پادیوم بلاگ

معرفی api های کاربردی برای شروع کسب‌‌وکار

admin
تکنولوژی ، کسب و کار ، مقالات

آیا تا به حال اصطلاح API را شنیده‌اید؟ می‌دانید که API چیست و چه کاری انجام می‌دهد؟! ما معمولا هر روز بدون آن‌که متوجه شویم، از API‌ها به صورت آنلاین استفاده می‌کنیم. صرف‌نظر از میزان دانش فنی، هر کسب‌وکار آنلاین باید بداند چه API‌هایی را می‌تواند در کسب‌وکار خود پیاده‌سازی کند تا از این طریق بتواند تجربه‌ی خرید بهتری را برای مشتریانش فراهم سازد.برای همین تصمیم گرفتیم مجموعه‌ای از api های کاربردی برای شروع کسب و کار را به شما معرفی کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «api چیست؟» را هم بخوانید.

تعریف API به زبان ساده

رابط‌ برنامه‌نویسی نرم‌افزار یا API، در واقع رابط یا زبان مشترک بین دو نرم‌افزار یا اپلیکیشن است که امکان ارتباط بین آن‌ها را برقرار می‌کند. 

به عبارت دیگر، API مجموعه‌ای از قراردادها است که به سیستم‌های نرم‌افزاری این امکان را می‌دهد تا اطلاعات مختلفی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. 

به لطف API‌ ها، برنامه‌ها و دستگاه‌ها با خیال راحت می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و علاوه بر آن، کار برنامه‌نویسان برای توسعه‌ی برنامه‌های مختلف راحت‌تر شده است. 

بسیاری از api هایی که در این یادداشت معرفی کردیم، در ایران هم قابل استفاده هستند. برای مشاهده و دریافت آن‌ها سری به بازارچه api پادیوم بزنید:

استفاده از API‌های مختلف در کسب‌وکارهای آنلاین

در این بخش ۱۱ نوع API معرفی شده است که کسب‌وکارهای آنلاین می‌توانند آن‌ها را در وب‌سایت یا برنامه‌ی خود پیاده‌سازی کنند. همچنین پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «معرفی وب‌سرویس‌های کاربردی ایرانی» را هم بخوانید.

۱. API‌ های مربوط به نمایش اطلاعات محصول

مثال سایت ارائه‌‌‌دهنده‌ی این نوع Semantics3 :API

با استفاده از این نوع API، می‌توانید صفحات وب‌سایتی که محصولات خود را در آن معرفی می‌کنید، مستقیما به یک بانک اطلاعاتی جهانی متصل کنید. هدف این بانک اطلاعاتی، به اشتراک‌گذاری اطلاعات گسترده‌ای در مورد محصولات است. این API به شما کمک می‌کند تا از طریق یک بانک اطلاعاتی جهانی، تصاویر برند، توضیحات محصول، ویژگی‌های دقیق محصول و عناوین کامل محصولات را برای مخاطبا‌ن‌تان به نمایش بگذارید. 

۲. API‌ های جستجو 

مثال: سایت Algolia

بخش جستجوی وب‌سایت باید سریع عمل کند تا کاربر بتواند محصولات مورد نیاز خود را خیلی راحت پیدا کند. API‌های جستجو می‌توانند این امکان را به راحتی برای شما پیاده‌سازی کنند. 

با ارائه‌ی گزینه‌‌ی جستجوی پیشرفته در وب‌سایت تجارت الکترونیک خود، می‌توانید تجربه‌ی خرید مشتریان‌تان را بهبود ببخشید.
به عنوان مثال سایت Cherrybrook، از این مزیت استفاده می‌کند تا بازدیدکنندگان سایت بتوانند به سرعت به سمت دسته‌بندی محصول مورد نظر هدایت شوند و مارک‌های منحصر به فرد را به آسانی پیدا کنند.

۳.  API هایی در نقش موتور جستجوی پیشنهاددهنده

مثال:‌ Pinterest APIs  

یک روش فوق العاده برای اضافه کردن محصولات محبوب به یک وب‌سایت و پیشنهاد آن‌ها به مشتریان، استفاده از API‌های پیشنهاد‌دهنده است.

این نوع API‌ها به فروشندگان آنلاین کمک می‌کنند تا لیست پیشنهادی از محصولات را برای خرید ایجاد کنند. 
مثلا وب‌سایت فروش کتاب Random House، از API‌های جدید Pinterest برای ارائه‌ی لیست پیشنهادی به مشتریان استفاده می‌کند. با این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا لیستی از محبوب‌ترین کتاب‌ها را برای خرید مورد بررسی قرار دهند. 

نمونه‌ی عالی دیگری از این نوع API‌ها معمولاً در وب‌سایت‌هایی مانند Amazon دیده می‌شود. موتور پیشنهاددهنده به کالاهایی که انتخاب کردید، علاقه دارید یا خریداری کردید، توجه می‌کند و موارد مرتبط را به شما نشان می‌دهد.
این امر نه تنها شانس خرید را افزایش می‌دهد، بلکه باعث می‌شود بازدیدکننده مدت زمان بیش‌تری در صفحه‌ی شما باقی بماند.

