پادیوم بلاگ
ره‌نگاشت پادیوم

راهنمای پادیوم برای راهبری پروژه‌های عرضه API

یاسمن عیسایی
تکنولوژی ، کسب و کار

مسیری که هموار شد

همه ما در جهانی زندگی و رشد می‌کنیم که خواسته و ناخواسته هر روز با پیشرفت چشمگیر تکنولوژی روبه‌رو هستیم؛ از پرداخت‌های آنلاین قبوض و خریدهای مختلف اینترنتی بگیرید تا انجام عملیات و تراکنش‌هآ‌ی بانکی همه و همه وابسته به همین فناوری‌های جدید هستند.
کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک برای اینکه بتوانند به نیازهای مشتری پاسخ دهند باید خود را همواره با سرعت و روند پیشرفت تکنولوژی همگام کنند.کمک گرفتن از Apiها از جمله راهکارهایی است که می‌تواند کمک شایانی در تسریع و بهینه شدن خدمت‌رسانی به مشتریان کند. شما به وسیله Apiها می‌توانید از سرویس‌های ساخته و توسعه داده شده توسط سایر شرکت‌ها بهره ببرید. از جمله مزایای این روش می‌توان به کاهش چشمگیر زمان و هزینه انجام آن اشاره کرد.  
به دلیل پیچیدگی‌ها و روندهای متفاوت سازمان‌ها در دریافت API، نیاز به کسب‌و‌کارهایی که بتوانند مانند APIها پلی واسط میان ارائه‌دهنده‌ها و دریافت‌کنندگان API عمل کند، هر روز بیشتر از قبل احساس می‌شد. «پادیوم» یکی از همین پلتفرم‌ها است که برای پاسخگویی به همین نیازها در سال ۱۳۹۸ در قلب گروه فناپ و با حمایت بانک پاسارگاد متولد شد. بازارچه API پادیوم یک پلتفرم دو سویه است که ارتباط بین ارائه‌دهنده‌ها و دریافت‌کننده‌های API را تسهیل می‌کند. ارائه‌دهندگان در پادیوم می‌توانند APIهای خود را در یک فضای رقابتی و شفاف قرار دهند و دریافت‌کنندگان نیز می‌توانند با بررسی خدمات سازمان‌های مختلف، APIهای مورد نیاز خود را به راحتی دریافت کنند.
یکی از بزرگترین دغدغه‌های مدیران و توسعه‌دهندگان پایوم که همواره به دنبال آن بودند، ایجاد و ساخت یک سند جامع و کاربردی در قالب تجربیات‌شان بوده است. این هندبوک پس از گذشت سه سال به عنوان یک راهنمای کسب‌و‌کاری برای توسعه مبتنی بر API و تبیین ارزش‌های توسعه دیجیتال جمع‌آوری و نوشته شد. علاقه‌مندان در حوزه‌های کسب‌وکارهای بازار API می‌توانند با کمک و بهره‌گیری از راهنمای پادیوم بیش از پیش در این مسیرها گام بردارند و رشد کنند.

در هندبوک و راهنمای پادیوم چه می‌گذرد؟

در ره‌نگاشت و راهنمای پادیوم، علاوه بر توضیح و توصیفی مفاهیمی همچون API، سعی کردیم به سوالان زیر پاسخی شفاف دهیم.  

  • API چیست؟
  • سازوکار API به چه صورت است؟
  • APIها بر اساس سطوح دسترسی به چند دسته تقسیم می‌شوند؟
  • نقش API در زنجیره ارزش دیجیتال چیست؟

در بخش‌های بعدی درباره‌ی فرصت‌هایی که رویکرد «باز» برای کسب‌و‌کارها ایجاد کردند، صحبت کردیم.   
این قسمت را با یک مثال شروع کردیم که در آن می‌خواهید درباره‌ی EPS سهام یک شرکت بورسی بدانید و دو سناریوی مختلف را پیش روی چشم شما قرار داده‌ایم.
قسمت بعدی مختص به جایگاه API در مدل کسب‌و‌کار است. در این قسمت به جایگاه API به عنوان یک ابزار «تحویل ارزش» اشاره شد. این نقش‌ها به شکل تصویری بر روی بوم کسب‌و‌کار استروالدر نمایش داده‌ شده‌اند.
در ادامه این ره‌نگاشت درباره تصمیم‌گیری برای ورود به دنیای APIها و نقش آن‌ها در سازمان بحث شد. در موردکاوی پادیوم، تجربه‌های کسب شده به صورت بسیار واضح و ساده در احتیار شما قرار گرفته است. را به صورت ملموس در اختیار شما قرار دهیم.

