پادیوم بلاگ
بانکداری باز

تفاوت میان بانکداری باز و بانکداری دیجیتال

ریحانه احمدی
مقالات

چند روز قبل با یکی از دوستانم که کارمند بانک است در مورد پیشرفت‌هایی که در صنعت بانکداری رخ‌داده است و آینده بانکداری صحبت می‌کردم. او اعتقاد داشت که بانکداری دیجیتال باعث تغییرات مهمی در آینده خواهد شد. اما به نظرم رسید که بانکداری دیجیتال مدت زیادی است که وجود دارد و بانکداری دیجیتال دیگر نمی‌تواند آینده بانکداری باشد. چون ما از عصر بانکداری دیجیتال گذشته‌ایم. اگر بانک شما در حال حاضر هنوز دیجیتال نیست، یا بسته شده است یا به‌زودی بسته خواهد شد.
اما بانکداری باز، آینده صنعت بانکداری است و این صنعت در حال گذر از بانکداری دیجیتال و تبدیل‌شدن به بانکداری باز است. برای روشن شدن این موضوع در این مقاله قصد داریم به تفاوت بانکداری باز و بانکداری دیجیتال بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بانکداری دیجیتال چیست؟

امروزه به لطف بانکداری دیجیتال، بسیاری از مشتریان هرگز پا به داخل ساختمان بانک‌ها نمی‌گذارند. طیف وسیعی از خدمات نظیر امکان دسترسی به انواع خدمات بانکی از طریق رایانه یا دستگاه تلفن همراه، انجام تراکنش‌های غیرنقدی در بسیاری از فروشگاه‌ها و … نشان‌دهنده این است که بانکداری دیجیتال چیزی در آینده نیست بلکه همین‌الان است. اما «بانکداری دیجیتال» چیست و چه معنایی برای امور مالی شما دارد؟

بانکداری دیجیتال ممکن است به شیوه‌های متنوع زیادی در جاهای مختلفی پیاده‌سازی شود. اما به‌طورکلی می‌توان گفت بانکداری دیجیتال، خدمات بانکداری آنلاین و موبایل را زیر یک چتر مشترک قرار داده است.

بانکداری آنلاین و بانکداری تلفن همراه:

بانکداری آنلاین به معنای دسترسی به ویژگی‌ها و خدمات بانکی از طریق وب‌سایت بانک شماست. به‌عنوان‌مثال شما می‌توانید برای بررسی موجودی یا پرداخت قبض برق وارد حساب خود شوید. همچنین می توانید از طریق درگاه بانکی آنلاین خود در بسیاری از بانک‌ها به امکانات دیگری نظیر درخواست وام یا کارت اعتباری دسترسی داشته باشید.

به‌عبارت‌دیگر، بانکداری آنلاین به شما امکان می‌دهد از طریق رایانه خود در منزل، بسیاری از نیازهای مالی شخصی خود را بدون نیاز به ترک خانه خود برطرف کنید و احتمالا این ویژگی باعث خوشحالی خانواده شما می‌شود.

بانکداری تلفن همراه به معنای استفاده از یک اپلیکیشن موبایل برای دسترسی به بسیاری از خدمات بانکی است. این اپلیکیشن‌ها اختصاصی هستند و توسط بانکی که حساب خود را در آن نگهداری می‌کنید توسعه می‌یابند و اغلب از همان اطلاعات ورود به سیستم درگاه بانکی آنلاین شما استفاده می‌کنند.

این اپلیکیشن‌ها برای افرادی که دارای مشغله‌های کاری بسیاری هستند طراحی شده‌اند و اغلب شامل پرکاربردترین خدمات بانکی مانند واریز چک موبایلی، انتقال وجه و پرداخت قبض هستند.

همچنین بانک‌ها ممکن است از برنامه‌های تلفن همراه خود برای ارسال هشدارها و پیام‌های بانکی مانند تشخیص تقلب و اعلان‌ موجودی پایین به مشتریان استفاده کنند. در معادله زیر می‌توان بانکداری دیجیتال را به طور خلاصه تعریف کرد:

بانکداری آنلاین + موبایل بانک = بانکداری دیجیتال

بنابراین بانکداری دیجیتال ترکیبی از بانکداری آنلاین و موبایل بانک است و به افراد امکان می‌دهد در هرکجا که هستند در صورت دسترسی به سیگنال تلفن همراه قوی و یا wi-fi به خدمات بانکداری دسترسی داشته باشند.