۴.  API های شخصی‌سازی وب‌سایت

مثال: سایت Gravity 

بهترین مزیت استفاده از API‌های شخصی‌سازی، اثربخشی آن‌ها برای رفع نیازهای مشتریان مختلف است. با پیاده‌سازی این API خاص، شما می‌توانید محتوای وب‌سایت را بر اساس نیازهای هر مشتری، طبقه‌بندی کنید.

این نوع API نسبت به API‌های پیشنهاددهنده، کمی پیشرفته‌تر عمل می‌کند و دو کاربرد مهم دارد که آن‌ها را در ادامه توضیح داده‌ایم: 

– می‌توانید بر اساس بازدیدهای قبلی مشتریان و تجربه‌ی خرید آن‌ها، محتوای مناسبی را در وب‌سایت خود تبلیغ کنید. (همچنین می‌توانید برای ارسال ایمیل‌های هدفمند فروش به مشتریان، از API‌های شخصی‌سازی استفاده کنید، بنابراین، تنها محصولاتی که مورد علاقه‌ی مشتری باشد، به او پیشنهاد می‌شود.)  

– می‌توانید از طریق تحلیل رفتار مشتریان در سایر وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی، به علایق مشتریان خود پی ببرید. این API‌ها از الگوریتم‌های پیچیده‌ای برای تنظیم مجدد محتوای وب‌سایت استفاده می‌کنند. این محتواها با آن‌چه بازدید‌کنندگان شما در فیسبوک یا گوگل جستجو کرده‌اند، مطابقت دارند.

۵. API‌ های درگاه پرداخت

در تجارت الکترونیکی برای انتقال وجه و پرداخت‌های آنلاین از درگاه‌های پرداخت استفاده می‌شود. برای ایجاد درگاه پرداخت باید از یک API پرداخت در وب‌سایت یا برنامه‌ی خود استفاده کنید. 
 PayPal ،Stripe ،Skrill یا Dwolla نمونه‌ای از درگاه‌های پرداختی هستند که هر یک از آن‌ها می‌توانند با زیرساخت‌های پرداختی موجود یکپارچه شوند.

۶. API‌ های مربوط به حمل‌ و تحویل کالا   

مثال: Shipwire

بسیاری از فروشگاه‌ها و خرده‌فروشی‌های آنلاین می‌توانند API‌های حمل‌ونقل را در مدل تجاری خود در نظر بگیرند تا تجربه‌ی خرید قابل اطمینان‌تری را به مشتریان ارائه دهند. این API‌ها، به خودکارسازی بسیاری از فرآیندها از لحظه‌ی فروش تا تحویل کالا کمک می‌کنند. به عنوان مثال بعد از فروش کالا به مشتری، API حمل‌ونقل فعال می‌شود:
نرخ حمل‌ونقل به طور خودکار برای مشتریان محاسبه می‌شود، برچسب‌های حمل‌ونقل ایجاد می‌شوند، شماره‌های ردیابی به صورت خودکار تولید می‌شوند، کالا از انبار تامین‌کننده خارج می‌شود و امکان ردیابی و نمایش موقعیت کالاها در اختیار شما و مشتریان‌تان گذاشته می‌شود.

۷. قیمت‌گذاری پویا و API‌ های مقایسه‌‌کننده‌ی قیمت 

مثال: Indix 

قیمت‌گذاری پویا به معنی تعیین قیمت‌های انعطاف‌پذیر برای محصولات و خدمات، بر اساس میزان تقاضا و روند فعلی بازار است.
قیمت‌گذاری درست می‌تواند فرصت‌های عظیمی را برای کسب‌وکارها ایجاد کند. وب‌سایت‌های تجارت الکترونیک باید همیشه از قیمت‌ها آگاهی لازم را داشته باشند. زیرا حتی کوچک‌ترین نوسان در قیمت کالاهای رقیب ممکن است منجر به از دست رفتن کسب‌وکار فعلی شود. 

شما می‌توانید کاتالوگ محصولات خود را به یک API مقایسه‌ی قیمت لینک دهید. این API قادر است سطح قیمت‌گذاری محصول شما را با رقبا مقایسه کند و گزارش‌های خودکاری را به شما ارائه دهد. 
می‌توانید این اطلاعات را برای بهینه‌سازی قیمت‌ها (فروش با قیمت مناسب) تجزیه‌وتحلیل کنید تا بدون از دست دادن سود، فروش‌تان را افزایش دهید و در زمان‌های خاصی از سال مانند تعطیلات پیش رو، قیمت‌های فروش مشابهی با رقبا داشته باشید.  

