاری مقدار تاریخ
Orios Venture
و ۹ مورد دیگر
سری A۳ میلیون دلار۱ جولای ۲۰۱۵
Ventureast
و ۵ مورد دیگر
سری A ۳ میلیون دلار ۱ دسامبر ۲۰۱۶
Essel Infra
projects
سری B۴۳.۷ میلیون دلار ۸ آگوست ۲۰۱۸


سرویس‌ها و خدمات ZipGo

– جستجوی ایستگاه اتوبوس:

کاربران می‌توانند ایستگاه‌های اتوبوس بین دو نقطه را جستجو کنند و برنامه، بهترین مسیر ممکن  را به آن‌ها پیشنهاد می‌دهد.

– رزرو صندلی:

با استفاده از برنامه‌ی ZipGo، کاربران می‌توانند در اتوبوس انتخاب شده، یک صندلی را به دلخواه خود رزرو کرده و کارت عبور خود را دریافت کنند.

– نقشه‌ و مسیریابی:

پس از انجام مراحل رزرو، کاربران باید مسیر اتوبوس خود را بر روی نقشه مشاهده و مرور کنند. امکان نقشه در برنامه به آن‌ها کمک می‌کند تا به راحتی به نقطه‌ی pickup خود بروند.

– محاسبه زمان تقریبی ورود (ETA):

زمانی که می‌خواهید کسی یا چیزی را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر منتقل کنید، اطلاع داشتن از زمان تخمینی رسیدن به مقصد اهمیت زیادی دارد. زمان تقریبی ورود یا ETA، مدت زمانی است که انتظار می‌رود یک محموله/شخص خاص، از طریق هر نوع وسیله‌ی نقلیه مانند کشتی، هواپیما، قطار، اتوبوس و… به مقصد خود برسد.  یکی از کاربردهای رایج این عبارت در حمل‌ونقل عمومی است که در آن می‌توان از حرکت قطارها، اتوبوس‌ها، هواپیماها و موارد مشابه برای محاسبه‌ی زمان تقریبی ورود استفاده کرد. این امر به عواملی مانند سرعت متوسط، مسافت مورد نظر، شدت ترافیک، شرایط آب‌وهوایی و سایر عوامل محیطی دیگر بستگی دارد. برای محاسبه‌ی این زمان از الگوریتم‌های کامپیوتری و مدل‌های ریاضی استفاده می‌شود. 

با استفاده از این امکان که در برنامه‌ی ZipGo نیز وجود دارد، کاربران می‌توانند جزئیات وسیله‌ی نقلیه، مانند زمان رسیدن اتوبوس به نقطه‌ی pickup را ۳۰ دقیقه قبل از زمان سوار شدن، دریافت کنند.  

– پرداخت هزینه‌ اتوبوس با کیف‌پول ZipGo  (پرداخت غیرنقدی):

کیف‌پول ZipGo، یک کیف پول آنلاین برای استفاده از خدمات این شرکت است. این کیف‌پول در برنامه‌ی ZipGo موجود است. کاربران می‌توانند با پرداخت از طریق کارت اعتباری، Debit Card ،Net Banking و Paytm کیف‌پول خود را شارژ کنند. 

– مشاهده‌ جزئیات اتوبوس رزرو شده: 

اتوبوس‌های رزرو شده‌ی کاربران، در بخش «My Rides» از برنامه وجود دارند: اطلاعات مربوط به نقطه‌ی pickup، زمان pickup، شماره‌ی اتوبوس، محل اتوبوس و… برای آن‌ها در دسترس است. علاوه بر این، بعد از هر بار رزرو، برای جا نماندن از اتوبوس و یادآوری به کاربران، اعلان‌های دقیقی از طریق پیامک ارسال می‌شود.

– ردیابی در لحظه برای آگاهی از زمان رسیدن اتوبوس به نقطه‌ pickup: 

با استفاده از ZipGo، کاربران از سیستم لحظه‌ای ETA و سیستم ردیابی هوشمند بهره‌مند می‌شوند:

زمانی که اتوبوس حرکت کند و به نقطه‌ی pickup برسد، اطلاع‌رسانی لازم به کاربران صورت می‌گیرد. علاوه بر این، کاربران می‌توانند تا زمان نزدیک شدن اتوبوس به ایستگاه، در صفحه‌ی ردیابی آن را به دقت دنبال کنند. ممکن است به دلیل ترافیک یا سایر دلایل اجتناب‌ناپذیر، اتوبوس در فاصله‌ی چند متری از محل pickup، متوقف شود. تیم ZipGo پیشنهاد می‌کنند که کاربران ۵ تا ۷ دقیقه قبل از زمان رسیدن اتوبوس خود، در محل حاضر باشند.

– دریافت اعتبار ZipGo: 

اعتبارهای اختصاص داده شده به افراد، برای ۳۰ روز معتبر هستند که کاربران می‌توانند در حین رزرو صندلی‌، از آن‌ اعتبارها استفاده کنند: ۱ اعتبار مجازی = ۱ روپیه.

  • دریافت اعتبار با معرفی برنامه به دیگران:

کاربران می‌توانند برنامه را با دوستان، خانواده یا همکاران خود به اشتراک بگذارند. به محض این‌که فرد دعوت‌شده‌ در برنامه ثبت‌نام کند و سوار اتوبوس شود، حساب کیف‌پول آن‌ها شارژ می‌شود.استارتاپ ZipGo برای استفاده‌ی حداکثری از این امکان به کاربران پیشنهاد می‌کند که کد دعوت ورود به برنامه را در گروه‌های کاری خود به اشتراک بگذارند.  

  • دانلود برنامه‌ی ZipGo و دریافت اعتبار:

وقتی کاربران برنامه را برای بار اول دانلود و نصب می‌کنند، می‌توانند از اولین سفر رایگان ZipGo بهره‌مند شوند. 

– انعطاف‌پذیری و امکان لغو اتوبوس:

کاربران همچنین می‌توانند قبل از رسیدن اتوبوس به محل pickup، درخواست خود را لغو کنند.

پادیوم با ارائه سرویس‌های مختلفی در این زمینه می‌تواند به شما برای راه‌اندازی استارتاپی مشابه ZipGo کمک کند. اگر قصد دارید در این زمینه فعالیت کنید، پیشنهاد می‌کنیم سرویس‌های پادیوم را از طریق این لینک بررسی کنید.

منبع:

Ac Bus Service for Daily Commute
App-based bus-pooling platform for intercity-rides
ZipGo looks to bring in the next level of disruption in city commute
ZipGo – Commute Smarter
Zipgo Offering AC BusService
ZipGo: A Smarter Application For A Stress-Free Commute