بانکداری باز چیست و چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

خدماتی که بانکداری باز ارائه می‌دهد با بانکداری دیجیتال متفاوت است. درواقع اجازه دسترسی و کنترل حساب‌های بانکی و مالی از طریق اپلیکیشن‌های شخص ثالث، بانکداری باز نامیده می‌شود.

بانکداری باز با ایجاد تغییر در نحوه مدیریت امور مالی فرصتی منحصربه‌فرد برای مشتریان و شرکت‌ها فراهم می‌کند و از پتانسیل قوی برای تغییر چشم‌انداز و تجربه صنعت بانکداری برخوردار است. به عبارت دیگر، بانکداری باز راهی برای ایجاد تحول در صنعت بانکداری است.

این فرمول معادله ریاضی بانکداری باز را نشان می‌دهد:

(آنلاین + موبایل + خودپرداز = بانکداری دیجیتال) + دسترسی به API = بانکداری باز

خدمات بانکداری باز:

بانکداری باز به API (رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی) وابسته است. به طور خلاصه، APIها این قابلیت را به نرم‌افزارها می‌دهد که با یکدیگر صحبت کنند. این ویژگی در بانکداری باز به اشخاص ثالث اجازه می‌دهد تا با استفاده از API تحت شرایطی خاص و در صورت رضایت مشتری به داده‌هایی از بانک نظیر نوع حساب، نام دارنده حساب و غیره دسترسی داشته باشند و با استفاده از آن‌ها محصولاتی جدید و ابتکاری بسازند و به کمک این محصولات نوآورانه علاوه بر افزایش رضایت مشتریان  سود خواهند برد.

برای مطالعه بیشتر در مورد apiها به مقاله «معرفی API و کاربرد آن» مراجعه کنید.

بانک‌هایی که از بانکداری باز استفاده می‌کنند، دیگر مشابه موسسات سنتی، ساختمان‌هایی با قفل و کلید نیستند. آن‌ها با ارائه رویکردی مشتری‌محور به خدمات مالی، می‌توانند به‌نوعی از خدمات و یا یک پلتفرم تبدیل شوند.

بزرگ‌ترین مزیت بانکداری باز ارائه‌ی خدمات مالی منحصربه‌فردی است که امکان آن‌ها درگذشته وجود نداشت. به کمک این خدمات، مشتریان و کسب‌وکارها می‌توانند امور مالی خود را بسیار کارآمدتر مدیریت کنند. به‌عنوان‌مثال از این طریق فین‌تک‌ها می‌توانند امکانات مختلفی نظیر وام‌های خرد، درگاه‌های پرداخت آسان و کیف‌های الکترونیک ارائه دهند و این مسئله مشارکت بین بانک‌ها و فین‌تک‌ها را تقویت می‌کند. بانکداری باز هسته‌ی اولیه نوآوری برای دو صنعت بانکداری و فین‌تک است و اجازه می‌دهد تا فناوری‌های جدید رشد کنند و نحوه استفاده از خدمات مالی را بازنویسی کنند.

کلام آخر

در عصر بانکداری دیجیتال بانک‌ها تحت رقابت شدید با سایر بانک‌ها و فین‌تک‌ها هستند. نوآوری‌های بانکداری باز نقش مهمی در رشد و بالندگی بانک‌ها دارد و به آن‌ها اجازه می‌دهد تا با چالش‌های پیشرو روبرو شوند و مشتریان بیشتری جذب کنند. همین امر موجب بهبود کیفیت خدمات مالی به مشتریان می‌شود. در همین راستا بانک پاسارگاد با ارائه APIهای متنوع مالی و بانکی و ایجاد پلتفرم بانکداری باز پادیوم گام مهمی در این عرصه برداشته است.

برای آشنایی بیشتر با بازارچه API گروه مالی پاسارگاد روی این مقاله کلیک کنید.

منبع:

forbs.com
finextra.com