در حال حاضر، بسیاری از API‌ها، نوسانات قیمتی را در لحظه رصد می‌کنند تا کسب‌وکارها برای تعیین قیمت‌های آتی، تصمیم‌های آگاهانه‌ای بگیرند. تعداد کمی از API‌ها نیز وجود دارند که می‌توانند استراتژی مناسبی برای قیمت‌گذاری پویا ارائه دهند.

۸. API‌ های خودکارسازی فرآیند بازاریابی

مثال: Zapier

این API‌ها در خودکارسازی فرآیندهای کسب‌وکار به شما کمک می‌کنند. به عنوان مثال می‌توانید به طور خودکار هر مشتری وب‌سایت را به لیست ایمیل بازاریابی‌تان اضافه کنید و آن‌ها را بر اساس کالای خریداری شده یا هزینه‌ی پرداخت شده، گروه‌بندی کنید.

۹. API های بازاریابی وابسته

مثال: Amazon Affiliates

افرادی که به تازگی کسب‌وکار آنلاین خود را راه‌اندازی کرده‌اند، می‌توانند برای درآمدزایی بیش‌تر از بازاریابی وابسته استفاده کنند. حالا بازاریابی وابسته به چه معناست؟

یک کسب‌وکار آنلاین می‌تواند به عنوان واسطه‌ی بین خریدار و فروشنده عمل کند و خدمات و محصولات شرکت دیگری را به فروش برساند و درصدی از فروش را به عنوان کمیسیون خود دریافت کند. 

برای انجام این نوع بازاریابی، می‌توانید از API‌های بازاریابی وابسته استفاده کنید. به طور مثال فروشگاه‌های بزرگ آنلاین مانند آمازون و علی بابا، با ارائه‌ی این نوع API‌ها، به کسب‌وکارها کمک می‌کنند میزان درآمد خود را افزایش دهند.

۱۰. API‌ های تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت

اگر شرکت شما دارای یک وب‌سایت است، می‌توانید از ابزارهای تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت استفاده کنید تا تحلیل درستی از روند پیشرفت وب‌سایت‌تان داشته باشید. این ابزارها به سنجش میزان ترافیک وب‌سایت و نرخ تبدیل کاربران کمک می‌کنند.

به عنوان مثال Google Analytics را در نظر بگیرید. این ابزار بخشی از Google Cloud API Platform است و برای تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت، چندین API مختلف را ارائه می‌دهد. 

رایج‌ترین آن‌ها، Core Reporting API و Management API است که می‌توانید از آن‌ها برای دریافت گزارش‌های عملکرد وب‌سایت و مدیریت حساب‌های Google Analytics خود استفاده کنید.  

۱۱. API‌ های شبکه‌های اجتماعی

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها از API‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و احتمالاً شما هم بارها و بارها از این API‌ها استفاده کردید.‌

API‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی به ابزار بسیار قدرتمندی در بازاریابی تبدیل شدند. متداول‌ترین کاربرد آن‌ها توزیع محتوا از طریق شبکه‌های اجتماعی مختلف است. مثلا یک پست بلاگ را در نظر بگیرید. در زیر عنوان یک پست بلاگ ممکن است آیکون‌هایی از شبکه‌های اجتماعی را مشاهده کنید. با کلیک روی هر آیکون می‌توانید پست وبلاگ را در هر کدام از شبکه‌های اجتماعی مختلف به اشتراک بگذارید. این اشتراک‌گذاری نتیجه‌ی اجرای API‌ها است. 

علاوه بر این وب‌سایت‌های زیادی امروزه به کاربران اجازه می‌دهند تا با استفاده از حساب‌هایشان در Google ،Facebook یا LinkedIn وارد وب‌سایت آن‌ها شوند. این کار، روشی راحت برای ثبت‌نام است و علاوه بر این به جمع‌آوری داده‌های ارزشمند کمک زیادی می‌کند. 

نتیجه‌گیری

تحلیل‌گران بازار بر این باورند که همه‌ی کسب‌وکارها برای شخصی‌سازی تجربه‌های مشتری و ارائه‌ی طیف وسیعی از خدمات باید از API‌ها بهره ببرند.

API‌ها با افزایش آگاهی در بازار و در عین حال خودکار‌سازی و به حداقل رساندن تلاش مورد نیاز برای ورود و تاثیرگذاری در بازار، در ساختار کسب‌وکارها تغییرات چشم‌گیری ایجاد کرده‌اند. اگر شما نیز به API ها علاقه‌مند شده‌اید و قصد دارید برای توسعه و رشد کسب‌وکارتان از انواع API‌ها استفاده کنید، می‌توانید با تیم پادیوم در ارتباط باشید و سرویس‌ها و API‌های پادیوم را مورد بررسی قرار دهید.

سوالات متداول

برای داشتن api های کاربردی در ایران باید چه کنیم؟

پادیوم مجموعه‌ای از api های کاربردی است و شما می‌توانید در آن بهترین و کاربردی‌ترین api ها را پیدا کنید.

منابع:

۱۰ Ways Your eCommerce Businesses Can Use APIs
۵ Ways To Use APIs In Your Business