پادیوم بلاگ

داستان APIها و نقش آن‌ها در دنیای آموزش و پرورش

ندا خراسانی
مقالات

در دنیای امروز، دانش‌آموزان با تبلت‌ها و وسایل الکترونیکی، ارتباط بهتری نسبت به وسایلی مانند مداد و کاغذ برقرار می‌کنند و قادرند در تمامی سطوح تحصیلی از تکنولوژی استفاده کنند. در این زمینه نیز APIها نقش به سزایی دارند. در این مقاله قصد داریم به شرح این موضوع بپردازیم که چرا APIها در زمینه‌ی آموزش ارزشمند هستند و چگونه باعث می‌شوند امکانات آموزشی و تحصیلی قابل دسترس‌تر باشند.

چرا APIها در زمینه آموزش و پرورش ارزشمند هستند؟

داده‌های آموزشی و تحصیلی، بسیار زیاد هستند و هنگامی که برای مدت زیادی روی هم انباشته شوند، جستجوی یک داده‌ی به خصوص و یا وارد کردن اطلاعات جدید بسیار سخت و زمانبر شده و درنتیجه حجم کار اضافه‌ی مدیران و مسئولان بسیار زیاد شود. کارهایی از قبیل بازنویسی فهرست‌ها، کپی کردن نمرات، دانلود فایل‌های اکسل و csv و … به این دلیل سخت و زمانبر است که تمامی مراکز آموزشی از یک سیستم و قالب استاندارد برای ذخیره‌سازی و مدیریت اطلاعاتشان استفاده نمی‌کنند. وجود API باعث می‌شود سیستم‌ها و سرویس‌های مختلفی که هم‌اکنون اتصال و برقراری ارتباطشان ممکن نیست، به راحتی بایکدیگر ارتباط برقرار کنند. در واقع API یک پل ارتباطی است بین سیستم‌های آموزشی مختلف.

با پیشرفت تکنولوژی، هر سیستم کامپیوتری نماینده‌ی یک دانش آموز است و هر دانش آموز یک پروفایل کاربری دارد که در آن اطلاعات مرتبط با او ثبت شده است. APIها نقش یک پل ارتباطی بین سیستم‌های دانش‌آموزان و پایگاه داده‌ی محلی را ایفا می‌کنند و یک نظارت سطح بالا بر این ارتباط دارند. امتحان دادن و نمره‌دهی به صورت آنلاین انجام می‌گیرد و APIها پاسخ سوالات و نمره‌ها را برای ذخیره‌سازی و تحلیل و بررسی به پایگاه داده ارسال می‌کنند.

در تحصیلات سطح بالاتر مثل دانشگاه‌ها، به لطف APIها ثبت‌نام برای کلاس‌ها، دیگر از  رزرو رستوران و یا خرید بلیط پرواز هم آسانتر است. APIها با توجه به اطلاعات تحصیلی دانشجویان و همچنین اطلاع از دروس ارائه شده و پیش‌نیازهای هر یک، درس‌هایی را که دانشجو مجاز به انتخاب آن‌هاست در اختیارش قرار می‌دهند و او می‌تواند به راحتی انتخاب واحد کرده و ثبت‌نام نماید.

APIها همچنین به معلم‌ها این امکان را می‌دهند تا برنامه‌های درسی و زمانی خود را با دانش‌آموزان و سایر همکارانشان به اشتراک بگذارند و علاوه بر آن بتوانند یک فضا برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها و کار گروهی به صورت آنلاین ایجاد کنند.

تمامی این ویژگی‌ها و خیلی ویژگی‌های دیگر، به لطف وجود APIها ممکن شده است. اشتراک گذاری اطلاعات، در اختیار بودن منابع مختلف آموزشی و ایده‌های جدید و گوناگون برای برگزاری کلاس و ارائه‌ی دروس باعث شده امکانات آموزشی و تحصیلی در دسترس‌تر باشند و در نتیجه دانش‌آموزان بهتر و بیشتر بیاموزند.

پیشنهاد می‌کنیم یادداشت «آشنایی با تاریخچه‌ی APIها» را هم بخوانید.

آینده‌ی APIها در آموزش و پرورش

دنیای آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها برای کسانی که خارج از آن قرار دارند و از بیرون به آن نگاه می‌کنند، دنیایی عجیب است که در آن همه چیز به کندی در حال حرکت است و فرآیندهای فنی و خروجی‌های کاربردی بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رود. همه‌ی این مسائل به دلیل وجود بروکراسی‌های پیچیده‌ای است که در سیستم فعلی آموزش و پرورش وجود دارد.

APIها چگونه می‌توانند به کمک سیستم فعلی بیایند؟
اگر ما بتوانیم کلیشه‌ها و فعالیت‌های سنتی و اضافه را کنار بگذاریم، می‌بینیم که امکانات بی حد و حصری وجود دارد که می‌توانیم در راستای پیشرفت سیستم فعلی از آن‌ها استفاده کنیم. قبل از این نیز به موارد و امکانت مختلفی اشاره کردیم که در حال حاضر و به لطف برقراری ارتباط توسط APIها در دسترس قرار گرفته بودند. با در نظر گرفتن این موضوع، تصور اینکه در آینده، دانشگاه‌ها و مدارس به طور کامل دیجیتالی شوند، اصلا دور از ذهن نیست.
شاید APIها باعث شوند که هر دانش‌آموز بتواند روش مورد نظر خودش را برای تحصیل انتخاب کند، درس‌های مورد علاقه‌اش را با استفاده از برنامه‌های استاندارد شده بیاموزد و آزمون‌هایی جامع و کامل در تمامی سطوح بدهد تا از اینکه به درجه قابل قبولی از یادگیری رسیده، اطمینان پیدا کند.

بدیهی است که ما هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و از طرفی بسیار سخت است که مدارس و دانشگاه‌ها که سیستم‎های آموزشی سنتی در آن‌ها پیاده‌سازی شده با چنین تغییرات بنیادینی موافقت کنند. شاید در آینده شرایطی پیش بیاید که دیگر برای برگزاری کلاس درس و سمینار، نیازی به حضور افراد و سخنران‌ها نباشد.

شاید این یک رویا باشد، اما رویاییست که تحقق آن مزایای بسیار زیادی برای دانش‌آموزان و اساتید و در نتیجه نظام آموزشی کشور دارد.

منابع:

– Education APIs
– Industry Benefits APIs
– The Best APIs in Education
– The Future of APIs in Education