در قسمت‌های بعدی می‌توانید درباره‌ی  موارد زیر بخوانید:

  • ارزیابی درونی: داده‌ها و خدمات قابل عرضه، توانمندی فنی و الزامات فرادستی
  • ارزیابی بازار: عوامل و راهکارها
  • گزینش راهبرد: چگونه وارد فضای API شویم؟ راهبرد مناسب چیست؟
  • طراحی سبد APIها: چه APIهایی را عرضه کنیم؟ ره‌نگاشت سبد چیست؟
  • راهبرد قیمت‌گذاری سرویس: ملاحظات تعیین راهبردی قسمت سرویس چیست؟
  • ساختار و منطق قیمت: چگونه به صورت صحیح قیمت‌گذاری کنیم؟ چه مواردی را باید بدانیم؟
  • از کجا شروع کنیم؟ توسعه، پلتفرم، API بیرونی، API داخلی، تجربه استفاده
  • راه بی‌بازگشت: پیامدها و هزینه‌های ورود به حوزه API
  • به دنیای پلتفرمی خوش آمدید: تبدیل کسب‌و‌کار به پلتفرم
  • رویکرد چابک: رویکرد چابک چیست؟ چطور در حوزه‌ی API از آن‌ها استفاده کنیم؟
  • شن‌بازی با APIها: سندباکس چیست و چه کاربردی در توسعه دارد؟

در نهایت به عنوان حسن ختام یک چک‌لیست راهبردی از تمامی آنچه که گفته‌شده ارائه دادیم تا شما در کمترین زمان بتوانید اقدامات لازم برای ورود به عرصه API را در سازمان خودتان را بسنجید. در تمامی بخش‌های ره‌نگاشت و راهنمای پادیوم تلاش شد تا با زبانی ساده و به دور از اغراق، تمامی جزییات لازم برای توسعه یک کسب‌و‌کار در حوزه‌ی API گفته شود و بتواند راهنمای خوبی واقع شود.
شما می‌توانید نسخه کامل این راهنما و هندبوک را از لینک زیر دریافت نمایید:

چراغ همیشه روشنی به نام پادیوم

در چنین روزهایی که پیشرفت فناوری و گسترش اینترنت کمک کرده تا بسیاری از ایده‌ها به مرحله اجرایی برسند و استارتاپ‌های نوپا با ایده‌های جذاب هر روز خبرساز ‌شوند، پادیوم می‌تواند همراهی مطمئن در مسیر رشد و توسعه کسب‌و‌کار شما در حوزه‌ی API و نقش آن در بانکداری باز باشد. پادیوم به عنوان یکی از پیشروان بانکداری باز در ایران، APIهای بانک پاسارگاد را در پلتفرم خود ارائه می‌دهد. کسب‌و‌کارهای مختلف حوزه مالی می‌توانند با ثبت‌نام در پادیوم APIهای بانک پاسارگاد را به راحتی دریافت کنند و سریع‌تر و کارآمدتر وارد بازار شوند. فرایند ثبت‌‌نام در پادیوم نیز به صورت کامل دیجیتالی بوده و نیازی مراجعه حضوری ندارید. در صورت بروز مشکل نیز متخصصین پادیوم پیگیری مشکلات را بر عهده خواهند داشت و نیازی به تعامل مستقیم با بانک نیست.
اگر شما هم قصد دارید کسب‌و‌کار خود را راه‌اندازی کنید، می‌توانید از خدمات گوناگون پادیوم بهره ببرید.